Jag håller på att sanera och renovera en gammal stuga som blivit behandlad med cuprinol någon gång på 80-90 talet. Väggarna är ganska lätta att byta ut materialet, men nu funderar jag på takstolarna som också är gröna.
Taket lades om förra året, så takstolarna blir väldigt omständiga att byta ut.

Min fundering är istället om det går att spärrmåla de sidor som är exponerade?

Innertaket ska gå upp till nock och takstolarna byggs in och isoleras. Så det kanske inte ens är ett problem? Det kommer dock inte vara vanlig ångduk, utan en diffussions öppen sådan, pga träfiberisolering.

Vad tror ni? Förstår att det finns en stor risk att låsa in fukt i takstolarna om man målar de på ena sidan. Men om man ställer det mot potentiell lukt som kan sprida sig i huset, så kanske det är värt.

• Vind med träbjälkar täckta av grönt cuprinol, en hög av träskivor och ett litet fönster med mildt ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H HeyJon skrev:
Jag håller på att sanera och renovera en gammal stuga som blivit behandlad med cuprinol någon gång på 80-90 talet.
Cuprinol torkar fort. Att den skall lukta det minsta lilla efter 30-40år är helt orimligt som jag ser saken.

Jag skulle göra en ordentlig undersökning och verifiera vad det är för lukt och vad källan är innan jag skulle gå vidare med åtgärder.

Varför tror du att det skulle lukta mindre om du målar om. När du misstänker att det är just en tidigare målning som luktar?

Hej

Finns det något lukt nu eller är det något du är orolig ska komma i framtiden?

Vinden ser ganska låg ut. Vad är tanken att den ska användas till?
Är det enbart förvaring av saker så borde en bra ventilation räcka om förvaringen sker i lufttäta behållare.

O O skrev:
Varför tror du att det skulle lukta mindre om du målar om. När du misstänker att det är just en tidigare målning som luktar?
Antagligen därför att spärrfärg används för att stoppa lukter.

O O skrev:
Cuprinol torkar fort. Att den skall lukta det minsta lilla efter 30-40år är helt orimligt som jag ser saken.

Jag skulle göra en ordentlig undersökning och verifiera vad det är för lukt och vad källan är innan jag skulle gå vidare med åtgärder.

Därför att jag redan sanerat material som varit målat med cuprinol i andra delar av huset. Där luktade rummet väldigt kemiskt. Så även om det torkat så fortsätter det dofta.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Finns det något lukt nu eller är det något du är orolig ska komma i framtiden?

Vinden ser ganska låg ut. Vad är tanken att den ska användas till?
Är det enbart förvaring av saker så borde en bra ventilation räcka om förvaringen sker i lufttäta behållare.
Nuvarande "golv" på vinden och innertak ska plockas ner och Innertaket ska upp till nock.

H HeyJon skrev:
Därför att jag redan sanerat material som varit målat med cuprinol i andra delar av huset. Där luktade rummet väldigt kemiskt. Så även om det torkat så fortsätter det dofta.
Nu är ju faktiskt Cuprinol ett varumärke inte ett kemiskt ämne eller ens en enda färg. Dessutom finns det och har funnits liknande preparat/färger. Så att min erfarenhet av cuprinol av samma ålder, som jag vet är "cuprinol" behöver ju inte gälla i ditt fall. Vi har ingen som helst lukt av sådant som målats/skyddats med cuprinol. Det har använts av och till sedan 1960-talet utan problem i ett hus jag känner bra till.

Se det mera som intressant info än som någon större hjälp att lösa ditt problem. Möjligen kan det vara till hjälp att kolla upp om det verkligen är cuprinol i ditt hus. För om det är något annat kanske oxo lösningen på luktproblemet är ett annat.

Bara en tanke

BigR
Bonnatestet; skär lös en grön bit och ha den i en plastpåse ett par veckor. Lukta på det sedan.

Annars brukar fukt kunna dra igång lukt om det är klorfenol i det gröna. Det går också att skicka på labbet och analysera.

Är det klorfenoler skulle inte jag bygga in det iallafall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.