Hej!

När vi målade om vardagsrummet blev det en utdragen process med lång tid mellan strykningarna. Maskeringstejpen satt kvar och när vi drog bort den skadades väggen vid fodren och färg släppte (se bild). Hur räddar jag bäst situationen?

Byggfog, silikon, spackel och övermålning? Det behöver inte se perfekt ut och jag vill helst slippa byta fodret mot ett bredare.

Tar tacksamt emot förslag!

• Skadad vägg vid fönsterfoder där färg har lossnat efter att maskeringstejp avlägsnats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ingen expert, men skär bort sådant som sitter lite löst, spackla, slipa och måla med pensel så tror jag det kommer bra.

Jag hade tagit spackel eller övermålningsbar fog (ej silikon) och sen målat.
Ett tips till nästa gång är att dra bort tejpen direkt när du har målat klart och innan färgen har torkat för annars kommer du få det där problemet.

Varför inte bara pensla i lite färg ? Sånt här händer och enklast möjliga brukar fungera bäst. Om ett halvår är det bortglömt och ytterligare nåt år kanske det målas om igen ändå........Dylika missar ser bara målaren själv egentligen.

Finspackel och övermålning. Silikon ska du definitivt inte blanda in någonstans där det eventuellt ska vara färg.

Tack för era svar!
Tänker att jag kan testa att bara måla på färg och utvärdera hur mycket jag stör mig på bristerna. Det är på flera ställen och flera fönster så blir det för synligt går jag vidare med fog eller spackel.
Kommer aldrig lämna kvar maskeringstejp så här igen. Genvägar är senvägar.

Har gjort samma tabbe, fast med nymålade golvlister. Känner med dig. Och tips: gardinlängder? ;)

• Gilla
Johan SN
  • Laddar…
Så är det ibland när man är en glad amatörsnickare! :-) Bra tips med gardiner!

Johan SN Johan SN skrev:
Kommer aldrig lämna kvar maskeringstejp så här igen. Genvägar är senvägar
Ja, tyvärr är det ofta så. Ett tips är att först sätta en maskeringstejp på ex fodret 1-2 cm från kanten och sen sätta tejp längs kanten och upp på den första tejpen. Då kan du lätt dra bort det som är närmast där du har målat, men slipper tejpa om allt till andra strykningen. Jag brukar köpa någon billig, bred tejp till det där den får sitta kvar och sen köpa en dyrare smal tejp för kanten och "springan" som jag drar bort efter varje målning

• Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Låter man bli att rycka bort tejpen. Kan det fungera bättre.

Skära bort tejpen hade nog fungerat..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.