F
Förra ägarna stressmålade fasaden och struntade i underlagsarbetet. På sina ställen ser det riktigt illa ut. Då jag har en lång att-göra-lista, undrar jag hur högt jag bör prioritera detta? Syns främst på nära håll men jag tänker ju att skyddet blir undermåligt? Se bilder:
Röd målad husfasad med rinnande färg och ojämn yta, antydande bristande underarbete och färgsprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av rödmålad träfasad med sprickor och ojämn färgyta, belägen ovanför en stenlagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ommålad fasad med ojämnt och sprucket färglager på nära håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och hur fixar jag det enklast? Att skrapa panelen med en trekantsskrapa blir nog knappast effektivt? 😐
 
Farstatjej90
Jag tror inte du behöver känna någon stress för detta. En bit av träet ser murket ut, så där har jag på en bit av min car port och det träet kan man pilla sönder med en skruvmejsel t.ex.

Sånt får du ju byta. Men panelen såg väl i stort ok ut? Eller är det fler murkna partier?
 
F
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror inte du behöver känna någon stress för detta. En bit av träet ser murket ut, så där har jag på en bit av min car port och det träet kan man pilla sönder med en skruvmejsel t.ex.

Sånt får du ju byta. Men panelen såg väl i stort ok ut? Eller är det fler murkna partier?
Tror inte det är murket egentligen. Panelen är drygt 20 år gammal är bara i dalarna som det ser ut såhär, på södersidan. Solen som fått det att torka och spricka?
 
Jag tror att någon sjuåttondelsidiot har vänt de undre bräderna med kärnsidan inåt. Med resultatet att de inte kan koppa sig när solen steker på. I stället spricker de sönder. Tyvärr ett mycket vanligt byggfel. Ungefär sådär brukar det börja se ut. Först på sydsidan sedan på andra väggar.

Det här är orsaken till mitt återkommande och mycket bestämda påstående att dagens finsågade brädslåningsvirke där man vid hyvlingen inte har tagit hänsyn till kärnsida och ytsida inte duger till någonting annat än betongformar under marknivå eller till brännved. Att tvingas betala mer än rivningsvedpris för sådant virke är ocker och bedrägeri. Såhär brukar det bli efter 20-30 år.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Svårt att säga utan att se helheten.
Men om det är ingen röra så är det bara att fylla ut sprickor med övermålningsbar fog och måla över sedan.
 
F
H heimlaga skrev:
Jag tror att någon sjuåttondelsidiot har vänt de undre bräderna med kärnsidan inåt. Med resultatet att de inte kan koppa sig när solen steker på. I stället spricker de sönder. Tyvärr ett mycket vanligt byggfel. Ungefär sådär brukar det börja se ut. Först på sydsidan sedan på andra väggar.

Det här är orsaken till mitt återkommande och mycket bestämda påstående att dagens finsågade brädslåningsvirke där man vid hyvlingen inte har tagit hänsyn till kärnsida och ytsida inte duger till någonting annat än betongformar under marknivå eller till brännved. Att tvingas betala mer än rivningsvedpris för sådant virke är ocker och bedrägeri. Såhär brukar det bli efter 20-30 år.
Älvsbyhus kvalitet alltså.
 
F Fideliox skrev:
Älvsbyhus kvalitet alltså.
Ja och tyvärr inte bara Älvsbyhus. Nästan hela byggnadsbranschen och de flesta virkeshandlarnai Sverge i dag påstår att det inte är någon skillnad på kärnsida och ytsida på bräder.
Då får man acceptera att det blir sådär.

Älvsbyhus har underbräder som är djupt och tätt spårade på baksidan. För att de inte skall koppa sig fast fel sida vänds utåt. Det är ju ingen hemlighet direkt vad som sker när solen steker på bräder som är under 10mm tjocka.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.