Hej,

Jag planerar att köpa en Kränzle-högtryckstvätt som drar ca 12,8 A.

https://toolab.se/sv/products/kranz...417607a2_b2d1fd83a0ab723c#product-information

Modellen jag vill ha levereras med vanlig kontakt.
Min elektriker ska installera jordfelsbrytare i mitt garage och kan samtidigt säkra upp från 10 A till 16 A. Han menar dock att ett kraftigare uttag är bättre vid längre körning, även om det bara gäller denna högtryckstvätt.

Ni som använder liknande maskiner – fungerar vanligt uttag + 16 A utan problem, eller bör man gå på CEE/3-fas?

Det finns en liknande Kränzle-modell med 3-fas, men den jag helst vill ha säljs endast med vanlig kontakt.

Vad rekommenderar ni?
Tacksam för erfarenheter!

D
T Triv skrev:
Hej,

[länk]

Min elektriker ska installera jordfelsbrytare i mitt garage och kan samtidigt säkra upp från 10 A till 16 A. Han menar dock att ett kraftigare uttag är bättre vid längre körning, även om det bara gäller denna högtryckstvätt.

Ni som använder liknande maskiner – fungerar vanligt uttag + 16 A utan problem, eller bör man gå på CEE/3-fas?

Det finns en liknande Kränzle-modell med 3-fas, men den jag helst vill ha säljs endast med vanlig kontakt.

Vad rekommenderar ni?
Om du ändå har en elektriker som trådar dra in trefas med 3x16A-säkring och bed honom sätta in ett sånt här uttag:

Kombiuttag ABB CEE med Schuko, modell CUE 416-6, visas på en webbsida från Elbutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Triv och 3 till
  • Laddar…
T Triv skrev:
Hej,

[länk]

Vad rekommenderar ni?
Jag har en kränzle 1152 som inte är Sverigeanpassad och därmed drar mer än 10A. Kör den ändå på en 10A säkring utan problem.
Men jag använder den inte timme efter timme utan det är relativt avslappnat semestertempo för att tvätta en bil.

• Gilla
Triv och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Om du ändå har en elektriker som trådar dra in trefas med 3x16A-säkring och bed honom sätta in ett sånt här uttag:

[bild]
Tack för tipset👍🏻

Jag har en Kärcher 7 och vi har säkrat upp till 13 A då tråden fram till uttaget är 2,5 kvadrat från centralen.

• Gilla
Triv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.