Krilleman
Bert19 skrev:
Man ska vara medveten om att de elförzinkade rören är tunnväggiga och har en kortare livslängd än kopparrör eller gamla tjockväggiga järnrör. Om vatten fylls på i värmesystemet tex pga att säkerhetsventilen pytsar ut vatten när gasen gått ur expansionskärlet så rostar det ganska fort. Jag vill inte ha annat än koppar i mitt hus.
Men i ett välskött värmesystem finns det inget syre.

Plåten i en panelradiator är inte tjockare än ett elförzinkat rör. Har du specialbeställt dom i koppar också?
 
Cicaro skrev:
Sätt rören i taket. Krypgrund eller i plan ett annars måste du ha luftningsventiler vid varje dörr du ska ta dig över

Fördelen med separat slinga till golvvärmen är att du kan behålla gamla element som är dimensionerade för högtemperatur tills vidare (förbered stammarna för lågtemp dock isf) annars är den stora fördelen att du då kan shunta ut värme till badrumsgolvet på sommaren om du vill utan att ofrivilligt värma upp huset genom att skicka runt varmvatten i rören till vanliga elementen :)
Hur förbereder man stammarna för moderna radiatorer och låg temperatur? Behövs grövre dimensioner än för gamla radiatorer och högtemperatur? Jag gillar idén med separat shunt till golvvärmen, för att kunna skicka ut värme där utan att värma radiatorerna!

Bert19 skrev:
Du behöver inte ha någon minishunt för golvslingorna, du kan använda en vanlig radiatortermostat (ev. med sensor på vägg) om du lägger slingorna varannan tillopp och retur och ansluter dig till den vanliga radiatorkretsen.
Beträffande stammar så skulle jag göra EN som delar sig med 28 mm åt två håll och smalnar av vartefter.
Beror inte detta på vad för radiatorer jag har, dvs vilken framledningstemperatur man använder. För gamla element där hög temperatur önskas, som i mitt fall, behöver jag väl shunta ner tempen för golvvärmeslingan eller räcker det att minska flödet med en normal radiatortermostat?

Ok, så du föreslår en slinga per lägenhet med 8 radiatorer och 2 golvvärmeslingor, och att man då börjar med 28mm och minskar dimensionen utefter slingan?

krilleman_215 skrev:
Som redan nämnts, förlägg stammarna i källartaket och gå upp med 15mm rör längst ytterväggen vid varje radiator som varje stick tar 2-4 radiatorer, 1-2 per våning.

Kör elförzinkade pressdetaljer och rör, mycket billigare än koppar i materialpris. Kolla runt om du kan låna/hyra en pressmaskin av någon vän eller rörfirma.

Radiatorer går hur fint som helst att koppla nedåt!
Får tyvärr inte plats att dra några stammar i källaren, denna är bara 25% av huset och resten är trång krypgrund. Jag måste tyvärr lägga rören på väggarna. Tror du 18mm räcker för de slingor jag ritat ut i skissen? Kan hända att jag tar bort golvvärmen och lägger dessa på en separat shuntad slinga.
 
Det funkar bra med att bara strypa golvvärmen men du kan ju använda en separat shunt för all golvvärme om du vill.
Ja, tex en slinga per lägenhet.
Beträffande radiatorerna så kan du ju placera om dem så att du får "större radiatorer" och skaffa några nya (som kan vara begagnade). Du kanske också isolerar mera vilket minskar effektbehovet per radiator.
Beträffande rören så kan man använda Alupex som inte rostar, är bra att jobba med och billigare än koppar, dock kanske dyra delar. Använd det till golvslingorna, släpper inte in NÅGOT syre vilket PEX gör.
 
Du skrev i första inlägget att huset består av två lägenheter. Finns det tankar på att hyra ut dessa så kan det ju vara en idé att passa på att montera energimätare på stammarna så det är möjligt att debitera energiåtgången. Sådana mätare finns billigt på tyska ebay.
 
Bert19 skrev:
Man ska vara medveten om att de elförzinkade rören är tunnväggiga och har en kortare livslängd än kopparrör eller gamla tjockväggiga järnrör. Om vatten fylls på i värmesystemet tex pga att säkerhetsventilen pytsar ut vatten när gasen gått ur expansionskärlet så rostar det ganska fort. Jag vill inte ha annat än koppar i mitt hus.
nja då ska du nog ha ett herrejösses läckage om du menar att nytt vatten fylls på så ofta. Upplever man att ett system rostar fort och inte fyller på hundra liter om dan så har man nog andra problem.
 
Krilleman
Anton Westerberg skrev:
Hur förbereder man stammarna för moderna radiatorer och låg temperatur? Behövs grövre dimensioner än för gamla radiatorer och högtemperatur? Jag gillar idén med separat shunt till golvvärmen, för att kunna skicka ut värme där utan att värma radiatorerna!


