Jag skall montera ett växthus (https://www.hobbyvaxthus.se/p/vaxthus/gazebo-9-till-13m2/gazebo-604.html) och har därför börjat gräva ut för grunden. Jag har hittills grävt 30 cm ner i matjorden och har en förhoppning om att detta skall räcka trots att det inte är på frostfritt djup. Jag tänker lägga ca 20 cm makadam i botten, därtill cellplastisolering 10 cm och sen gjuta en platta på 10 cm. Efter åtskilliga forumtrådar och guider på nätet känns det inte som jag är helt fel ute men jag har heller inte hittat någon som förespråkar exakt denna lösning.
Det innebär om jag gör enligt ovan att plattan hamnar ovanför mark vilket passar ganska bra då jag gärna har ett trappsteg in i det färdiga växthuset. På plattan monteras sedan sockel direkt som sätts fast med expanderbult (se bild) och golvet i växthuset blir alltså betongplattan.
Växthuset är 295x436 cm och gropen jag grävt är nu 320x450 cm. I övre vänstra hörnet (se bild) har jag stött på berg.
Marken som grävts upp har inte visat några tecken på att vara blöt men inte heller torr. Lagom fuktig för att vara gräsmatta typ.
Flera guider förespråkar användning av kantbalkar på 40 cm men jag tänker att jag gjuter egna samtidigt som plattan genom att låta cellplastisoleringen sluta ca 20 cm från kanten i den grävda gropen. Betongen blir då alltså 20 cm hög (i ytterkant) och 20 cm bred (innan den övergår till att vara 10 cm tjock platta).
I botten läggs markduk, makadamen packas och armering används i kanter och i hela plattan. En träram byggs för att hålla betongen på plats när jag gjuter.
Jag har tänkt att ordna med en golvbrunn samt dra in vatten och el för att möjliggöra automatisk bevattning.
Till höger om utgrävningen består marken av sprängsten och jorden är blandad med lera vilket gör den besvärlig att gräva mer i (för hand) än vad jag gjort. Dessutom börjar jag komma nära tomtgränsen och den stödmur som avgränsar tomten till grannen. Det är ca 50 cm till stödmuren. Och ja, grannen har skriftligen godkänt placeringen av växthuset.
Jag har fortfarande möjlighet att välja hur jag går vidare. Antingen gjuter jag platta enligt planen ovan eller så förändrar jag konstruktionen. T.ex skippar gjutning av platta hely och bygger grundmur eller gräver för att gjuta plintar istället. Golvet blir i så fall marksten.
Jag bor i Göteborg så det är sällsynt med kallar vintrar även om det ibland händee.
Nu till frågorna!
1) Är det helkorkat att inte lägga dräneringsrör i kanten av makadamen? Det är svårt att göra det till höger och bortanför gropen pga marken enligt beskrivningen ovan men jag kan gräva ut mer för att få extra plats med ett rör till vänster och hitom gropen. Hur långt bort bör man leda dräneringen och hur stor stenkista kan tänkas behövas isf?
2) Hur stor platta är lagom till växthusets dimension? Om jag fyller hela den nuvarande gropen blir det 10 cm extra på två sidor och 7 cm på de andra två. Lagom?
3) Är det för grund utgrävning jag gjort trots att jag tänker gjuta platta och inte bygga mur eller gjuta plintar? Kan tjälen lyfta hela plattan eller knäcka den? Vad är sannolikt?
4) Är dimensioner och mått vettiga eller är något för klent tilltaget?
Kom gärna med svar på frågorna men även andra synpunkter såklart. Som glad amatör är det inte lätt att veta vad som är för dåligt, vsd som är lagom och vad som är overkill. Stort tack på förhand!
Det innebär om jag gör enligt ovan att plattan hamnar ovanför mark vilket passar ganska bra då jag gärna har ett trappsteg in i det färdiga växthuset. På plattan monteras sedan sockel direkt som sätts fast med expanderbult (se bild) och golvet i växthuset blir alltså betongplattan.
Växthuset är 295x436 cm och gropen jag grävt är nu 320x450 cm. I övre vänstra hörnet (se bild) har jag stött på berg.
Marken som grävts upp har inte visat några tecken på att vara blöt men inte heller torr. Lagom fuktig för att vara gräsmatta typ.
Flera guider förespråkar användning av kantbalkar på 40 cm men jag tänker att jag gjuter egna samtidigt som plattan genom att låta cellplastisoleringen sluta ca 20 cm från kanten i den grävda gropen. Betongen blir då alltså 20 cm hög (i ytterkant) och 20 cm bred (innan den övergår till att vara 10 cm tjock platta).
I botten läggs markduk, makadamen packas och armering används i kanter och i hela plattan. En träram byggs för att hålla betongen på plats när jag gjuter.
Jag har tänkt att ordna med en golvbrunn samt dra in vatten och el för att möjliggöra automatisk bevattning.
Till höger om utgrävningen består marken av sprängsten och jorden är blandad med lera vilket gör den besvärlig att gräva mer i (för hand) än vad jag gjort. Dessutom börjar jag komma nära tomtgränsen och den stödmur som avgränsar tomten till grannen. Det är ca 50 cm till stödmuren. Och ja, grannen har skriftligen godkänt placeringen av växthuset.
Jag har fortfarande möjlighet att välja hur jag går vidare. Antingen gjuter jag platta enligt planen ovan eller så förändrar jag konstruktionen. T.ex skippar gjutning av platta hely och bygger grundmur eller gräver för att gjuta plintar istället. Golvet blir i så fall marksten.
Jag bor i Göteborg så det är sällsynt med kallar vintrar även om det ibland händee.
Nu till frågorna!
1) Är det helkorkat att inte lägga dräneringsrör i kanten av makadamen? Det är svårt att göra det till höger och bortanför gropen pga marken enligt beskrivningen ovan men jag kan gräva ut mer för att få extra plats med ett rör till vänster och hitom gropen. Hur långt bort bör man leda dräneringen och hur stor stenkista kan tänkas behövas isf?
2) Hur stor platta är lagom till växthusets dimension? Om jag fyller hela den nuvarande gropen blir det 10 cm extra på två sidor och 7 cm på de andra två. Lagom?
3) Är det för grund utgrävning jag gjort trots att jag tänker gjuta platta och inte bygga mur eller gjuta plintar? Kan tjälen lyfta hela plattan eller knäcka den? Vad är sannolikt?
4) Är dimensioner och mått vettiga eller är något för klent tilltaget?
Kom gärna med svar på frågorna men även andra synpunkter såklart. Som glad amatör är det inte lätt att veta vad som är för dåligt, vsd som är lagom och vad som är overkill. Stort tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara