Till mitt hus hör ett garage som byggdes för väldigt länge sedan. Säkert 50-talet. Tror inte att taket är bytt sedan dess och nu har det börjat läcka.
Problemet är att det är väldigt dålig lutning på det, mindre än 15 grader. Det är knappt 10 cm höjdskillnad per meter. Hörde med kommunen som kräver bygglov för takbytet om vinkeln skall fixas, samt om jag byter plåten mot papptak i stället. Dock föreslog handläggaren att jag skulle lägga hellånga plåtar i stället och tyckte att det borde räcka. Alternativt använda bandtäckt plåt (vet inte ens vad det är).
Får höra av en byggare som jag känner att försäkringen inte gäller om vinkeln är under 15 grader (inget som de sa något om när jag tecknade husförsäkringen för länge sedan).
Så - vad skulle ni ha gjort?
Handläggaren sa att en mindre ökning av vinkeln skulle räknas som fasadändring - kostar 3000 ca.
Snickaren vill helst ändra vinkeln så att lutningen går från långsida till långsida, i stället för kortsida till kortsida som det är nu, men det skulle räknas som tillbyggnad och skulle kosta nästan 10 000 i byggglov och det skulle jag helst slippa.
Problemet är att det är väldigt dålig lutning på det, mindre än 15 grader. Det är knappt 10 cm höjdskillnad per meter. Hörde med kommunen som kräver bygglov för takbytet om vinkeln skall fixas, samt om jag byter plåten mot papptak i stället. Dock föreslog handläggaren att jag skulle lägga hellånga plåtar i stället och tyckte att det borde räcka. Alternativt använda bandtäckt plåt (vet inte ens vad det är).
Får höra av en byggare som jag känner att försäkringen inte gäller om vinkeln är under 15 grader (inget som de sa något om när jag tecknade husförsäkringen för länge sedan).
Så - vad skulle ni ha gjort?
Handläggaren sa att en mindre ökning av vinkeln skulle räknas som fasadändring - kostar 3000 ca.
Snickaren vill helst ändra vinkeln så att lutningen går från långsida till långsida, i stället för kortsida till kortsida som det är nu, men det skulle räknas som tillbyggnad och skulle kosta nästan 10 000 i byggglov och det skulle jag helst slippa.
Jag hade använt skifferbelagd takpapp, antagligen Icopal Topsafe 3grader. Och sedan lägga det noggrannt efter monteringsanvisningarna. Borde väl bli bra om man vill hålla nere kostnaderna. Inget bygglov såklart. Låglutande tak är verkligen ingen höjdare. Egentligen skulle jag själv helst byggt ett nytt sadeltak, men det låter som att du vill hålla nere kostnaderna.
edit: missade din del om pappen kräver bygglov…
edit: missade din del om pappen kräver bygglov…
Med dagens priser så vet jag inte var vi landar. Jag hade hoppats på att landa på max 30.000. Tror inte att garagetaket är mer än 25 kvm, men jag har bara stegat upp det än så länge. Så om bygglov och jobbet går att hålla under den budgeten så kan jag tänka mig att ändra vinkeln.K kbladh skrev:Jag hade använt skifferbelagd takpapp, antagligen Icopal Topsafe 3grader. Och sedan lägga det noggrannt efter monteringsanvisningarna. Borde väl bli bra om man vill hålla nere kostnaderna. Inget bygglov såklart. Låglutande tak är verkligen ingen höjdare. Egentligen skulle jag själv helst byggt ett nytt sadeltak, men det låter som att du vill hålla nere kostnaderna.
Min kommun kräver bygglov för byte till takpapp tyvärr.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Låter väldigt mystiskt att det ska behövas bygglov för att byta till papp på ett tak som troligtvis knappt syns.
Papp finns i svart också om man inte vill byta färg om det är det det hänger på.
Papp finns i svart också om man inte vill byta färg om det är det det hänger på.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Lägg upp en bild på hur det ser ut.
Normalt håller plåt svinlänge, men det kanske är spikat?
Kanske räcker med att byta spiken mot farmarskruv.
Förmodligen är det plättlätt att fixa läckaget billigt och bra
Som sagt, lägg upp en bild så kan vi råda.
Normalt håller plåt svinlänge, men det kanske är spikat?
Kanske räcker med att byta spiken mot farmarskruv.
Förmodligen är det plättlätt att fixa läckaget billigt och bra
Som sagt, lägg upp en bild så kan vi råda.
