Hej,
Då vi köpte vårt egnahemshus från 50-talet, så hittade vi i källaren ca. 15 kvadratmeter av gamla linoleum mattor som hade limmats fast på betonggolvet. Dessa mattor är nu borta men limmet visade sig innehålla spår av asbest, så jag tänker nu att en lösning vore att klä på sig proper skyddsutrustning, tejpa till alla dörrar och fönster och hyra en golvslip med diamantklinga (https://scanmaskin.com/sv/product/scanmaskin-18/), samt använda dammsugaren som medföljer för att slipa bort det översta lagret betong+lim.
Nu till mina frågor:
Då vi köpte vårt egnahemshus från 50-talet, så hittade vi i källaren ca. 15 kvadratmeter av gamla linoleum mattor som hade limmats fast på betonggolvet. Dessa mattor är nu borta men limmet visade sig innehålla spår av asbest, så jag tänker nu att en lösning vore att klä på sig proper skyddsutrustning, tejpa till alla dörrar och fönster och hyra en golvslip med diamantklinga (https://scanmaskin.com/sv/product/scanmaskin-18/), samt använda dammsugaren som medföljer för att slipa bort det översta lagret betong+lim.
Nu till mina frågor:
- Har någon av er gjort detta tidigare, och rekommendera ni att man slipar golvet?
- Hur mycket behöver man slipa bort, har läst ca. 2-3mm av betong ytan?
- Vad gör man efteråt, lämnar man källar golvet slipat eller bör man lägga på något fuktskydd eller annan yta ovanpå det slipade golvet?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Har du kollat så att uthyrningsfirman går med på att man slipar asbesthaltigt material?
Jag behövde slipa ett garagegolv med asbesthaltigt svartlim på.
Det var 1000kr dyrare att låta OCAB göra hela jobbet (tror det tog dem 2dagar för 45kvm) än att hyra maskin och betala saneringskostnaderna för maskinen.
Det var 1000kr dyrare att låta OCAB göra hela jobbet (tror det tog dem 2dagar för 45kvm) än att hyra maskin och betala saneringskostnaderna för maskinen.
Hej, jag har både mejlat och talat med företaget, och nämnt asbest limmet, och de nämnde inget annat än slitage avgiften för själva klingan. Det skulle vara ca. 400kr per millimeter. Själva maskinen skulle hyras för ca. 600kr/dag och damsugaren för 300kr/dag13th Marine skrev:
Har du kollat så att uthyrningsfirman går med på att man slipar asbesthaltigt material?
Det ska vara rätt filter i dammsugaren och du behöver även en luftrenare met rätt filter samt skapa undertryck i utrymmet som ska slipas. Själv behöver du andningsmask med rätt filter.
Ps. Slipning är det värsta sättet att bearbeta något som innehåller asbest.
Får du verkligen hantera asbest med hyresmaskinerna? Här är det tvärstopp hos de lokala uthyrarna.
Ps. Slipning är det värsta sättet att bearbeta något som innehåller asbest.
Får du verkligen hantera asbest med hyresmaskinerna? Här är det tvärstopp hos de lokala uthyrarna.
som sagt är det i källaren så kan jag gissa inte så mycket luftkanalar m.m förutom dörren till huset
och tänkte du använda en större golvslip så behöver du en mindre variant också så du når inmot väggen burkar bli en 3-5 cm kant oslipat med den stora golvslipen. visst man kan använda mindre modelen på 15kvm med bra knäskydd =)
sen skall alla dammsugar påsar förslutas och tejaps med "varning asbest" och inte alla ställen som tar emot så du kan behöva forska i vart du skall
Men du gör som du vill
just när det kommer till asbest är formumets favvotopic 50% kommer att säga lagen lagen ojojoj måndräkt avspärrning 200m från huset cancer inom 5min
andra hälfte kommer säga slipa på med en marlboro i munnen
och tänkte du använda en större golvslip så behöver du en mindre variant också så du når inmot väggen burkar bli en 3-5 cm kant oslipat med den stora golvslipen. visst man kan använda mindre modelen på 15kvm med bra knäskydd =)
sen skall alla dammsugar påsar förslutas och tejaps med "varning asbest" och inte alla ställen som tar emot så du kan behöva forska i vart du skall
Men du gör som du vill
just när det kommer till asbest är formumets favvotopic 50% kommer att säga lagen lagen ojojoj måndräkt avspärrning 200m från huset cancer inom 5min
andra hälfte kommer säga slipa på med en marlboro i munnen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fördelning pensionsspar vid olika sysselsättningsgrad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Åtgärder vid radonvärde strax över gränsen
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Bygga om friggebod från -97 till bastu placerad vid kommungräns?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fredagshuset: 1700-talspärlan vid Löwenströmska trädgården i Vaxholm
Artikelkommentarer -
Teakdörr? Hur gå vidare med slipning och olja?
Fönster & Dörrar