Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Om räntan på lånen är högre än du får i sparränta så är det bättre att betala in extra på lånen.
Du har rätt rent finansiellt, men samtidigt så skadar det inte att ha något mer sparkapital så att TS kan hantera oväntade utgifter enklare än att ta nya lån.

• Gilla
GladanS och 5 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du har rätt rent finansiellt, men samtidigt så skadar det inte att ha något mer sparkapital så att TS kan hantera oväntade utgifter enklare än att ta nya lån.
Tänker mest att om man bor i en hyresrätt har man inte samma behov av en stor buffert. Går nåt sönder så är det hyresvärdens ansvar.

Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Tänker mest att om man bor i en hyresrätt har man inte samma behov av en stor buffert. Går nåt sönder så är det hyresvärdens ansvar.
Kan ju vara annat som går sönder. Armar, ben bilar osv.

• Gilla
C_Polhem och 2 till
  • Laddar…
Jag har bara 4000 sparat just nu så vill ha en buffert ifall bilen går sönder eller djuren blir sjuka..

• Gilla
Thomas i Tollarp och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
H Hammarspik skrev:
Jag har bara 4000 sparat just nu så vill ha en buffert ifall bilen går sönder eller djuren blir sjuka..
Bra tänkt. Låt bufferten växa snabbare än lånen. Man kan ju ändå amortera, men behöver inte ha tokbråttom.
Och bufferten kan ju närsomhelst omsättas till att bli kvitt lån, men det motsatta är inte lika självklart.

Men ha lite koll på själva lånekostnaden, räntor och sånt stiger nu, så du har koll och funderar på när du tycker det blir för dyrt att ha lånet, och hellre amorterar hårdare.
Buffert är dock alltid bra att ha.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra tänkt. Låt bufferten växa snabbare än lånen. Man kan ju ändå amortera, men behöver inte ha tokbråttom.
Och bufferten kan ju närsomhelst omsättas till att bli kvitt lån, men det motsatta är inte lika självklart.

Men ha lite koll på själva lånekostnaden, räntor och sånt stiger nu, så du har koll och funderar på när du tycker det blir för dyrt att ha lånet, och hellre amorterar hårdare.
Buffert är dock alltid bra att ha.
lånet jag betalar 1700 på är 1600 amortering och 100 ränta. Den andra jag betalar 3100 är dock värre 1000 i ränta :( men den första vill jag bli av med så fort som möjligt då det bara är 9000 kvar. Den andra har jag tyvärr 130 000 kvar samtidigt är bilen ungefär värd 130 000

Bra jobbat!
Som Lyxfällan men utan det pinsamma att behöva fläka ut sig i TV.

• Gilla
  • Haha
hapazard och 7 till
  • Laddar…
Är väldigt tacksam för alla era svar. Jag tog åt mig och ändrade en hel del. Förutom sälja djuren och bilen. Idag sa jag upp bilförsäkringen så från 1/3 kommer jag ha billigare bilförsäkring med

• Gilla
  • Älska
jonas.o och 7 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Bra jobbat!
Som Lyxfällan men utan det pinsamma att behöva fläka ut sig i TV.
lite därför jag startade tråden. Behövde lite hjälp och se saker från andras ögon och en spark i baken för att komma igång och ändra saker. Skulle aldrig söka till lyxfällan! Tycker jag lyckats jävligt bra om jag får säga det själv. Om några månader när ena lånet och barnomsorgkostnaden är borta kan jag spara ytterligare 2000 kronor. Samtidigt ha flera tusen kvar på övrigt. Sen är jag medveten om att behöver djuren åka till veterinären så nollas sparkontot väldigt fort men hellre de än ta lån.

• Gilla
  • Älska
jonas.o och 11 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Idag sa jag upp bilförsäkringen så från 1/3 kommer jag ha billigare bilförsäkring med
Hoppas du menar ändrade till trafikförsäkring för annars kan det bli dyrt. Det kan iofs också en bil för 130 000 som kvaddas bli

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Helförsäkring men hos en annan bolag som är billigare fast samma villkor

• Gilla
jonas.o och 5 till
  • Laddar…
Ännu bättre :)

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Är väldigt tacksam för alla era svar. Jag tog åt mig och ändrade en hel del. Förutom sälja djuren och bilen. Idag sa jag upp bilförsäkringen så från 1/3 kommer jag ha billigare bilförsäkring med
Kostnader för djur och bil kan man ju göra något åt på sikt. Vi har just nu två katter och (kostnader för) två hundar. Detta kommer att avfasas på sikt, mest för att slippa vara låsta och kunna resa mer, men det ger ju extra ekonomiskt utrymme på köpet. Men det får bli "naturlig avgång" så att säga. Katterna är 12 och 13 år, hundarna 2,5 och 4,5 år.

Mikael_L
H Hammarspik skrev:
lite därför jag startade tråden. Behövde lite hjälp och se saker från andras ögon och en spark i baken för att komma igång och ändra saker. Skulle aldrig söka till lyxfällan! Tycker jag lyckats jävligt bra om jag får säga det själv. Om några månader när ena lånet och barnomsorgkostnaden är borta kan jag spara ytterligare 2000 kronor. Samtidigt ha flera tusen kvar på övrigt. Sen är jag medveten om att behöver djuren åka till veterinären så nollas sparkontot väldigt fort men hellre de än ta lån.
Jag tycker också att du lyckades jävligt bra (y)
Strongt jobbat, och grattis till bedriften.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Mina kattförsäkringar hos Folksam kostar 100kr/månad. Folksam stor, den dyraste.
Nu är det tio år sedan, men jag gjorde då en djupdykning i djurförsäkringar, och då var Folksam både billigast och hade bäst täckning för olika problem och högst ersättningsnivå. Så allt snack om "Agria, vi är experter på djurförsökringar" och sånt var åtminstone då total bullshit.

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.