ja just det, det är inte möjligen en Swedberg toastol (inte så ultrabillig, designstol)?

De hade problem för några år sedan med stolar där porslinet hade så mycket porer att lukt gick rakt igenom porslinet.

Nej det är en ifö

Det är ju skillnad mellan avloppslukt och urinlukt. Om det är skruvhålen borde det främst komma urinlukt från "snedpissning".

Ja det är sant, vet inte riktigt men det luktar illa. Undrar om det bara är att plugga igen för att i fortsättningen undvika lukt eller om det kräver rengöring under först? Om jag pluggar direkt är jag även rädd att stänga in fukt

Det är ingen risk att du stänger in fukt under toastolen genom att sätta pluppar i hålen. Fukten vandrar ut i fixen under klinkerplattorna.

Har svårt att tänka mig att det kan komma ned så mycket smuts i de öppna hålen men det beror på hur den används förstås. Du kan prova att stoppa ned en tops o se vad som kommer upp kanske.

Det är inget stort jobb att ta bort toan och se hur det står till med packningen mot avloppsröret. Silikonet kan tas bort med en fiskelina eller knivblad typ brytbladskniv. Vattenanslutningen måste även monteras bort.

Hoppas att problemet löser sig.

Tack! Bra idé med tops! Ska prova när jag kommer hem!

Har du barn så kan det mycket väl vara snedpissning som orsakar lukten.
Urin luktar mer fränt skarpt amoniak, en dålig tätning då brukar det lukta skit.
Luktar det hela tiden eller kommer det och går?

Jo två små killar, urin som åkt ned i hålen säkert. Det kan absolut stämma. Hur ska jag bli av med det? Bara täta hålen eller ta bort och göra rent först? Låter ju fräschast att göra rent såklart men jag har absolut ingen aning om hur jag ska ta bort och montera stolen... Dyrt att anlita någon 😞

Ta bort stolen och göra rent menar jag 😊

titta om det är silicon runt hela. Har de lämnat bakändan öppen kan det ju gå att rigga till en slang på nåt vis och trycka ner vatten i skruvhålen. Inte mycket, bara tillräckligt så man ser att det flödar ut baköver. Är det "öppet" så så kan man ju trycka ner lite rengöring och spola rent och sen bara låta det torka. Ser man att det kommer ut mycket goja så kör igen.
Vet dock inte hur flödigt och hur mycket man brukar limma toaletter med. Kanske är omöjligt att spola så ändå.

Ja det vore en idé att prova. Sen låta det torka och sen täta hålen.

Hålen tror jag inte att det är någon fara med...
Jag brukar lägga ner stolen och dra en sträng på hela foten och släta till det som trycks ut när man ställer den på plats.

Ring ifö (om det var dom som tillverkat stolen ) så skickar dom säkert tätpluttar eller tipsar om var du får tag på

Ja det skulle jag kunna göra! De bör ju verkligen veta.

Täckpluppar finns här på Bauhaus bla.
Gummipackning här tex. (om det är 110mm rör)

Supporten hos Ifö är Bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.