ClasseClas
T Troberg skrev:
Nu är det tio år sedan, men jag gjorde då en djupdykning i djurförsäkringar, och då var Folksam både billigast och hade bäst täckning för olika problem och högst ersättningsnivå. Så allt snack om "Agria, vi är experter på djurförsökringar" och sånt var åtminstone då total bullshit.
De finns några uppstickare numera som ligger bra till prismässigt jämfört m tex Agria. Vi fick operera bort livmodern på vår labbe i sept förra året. Det gick på ca 35000 som Agria tog. De är inte billiga men det har aldrig varit något tjafs när det gäller ersättning vid veterinärsbesök.

Jag vill gratulera Hammarspik för en bra insats.

Det stora är inte pengarna. Det stora är ett förändrat tankesätt som gör det möjligt att spara pengarna.

• Gilla
jonas.o och 9 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
De finns några uppstickare numera som ligger bra till prismässigt jämfört m tex Agria. Vi fick operera bort livmodern på vår labbe i sept förra året. Det gick på ca 35000 som Agria tog. De är inte billiga men det har aldrig varit något tjafs när det gäller ersättning vid veterinärsbesök.
De ville inte ersätta mig efter vår katt varit instängd i 10 dagar i en grypgrund och var benrangelsmal.

Fanns där inga möss att äta?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Beroende på vilken buffert man har kan det även vara bra att ha koll på vilka som erbjuder direktreglering med de större vetrinärerna.
Har själv Sveland, vilket innebär att jag behöver lägga ut hela vetrinärkostnaden först och sedan få den återbetald. Agria och ett antal andra kan ta räkningen från vetrinären direkt så att du enbart behöver stå för självrisk etc.

ClasseClas
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Beroende på vilken buffert man har kan det även vara bra att ha koll på vilka som erbjuder direktreglering med de större vetrinärerna.
Har själv Sveland, vilket innebär att jag behöver lägga ut hela vetrinärkostnaden först och sedan få den återbetald. Agria och ett antal andra kan ta räkningen från vetrinären direkt så att du enbart behöver stå för självrisk etc.
Precis. Den veterinär vi anlitar gör direktreglering sedan säg 5 år tillbaka vilket gör att vi enbart betalar nettokostnad, dvs självrisk.

• Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
2 månader sen jag uppdaterade sist. Inte skrivit ner budgeten till nästa månad än, ska göra de senare idag och skriva ner här. Men jag slutbetalade ena lånet förra månaden på 8000:- så kommer ha 1700 mer i plånboken/spara. Trodde det skulle bli tufft men bilen har fortfarande bensin lampan lyser inte än och kylskåpet och skafferiet är fullt med mat! 200:- kvar på kontot fram till måndag. 0 på sparkontot men så skönt att bli av med ena lånet!! Gissar på att jag kan spara 4000 plus 6000 i återbäring innan påsk. 10 000 raka vägen på sparkontot från 0 känns nästan ofattbart. Blir väldigt pepp av att skriva av mig här och läsa tillbaka och se mina egna framgångar. Blir inte alls samma när jag går igenom blocken jag skriver i.

köper nästan bara mat till extra pris, kort datum, basic osv så jag tror vi klarar oss på strax över 3000 denna månaden. (3 personer) ungefär halverat matkostnader sen i somras!!!

• Gilla
  • Älska
lakman och 42 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
2 månader sen jag uppdaterade sist. Inte skrivit ner budgeten till nästa månad än, ska göra de senare idag och skriva ner här. Men jag slutbetalade ena lånet förra månaden på 8000:- så kommer ha 1700 mer i plånboken/spara. Trodde det skulle bli tufft men bilen har fortfarande bensin lampan lyser inte än och kylskåpet och skafferiet är fullt med mat! 200:- kvar på kontot fram till måndag. 0 på sparkontot men så skönt att bli av med ena lånet!! Gissar på att jag kan spara 4000 plus 6000 i återbäring innan påsk. 10 000 raka vägen på sparkontot från 0 känns nästan ofattbart. Blir väldigt pepp av att skriva av mig här och läsa tillbaka och se mina egna framgångar. Blir inte alls samma när jag går igenom blocken jag skriver i.

köper nästan bara mat till extra pris, kort datum, basic osv så jag tror vi klarar oss på strax över 3000 denna månaden. (3 personer) ungefär halverat matkostnader sen i somras!!!
Är du i Malmö så handla potatisen på Lucu Food.
5 kg bra matpotatis 30 kr.

Grattis till dina framgångar!

lunnabo lunnabo skrev:
Är du i Malmö så handla potatisen på Lucu Food.
5 kg bra matpotatis 30 kr.

Grattis till dina framgångar!
Nä där bor jag inte köpte potatis häromdagen för 14:90 kilo. Ingen extra pris men länge sen vi åt potatis

H Hammarspik skrev:

Fantastiskt bra! Du har verkligen förbättrat din familjs situation och stärkt era förutsättningar att tackla framtida problem!

• Gilla
Visan i mitt liv och 3 till
  • Laddar…
Starkt jobbat, både just nu och att du har förändrat synsättet och börjat ta tag i problem. Heja!

inte skrivit något på flera månader men jag har flyttat till ett tyvärr dyrare boende samtidigt sålde jag bilen. Så nu slipper jag alla kostnader jag hade med bilen!!! Plus att det blir mycket mindre på nöje nu!!!

Lever lite på gränsen till nästa lön nu men sen jävlar blir det 10 000 raka vägen till sparkontot.

13 månader sen jag startade tråden. Man hinner ändra på mycket bara man vill!

En sak jag dock är förvånad över är att jag har 8000 i mat kostnaden denna månaden!!!!

Trodde bokstavligen jag låg på ca 4500 så där kommer jag börja köpa Ica basic, extra pris, kort datum igen!!!

• Gilla
Fairlane och 16 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
inte skrivit något på flera månader men jag har flyttat till ett tyvärr dyrare boende samtidigt sålde jag bilen. Så nu slipper jag alla kostnader jag hade med bilen!!! Plus att det blir mycket mindre på nöje nu!!!

Lever lite på gränsen till nästa lön nu men sen jävlar blir det 10 000 raka vägen till sparkontot.

En sak jag dock är förvånad över är att jag har 8000 i mat kostnaden denna månaden!!!!

Trodde bokstavligen jag låg på ca 4500 så där kommer jag börja köpa Ica basic, extra pris, kort datum igen!!!
Eller satsa på att äta Biltemas korvar.
3 kr styck och då ingår både ketchup och två sorters senap!

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:

Har inte läst hela tråden men är 8000kr bara för dig en månad?
Måste kolla vad jag gör av med.. bor själv med en 9åring men gissar på 5000-6000kr

Redigerat:
Vi är två vuxna och tre barn (10, 9 & år) och handlar i matbutik för 8000:-/månad och äter ute för 3000:-/månad (inkl. mat under semestrar). Så 8000:- för endast en person låter rätt mycket i mina öron. Där går det nog att spara in en hel del med lite planering

Edit: såg nu att ni var tre personer så då är det ju inte lika anmärkningsvärt, men det går nog ändå att spara en slant där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.