Beror inte detta på vad för radiatorer jag har, dvs vilken framledningstemperatur man använder. För gamla element där hög temperatur önskas, som i mitt fall, behöver jag väl shunta ner tempen för golvvärmeslingan eller räcker det att minska flödet med en normal radiatortermostat?


Får tyvärr inte plats att dra några stammar i källaren, denna är bara 25% av huset och resten är trång krypgrund. Jag måste tyvärr lägga rören på väggarna. Tror du 18mm räcker för de slingor jag ritat ut i skissen? Kan hända att jag tar bort golvvärmen och lägger dessa på en separat shuntad slinga.
Som du har ritat med 4st 18mm stammar ut blir lite klent. Du skulle behöva gå upp till 22 fram till första radiatorn. Har du tänkt att förbereda för någon form av lågtempsystem så kan du absolut koppla alla radiatorer med 15mm.

Golvvärmen kan du köra utan separat shunt om det endast är 4m² det gäller i varje rum. Men du behöver en minikretsventil M5 som begränsar flöde och temp. Använd inte en vanlig radiatortermostat! Tänk på att den klarar max 55º framledningstemp. Läs mer hos LK: http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.127_lk-minikretsventil-m53.pdf

Ett alternativ är ju att separera stammarna för respektive lägenhet och sätt in mätare så kan hyresgästerna betala för sin egen förbrukning som mexitegel skriver.
 
Det ska väl inte vara något problem att dra värmerör i krypgrunden? Se bara till att isolera dem ordentligt så att du inte tappar en massa energi.
 
Litet tips som grundar sig på egen erfarenhet vid konvertering.
Kolla rördelar på Rinkaby rör AB, klart billigast. Om du använder press eller lödning det är upp till dig, lödning billigast men drygast.
Långa kopparrör knäpper!!! Värmeutvidgningen gör att rörstammar knäpper, en del irriterar sig, andra sk...r i ljudet. Sätt in flexdelar i rörstråken så försvinner ljudet.
Sätt shuntgrupp där du ska ha olika temperaturer annars kan det upplevas som ojämn värme. Två badrum bör väl ha samma temperatur? annars 2 shuntgrupper.
Ska du lägga i krypgrund isolera dubbelt. Ditt gamla system frös ju sönder med "vanlig" isolering. Lycka till.
 
Orsaken till knäppandet är rörens längdutvidgning, är det långa stråk måste hänsyn tas till detta då för stora rörelser kan leda till läckage på sikt. Jag har gjort expansionslyror (18 meter långt hus...) men flexslang funkar säkert också.
 
Japp, om du har lågtemp behövs grövre rördimension än för högtemperatur, och (större radiatorer)

Tror dock ingen bygger stammar som bara räcker för högtemperatur idag dock.
 
Vid 55/45 graders system brukar man använda följande tumregel för dimensionerna på stammar och stick:
Högsta effekt 45/55 :

15mm 1,5 kW
18mm 2,7 kW
22mm 5,0 kW
28mm 9,0 kW
35mm 16 kW
 
  • Gilla
Anton Westerberg
  • Laddar…
Tusen tack alla för bra information och goda råd, jag har tagit till mig av både ett och två!

Har kommit fram till följande:

  • - Rören kommer sättas delvis efter golv och efter tak på nedre plan. För trångt i krypgrunden.
  • - Alla fyra golvvärmeytor ansluts separerat från radiatorkretsen till en egen shunt. Har ni något förslag till shunt/pump här? Jag vill ha den parallellt med shunten till radiatorkretsen så att den cirkulationspumpen kan slås ifrån då man bara kör golvvärme.
  • - I varje lägenhet blir det en slinga dit samtliga radiatorer är anslutna, denna är 28mm till en början och smalnar av till 22mm. Samtliga stick till radiatorer blir 15mm. Ser detta okej ut?

Ritningsforslag2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Du skrev i första inlägget att huset består av två lägenheter. Finns det tankar på att hyra ut dessa så kan det ju vara en idé att passa på att montera energimätare på stammarna så det är möjligt att debitera energiåtgången. Sådana mätare finns billigt på tyska ebay.
Detta kan mycket väl vara aktuellt, har funderat på det inför framtiden. Kan du ge exempel på en sån mätare? Hade själv tänkt mäta flöde och temp på framledare/retur för att använda en E-Logger till detta men ser gärna på alternativ!
 
Ser ju kalasfint ut!

En fundering dock;
Du har skrivit att varje slinga är på 8kW, jag antar att det är radiatorernas totala märkeffekt?
Har du någon uppfattning om husets toppeffekt? Jag tänker som så att om den är något lägre än 8 kw så bör du klara dig med 22mm på slingorna hela vägen, särskilt om sträckan fram till radiator 3 är relativt kort. Om du kan göra på det viset så blir det snyggare och enklare rördragning.

Ang. energimätning så var det just någon form av sådan lösning jag hade i åtanke. Just flödesmätarna brukar vara billiga på ebay.de. Sök på"durchflussmesser".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.