Nu har återigen givaren för mitt ljusstyrda relä till utebelysningen gett upp, och det känns som att det är dags att göra lösningen mer modern och styra det via Philips hue som jag har idag.
Idag sitter det ett Hager EE100 i elskåpet (var inte oroliga, jag ska anlita en elektriker till bytet), men jag har hittat detta reläet som kanske fungerar. Har någon erfarenhet av detta, eller vet något annat som kan passa?
https://ledmegastore.se/230v-led-di...la-din-skena-zigbee-30-16a-5740031802895.html
Det styr 10-12 utespottar plus två armaturer, och visst allt detta kan bytas till zigbee-spottar, men armaturerna måste då bytas ut helt.
Idag sitter det ett Hager EE100 i elskåpet (var inte oroliga, jag ska anlita en elektriker till bytet), men jag har hittat detta reläet som kanske fungerar. Har någon erfarenhet av detta, eller vet något annat som kan passa?
https://ledmegastore.se/230v-led-di...la-din-skena-zigbee-30-16a-5740031802895.html
Det styr 10-12 utespottar plus två armaturer, och visst allt detta kan bytas till zigbee-spottar, men armaturerna måste då bytas ut helt.
Jag har en Shelly 1PM Pro för att styra delar av min utebelysning. Den är otroligt smidig att kontrollera. Jag styr den från en HomeAssistant-instans som håller reda på soluppgång och solnedgång. Det fina är ju att man kan synka med all annan ute-armatur. Jag har en blandning av vanliga decklights, IKEA och Philips Hue. Alla styrs av samma automation i HA.H Husbo73 skrev:Nu har återigen givaren för mitt ljusstyrda relä till utebelysningen gett upp, och det känns som att det är dags att göra lösningen mer modern och styra det via Philips hue som jag har idag.
[länk]
Shellyn är billig, pålitlig och kan fås med bra garantier. De har också en massa "skydd", mot t.ex. överhettning och kortslutning etc. Här hittar du info om de olika varianterna: https://www.shelly.com/collections/smart-professional-devices
Jag är bara en nöjd användare. Ingen koppling till Shelly.
Ah, ok. Bra tips! Ser att dom har fem års garanti medJ JohanLan skrev:Jag har en Shelly 1PM Pro för att styra delar av min utebelysning. Den är otroligt smidig att kontrollera. Jag styr den från en HomeAssistant-instans som håller reda på soluppgång och solnedgång. Det fina är ju att man kan synka med all annan ute-armatur. Jag har en blandning av vanliga decklights, IKEA och Philips Hue. Alla styrs av samma automation i HA.
Shellyn är billig, pålitlig och kan fås med bra garantier. De har också en massa "skydd", mot t.ex. överhettning och kortslutning etc. Här hittar du info om de olika varianterna: [länk]
Jag är bara en nöjd användare. Ingen koppling till Shelly.
Nu styr jag dock direkt med Philips Hue så jag får läsa lite om hur man kan få dom att prata ihop då det är zigbee ws wifi.
Om du inte kör Home Assistant så behöver du en till app i telefonen, förutsatt att du har wifi-täckning till skåpet.H Husbo73 skrev:
Men jag kan starkt rekommendera att använda Home Assistant.
Jag tror inte att du kan koppla in icke-Philips saker till Hue-appen.
Utan att riktigt veta så mycket om lasten som både kan "snäll" eller besvärlig med leddrivare och elaka startströmmar, skulle jag nog valt en kontaktor av känt märke och en Zigbee inbyggnadsbrytare (med nolla och adapter för din-skena) från någon svensk återförsäljare.
Zigbee 3 brytaren bör dyka upp som lampa eller nått i Hue appen.
Zigbee 3 brytaren bör dyka upp som lampa eller nått i Hue appen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rådfråga om kallförråd – trasig vind- och fuktspärr
Utbyggnad och tillbyggnad -
EUROPAS GNISTOR ⚡ En ny lärare ber om råd
El -
Behöver råd om pågående husfasad målning
Färg, Måla & Tapetsera -
Radiatorventiler - inte bara automatiska - WiFi/ZigBee
Villalarm & Hemautomation -
Råd om fjärrströmbrytare, ZigBee