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry, har legat i feber hela midsommarhelgen!Workingclasshero skrev:
Taket är spikat sen innan och hjälpligt lagat med takskruv (som tätar) där spikar lossnat. Nu har fler lossnat under vintern. Det läcker vid spikhålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det spikat med klockspik?
Vad är det för undertak?
Om det inte går att ta bort plåten oskadd och lägga om den, (då den ser helt ok ut enl bild), så är det väl bara att köpa ny plåt och lägga dit?
Kan du få tag på så långa plåtar så är naturligtvis hellånga plåtar bra, men absolut inte nödvändigt.
Det finns tätremsor eller kladd på tub om man är bekymrad över plåtskarvarna. Det skulle inte jag vara.
Har det nuvarande skarvade taket fungerat fint, bortsett från läckage nu när spikarna(?) börjar ge sig så ser jag inte något problem med att fortsätta på samma lösning. Skulle dock inte använda klockspik utan gå över till farmarskruv.
Vad är det för undertak?
Om det inte går att ta bort plåten oskadd och lägga om den, (då den ser helt ok ut enl bild), så är det väl bara att köpa ny plåt och lägga dit?
Kan du få tag på så långa plåtar så är naturligtvis hellånga plåtar bra, men absolut inte nödvändigt.
Det finns tätremsor eller kladd på tub om man är bekymrad över plåtskarvarna. Det skulle inte jag vara.
Har det nuvarande skarvade taket fungerat fint, bortsett från läckage nu när spikarna(?) börjar ge sig så ser jag inte något problem med att fortsätta på samma lösning. Skulle dock inte använda klockspik utan gå över till farmarskruv.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Men limma skarvarna då det inte är tillräcklig lutning och de längsgående kan läcka vid snö regn och blåst.Oldboy skrev:
Är det spikat med klockspik?
Vad är det för undertak?
Om det inte går att ta bort plåten oskadd och lägga om den, (då den ser helt ok ut enl bild), så är det väl bara att köpa ny plåt och lägga dit?
Kan du få tag på så långa plåtar så är naturligtvis hellånga plåtar bra, men absolut inte nödvändigt.
Det finns tätremsor eller kladd på tub om man är bekymrad över plåtskarvarna. Det skulle inte jag vara.
Har det nuvarande skarvade taket fungerat fint, bortsett från läckage nu när spikarna(?) börjar ge sig så ser jag inte något problem med att fortsätta på samma lösning. Skulle dock inte använda klockspik utan gå över till farmarskruv.
Kanske är klockspik? De ser ut som en hybrid mellan skruv och spik.Oldboy skrev:
Är det spikat med klockspik?
Vad är det för undertak?
Om det inte går att ta bort plåten oskadd och lägga om den, (då den ser helt ok ut enl bild), så är det väl bara att köpa ny plåt och lägga dit?
Kan du få tag på så långa plåtar så är naturligtvis hellånga plåtar bra, men absolut inte nödvändigt.
Det finns tätremsor eller kladd på tub om man är bekymrad över plåtskarvarna. Det skulle inte jag vara.
Har det nuvarande skarvade taket fungerat fint, bortsett från läckage nu när spikarna(?) börjar ge sig så ser jag inte något problem med att fortsätta på samma lösning. Skulle dock inte använda klockspik utan gå över till farmarskruv.
Jag antar att det har funkat bra fram till nu
Hur det ser ut under vet jag inte då jag inte har lyft på taket, men Vindskivorna är ruttna, så det finns väl risk att det är något som måste fixas under. Vet att det finns humlebon under taket också. Kan det ligga trasig plast under också kanske?
Om jag förstår er rätt så är konstruktionen troligtvis inget stort problem. Om jag kollar hur det ser ut under, fixar det som behöver fixas, lägger tillbaka plåtarna, fäster med farmarskruv (det är sådana jag har lagat med sen tidigare) och ev limmar skarvarna,, så borde det hålla i 50 år till?
Ny plåt i värsta fall och Stilpolisen rek ny väggpanel, ni vinner tyvärr Kalkonpriset för fulaste garage mellan 1950-2022D dee79 skrev:Till mitt hus hör ett garage som byggdes för väldigt länge sedan. Säkert 50-talet. Tror inte att taket är bytt sedan dess och nu har det börjat läcka.
