Hej villhöver en spikpistol/ dyckertpistol/ klammerpistol.

För fastsättning av lister, golv-tak-foder etc och sen vet man aldrig hur mycket man kommer använda den framåt.
Vad skulle ni rekommendera.

Jag har Blå Boschmaskiner i övrigt så det är väl det mest naturliga att köpa för att ha samma batterisystem.

Har sökt men inte hittat mycket på forumet kring detta.

Så söker era erfarenheter och råd gällande ett sånt här inköp.
Eller ska jag helt skippa detta villhöver-begäret och skruva / spika som vanligt.

Det finns ju ingen som gör allt, du behöver tre olika för att uppfylla dina önskningar.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S Silkesnusa skrev:
Eller ska jag helt skippa detta villhöver-begäret och skruva / spika som vanligt.
Nej för bövelen! Undertrycka verktygsbehov kan sluta i kostsam terapi och tröstköp! 😂.
Är i samma sits som dig för att spika bastupanel och lister så följer tråden med intresse,

• Haha
Viktor S. och 1 till
  • Laddar…
Jag är otroligt nöjd med ljuddämpad kompressor, tillsammans med en billig dyckertpistol (Biltemas tror jag).

Blivit många meter list och sockel satta.

Fast det hade onekligen varit coolare med en batteridriven...

Jag har batteridrivna Milwaukee
-Stomspikpistol
-Dyckert 1,8 mm
-Dyckert 1,2 mm

Kan säga att de batteridrivna dyckertpickorna är helt underbara, fantastiska, suveräna osv. osv.

Stompickan är mer tvivelaktig då den är extremt tung, men fungerar i övrigt bra. Ångrar inte batteri en enda gång jag använder dem. Saknar dock klammerpistol för 5,7 mm klammer.

Sen har ju jag rätt många andra milwaukee-maskiner också så att jag är lite partisk.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vilken av dyckertpickorna använder du till vad?

mexitegel mexitegel skrev:
15G/1,8 mm är bra till panel, 18G/1,2 mm perfekt till lister, foder etc. Sen har du 16G/1,6 mm som ju har sina poänger. Och 23G som inte är fel det heller ibland för nästa osynlig spikning av små lister. IMG_6856.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och även G23 har, likt sina grövre kusiner, en tendens att böja av åt höger eller vänster i materialet, särskilt om man håller tummen nära.
IMG_6857.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Precis som ovan skrev,

15G är mer som riktig spik med ett ordentligt huvud. Panel är ett bra område, men även blomlådor, undertak och annat där man vill ha lite mer umpf än 18G men inte vill sätta riktig trådspik med blaffiga huvuden.

Jag kör den mest utomhus, och då med rostfria spik. Och det är väl problemet med 15G, det är svårt och dyrt att hitta spik. Finns typ aldrig i vanliga butikerna utan man får beställa hem till lådan.

18G är perfekt till listverk, dörrfoder och sånt där spiken inte ska synas och hållkraften inte är kritisk.
Med det sagt så kan man få saker att sitta ordentligt, byggde 400 mm gjutformar till vår veranda med enbart 18G. Fördelen är att spiken är så billig och pistolen så kul så man sätter tio spik istället för en. 😀

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.