Hej på er!

Jag bor i ett hus från 1919 som byggts i en slänt på en naturstensgrund. Ena hörnet har satt sig med åren och som ett resultat har grunden skjutit ut i hörnet ca. 10 centimeter. Huset är ett dödsbo så jag kan inte säga säkert när, men man kan se tydliga lagningsförsök som spruckit upp på nytt. Muren var dessutom helt klädd i växtlighet när vi tog över det.

Nu till min fråga. Hur hade ni rekommenderat att man åtgärdar detta på bästa sätt? Finns det något smart sätt att säkra stenarna igen för att kunna foga ordentligt på nytt? Misstänker att det blir klurigt att få in stenarna igen utan att lyfta hela huset.

• Närbild av en gammal naturstensgrund på ett hus från 1919 med sprickor och ojämnheter, bredvid ett rött fönster och en vit tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken naturstensgrund på ett äldre hus med tecken på tidigare reparationer. Växtlighet synlig vid foten av grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
10 cm på 100 år blir ca 1mm om året. Ta dit en geotekniker och utred om det är en aktiv sättning. Den personen lär då komma med olika lösningar. Är det inte längre en aktiv sättning så behöver du kanske inte göra något alls?

Albin Martinsson Albin Martinsson skrev:
Jag bor i ett hus från 1919 som byggts i en slänt på en naturstensgrund. Ena hörnet har satt sig med åren och som ett resultat har grunden skjutit ut i hörnet ca. 10 centimeter. Huset är ett dödsbo så jag kan inte säga säkert när, men man kan se tydliga lagningsförsök som spruckit upp på nytt.
Husets fasad är inte ifrån 1919, utan mest troligt ca 1970.
Att sedan stengrunden/stommen satt sitt är vanligt förekommande, då man inte hade tekniker som fanns senare.

Alternativ 1 är att avlasta huset vid skadan, sedan hacka bort fogen & komplettera med mer sten upp till syllen & sedan foga nytt bruk.

Alternativ 2 är att avvakta & ev hugga ut bitar av fogen & ersätta den med nu fog bitvis.

Fasadteglet visar inga sättningar utan enbart grunden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.