859 läst ·
3 svar
859 läst
3 svar
Hjälp mig, rädda grävd brunn eller borra?
Har en 4 m djup grävd brunn från 50-60-talet. Inte jättebra omhändertagen (jag vet att det går att täta och byta sand). Jag har ägt fastigheten sen år 2020, den har aldrig sinat och vad jag hört från tidigare ägare har den aldrig nånsin sinat för dom heller. Jag tittade dock i höstas (då det är ganska blött generellt) och det såg just då inte ut att vara mycket vatten kvar vid just det tillfället. Vi har även flera hästar nu, samt 4 personer (en ensam dam bodde här innan, men jag har hört rykten om tidigare djurhållning).
Det är mycket järn, mangan, lågt pH, samt att det verkar var viss ytvattenpåverkan. Det är nog lite annat smått och gott i den brunnen också.
Jag fick offert från rörmokare att åtgärda brunnen med filtrering (efter redovisning av två vattenprov). Det blev tre steg filter tror jag, kanske kring 70 000 – 80 000. Jag ställde då frågan om det är rimligt att borra en ny brunn istället, och han sa att ”det brukar sluta med det”.
Jag tror kring 150 000 med alla inkopplingar, ny hydropress osv.
Nu till saken. Jag vet inte vad som är rätt beslut. Vi har ingen avsikt att sälja gården, vi vill ha en långsiktig lösning. Jag vet att borrad brunn inte automatiskt innebär bra vattenkvalitet. Dock kanske det är rimligare att anpassa filterlösning efter en djupborrning, än för en 4 m grävd grop med ringar, på lång sikt. Jag tänker att en djupborrad brunn är lättare för mig och framtida generationer att sköta.
Tips på hur man bör tänka?
Det är mycket järn, mangan, lågt pH, samt att det verkar var viss ytvattenpåverkan. Det är nog lite annat smått och gott i den brunnen också.
Jag fick offert från rörmokare att åtgärda brunnen med filtrering (efter redovisning av två vattenprov). Det blev tre steg filter tror jag, kanske kring 70 000 – 80 000. Jag ställde då frågan om det är rimligt att borra en ny brunn istället, och han sa att ”det brukar sluta med det”.
Nu till saken. Jag vet inte vad som är rätt beslut. Vi har ingen avsikt att sälja gården, vi vill ha en långsiktig lösning. Jag vet att borrad brunn inte automatiskt innebär bra vattenkvalitet. Dock kanske det är rimligare att anpassa filterlösning efter en djupborrning, än för en 4 m grävd grop med ringar, på lång sikt. Jag tänker att en djupborrad brunn är lättare för mig och framtida generationer att sköta.
Helt klart borrad djup brunn ner till grundvattnet så är du/ni säkrade för de närmaste årtiondena och mer, så länge grundvattnet inte torkar ut pga extremt lite nederbörd. Filter väljer ni därefter vid ny provtagning av det nya brunnsvattnet. Kostar men är väl värt investeringen.F fuentes skrev:Har en 4 m djup grävd brunn från 50-60-talet. Inte jättebra omhändertagen (jag vet att det går att täta och byta sand). Jag har ägt fastigheten sen år 2020, den har aldrig sinat och vad jag hört från tidigare ägare har den aldrig nånsin sinat för dom heller. Jag tittade dock i höstas (då det är ganska blött generellt) och det såg just då inte ut att vara mycket vatten kvar vid just det tillfället. Vi har även flera hästar nu, samt 4 personer (en ensam dam bodde här innan, men jag har hört rykten om tidigare djurhållning).
Har du råd så borra.
Helt klart borra, det är stor möjlighet att en del vattenproblen försvinner när man slipper ytvatten från dom 10-20 m översta skiktet.
Hydropress behövs inte, idag använder man frekvensstyrda pumpar så behållaren är bara på några liter och det tar ingen plats.
Hydropress behövs inte, idag använder man frekvensstyrda pumpar så behållaren är bara på några liter och det tar ingen plats.
Klicka här för att svara