Problemet är att det är väldigt dålig lutning på det, mindre än 15 grader. Det är knappt 10 cm höjdskillnad per meter. Hörde med kommunen som kräver bygglov för takbytet om vinkeln skall fixas, samt om jag byter plåten mot papptak i stället. Dock föreslog handläggaren att jag skulle lägga hellånga plåtar i stället och tyckte att det borde räcka. Alternativt använda bandtäckt plåt (vet inte ens vad det är).
Får höra av en byggare som jag känner att försäkringen inte gäller om vinkeln är under 15 grader (inget som de sa något om när jag tecknade husförsäkringen för länge sedan).
Så - vad skulle ni ha gjort?
Handläggaren sa att en mindre ökning av vinkeln skulle räknas som fasadändring - kostar 3000 ca.
Snickaren vill helst ändra vinkeln så att lutningen går från långsida till långsida, i stället för kortsida till kortsida som det är nu, men det skulle räknas som tillbyggnad och skulle kosta nästan 10 000 i byggglov och det skulle jag helst slippa.
Tack för din oönskade åsikt om garagets utseende.Jonatan79 skrev:
Själv anser jag att det är en fröjd för ögat, speciellt plattorna som hänger på sned och hålen där isoleringen sticker ut till glädje för alla bobyggande småfåglar. Jag köpte huset endast och enbart för att jag alltid har älskat eternit och rostiga hängrännor.
Frid!
Renoverare
· Uppsala
· 2 171 inlägg
Jag kan bara hålla med. Det är inte alla som förstår sig på den där en speciella patinan på grå eternit som skiftar i algrött, men för oss entusiaster är det ett under av skönhet.D dee79 skrev:Tack för din oönskade åsikt om garagets utseende.
Själv anser jag att det är en fröjd för ögat, speciellt plattorna som hänger på sned och hålen där isoleringen sticker ut till glädje för alla bobyggande småfåglar. Jag köpte huset endast och enbart för att jag alltid har älskat eternit och rostiga hängrännor.
Frid!
Till frågan: om det bara läcker runt spikhuvudena hade jag behållit plåttaket. Jag hade lyft bort det för att se hur illa det var under, bytt eventuellt dåligt virke och sedan satt dit det igen. För att dra bort klockspik som sitter i topparna rekommenderar jag att du bygger en liten grej av tre klossar, alternativt två klossar och en bit plattjärn, där två av klossarna ligger i plåtdalarna och den tredje klossen/plattjärnet går tvärs över, över en plåttopp. Tanken är att bryta mot den tvärgående klossen och fördela ned kraften i dalarna så att du inte bucklar och har sönder plåten.
Sedan hade jag skruvat fast plåten igen med farmarskruv. Lång farmarskruv i de gamla spikhålen för att fylla igen dem, men även kortare skruv som sitter "rätt" d.v.s. i dalarna. Om man tittar närmare på dina bilder tycker jag nämligen att man har snålat på klockspik. Det sitter inte många spik i varje plåt. Det skulle inte förvåna mig om plåtarna ligger lite löst eller lyfts lite när det blåser och att det är en del av ditt problem. Snåla alltså inte med farmarskruv.
Tack så mycket!Henningelvis skrev:
Jag kan bara hålla med. Det är inte alla som förstår sig på den där en speciella patinan på grå eternit som skiftar i algrött, men för oss entusiaster är det ett under av skönhet.
Till frågan: om det bara läcker runt spikhuvudena hade jag behållit plåttaket. Jag hade lyft bort det för att se hur illa det var under, bytt eventuellt dåligt virke och sedan satt dit det igen. För att dra bort klockspik som sitter i topparna rekommenderar jag att du bygger en liten grej av tre klossar, alternativt två klossar och en bit plattjärn, där två av klossarna ligger i plåtdalarna och den tredje klossen/plattjärnet går tvärs över, över en plåttopp. Tanken är att bryta mot den tvärgående klossen och fördela ned kraften i dalarna så att du inte bucklar och har sönder plåten.
Sedan hade jag skruvat fast plåten igen med farmarskruv. Lång farmarskruv i de gamla spikhålen för att fylla igen dem, men även kortare skruv som sitter "rätt" d.v.s. i dalarna. Om man tittar närmare på dina bilder tycker jag nämligen att man har snålat på klockspik. Det sitter inte många spik i varje plåt. Det skulle inte förvåna mig om plåtarna ligger lite löst eller lyfts lite när det blåser och att det är en del av ditt problem. Snåla alltså inte med farmarskruv.
Jo, det lossnar spik varje vinter, så jag har skruvat lite, men inte tillräckligt tydligen!
