Vi har hus med rätt stor tomt. Skall anlägga trädgård och har fått coola förslag på utebelysning av arkitekt.
Lampor på fasad (lyser nedåt), marklampor som sitter i nivå med plattor på uteplats (som punkter i marken), lampor längs spalje som lyser upp växtlighet nerifrån, till sist lampor ute i tomtgräns som lyser upp träd underifrån.

Vi skall nu bestämma hur dessa slingor skall styras. Har ingen vana att bedöma vad som är klokast/snyggast.

Skall man ha brytare separat till alla 4 lamptyperna?
Vilka skall man ha skymningsrelä till? 4 separata?

Rimligen är det snyggast om man kan ha igång allt detta på olika sätt.

Tacksam för förslag hur man kan tänka.

Jag har ett kombinerat tid/skymning/rörelserelä. Funkar mkt bra sedan 7 år tillbaka. Dvs lamorna tänds vid skymning och släcks vid vald tidpunkt (har valt 24.00). Kommer du hem efter 24.00 tänds dom av rörelsen. Denna styrning är ju bra att ha till lampor som ger "ledljus". Dessutom har det ju viss avskräckande effekt för ovälkomna besökare. Lampor som är ren "skönhetsbelysning" hade jag skippat rörelsevakten på. Att behöva knäppa av och på denna typ av belysning funkar dåligt i praktiken tycker jag. Det ska vara automatiserat...

Jag skulle ha satt alla på samma ljusrelä. Vill du kunna slå av/på de olika typerna av belysning separat så dra en egen kablen för varje sen sätt en on/off brytare för varje i centralen (efter ljusrelät).

Utan tvekan en separat kabel för var och en av belysningarna. Sen om du vill ha dem på samma ljusrelä eller eget för resp. slinga kan du välja sen.
Gör du på detta sätt har du alltså störst valmöjlighet.

pjac skrev:
Jag har ett kombinerat tid/skymning/rörelserelä. Funkar mkt bra sedan 7 år tillbaka. Dvs lamorna tänds vid skymning och släcks vid vald tidpunkt (har valt 24.00). Kommer du hem efter 24.00 tänds dom av rörelsen. Denna styrning är ju bra att ha till lampor som ger "ledljus". Dessutom har det ju viss avskräckande effekt för ovälkomna besökare. Lampor som är ren "skönhetsbelysning" hade jag skippat rörelsevakten på. Att behöva knäppa av och på denna typ av belysning funkar dåligt i praktiken tycker jag. Det ska vara automatiserat...
Precis ett sånt relä söker jag, vad har du använt för modell...?

Hittade ett här, är det ett sånt du har och om inte, är det någon som vet om nattvakten fungerar bra...

Redigerat:
Tänk på att det kan dra en himla massa el med utebelysning. Vi smaskade på 6 st up/down-lights a 2*35w plus 4 lyktor a 60w. Lyser 7-8 timmar per dag nu= 5kWh per dygn= 150kWh per månad

Tycker iofs att det är värt det eftersom det ser så maffigt ut när fasaden är upplyst och förhoppningsvis retar sig någon granne på det också.

Nattvakten har jag haft ett antal år. Fungerar super! IR-detekorn är väl inte så superkänslig 7-8 meter dock.

Gurravasa skrev:
Tänk på att det kan dra en himla massa el med utebelysning. Vi smaskade på 6 st up/down-lights a 2*35w plus 4 lyktor a 60w. Lyser 7-8 timmar per dag nu= 5kWh per dygn= 150kWh per månad

Kolla om du inte kan byta till LED-ljuskällor. Så kan du reta grannarna utan att elda åt kråkorna d^_^b

ybu skrev:
Kolla om du inte kan byta till LED-ljuskällor. Så kan du reta grannarna utan att elda åt kråkorna d^_^b
Ja det är sant. Har någon erfarenhet hur LED-lampor med GU10 sockel funkar i utebelysning på en fasad? Finns ju med flera eller 1 diod osv. Hur lång ljuskägla har sådana lampor, de måste lysa upp en 4-5 meter iaf.

Skulle vilja säga att det är i princip bara fantasin och kanske plånboken som sätter gränser på hur man vill ha saker och ting styrt.
men att ha det automatiserat är nog det bästa om man vill att det ska lysa, för man tröttnar snart på att springa och trycka på knappen.

dela upp belysningen i olika grupper, typ fasad, mark, etc.
finns kablarna inne vid centralen kan man styra som man vill och bygga om ifall man vill ha en annan styrning.

och själv skulle jag skippa skymningsrelä idag, bättre med astrologiskt ur, funkar klockrent! och så slipper man en komponent på väggen och kabel till den.

så, sätt dig ner och fundera på hur du skulle vilja ha det hela styrt, vilka önskemål du har, sen kan man hjälpa dig med bra förslag här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.