Jag har två portar på garaget som ser väldigt tråkiga ut. Jag tror att det är en teak faner som varit oljad men säkert inte på flera år, varför det är färgskiftningar och missfärgade fläckar m.m.
Mitt första försök var helt enkelt att tvätta, slipa och lägga på teak olja, men som kan ses blir resultatet inte något vidare. Framförallt om jag jämför med plankan mellan portarna som blev dessto bättre efter samma behandling.
Jag skulle tacksamt ta emot tips hur jag kan gå till väga för att rädda dessa och få en fin trä yta igen utan stora skiftningar i färg eller om det är hopplöst. Alternativet jag nu börjar luta åt är att ge upp och måla med täckfärg.
Före:
Efter (vänster port endast tvättad, höger port är slipad, en planka är oljad samt plankan mellan portarna):
Mitt första försök var helt enkelt att tvätta, slipa och lägga på teak olja, men som kan ses blir resultatet inte något vidare. Framförallt om jag jämför med plankan mellan portarna som blev dessto bättre efter samma behandling.
Jag skulle tacksamt ta emot tips hur jag kan gå till väga för att rädda dessa och få en fin trä yta igen utan stora skiftningar i färg eller om det är hopplöst. Alternativet jag nu börjar luta åt är att ge upp och måla med täckfärg.
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter (vänster port endast tvättad, höger port är slipad, en planka är oljad samt plankan mellan portarna):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teak behöver ingen behandling. Det är i princip underhållsfritt.
Det tål att tvättas, slipas och oljas om man vill. Men det behövs inte.
Att måla med täckfärg ger ingen fördel som jag ser det, bara mera ständigt återkommande arbete med skrapning, slipning tvättning och ommålning. Samt att flagnade, möglig/algbevuxen färg ser fult ut
Det tål att tvättas, slipas och oljas om man vill. Men det behövs inte.
Att måla med täckfärg ger ingen fördel som jag ser det, bara mera ständigt återkommande arbete med skrapning, slipning tvättning och ommålning. Samt att flagnade, möglig/algbevuxen färg ser fult ut
Tack för input o. Jag målar helst inte, men som det ser ut nu med skiftningarna från ljust till mörkt är ingen trevlig syn. Har du förslag på medel som skulle kunna ge ett 'jämnare' utseende?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Garageportar byte till nya 34 st
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Rädda luftspalterna, men ändå bygga ihop....
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan vår gamla altan ”räddas” och ny byggas till med impregnerad trä?
Altan & Uteplats -
Rädda platå av sten
Trädgård allmänt -
Livrädda teakmöbler HUR?
Färg, Måla & Tapetsera