Hej forumet!

Har nu bott i vårt hus från 1920 i ett år och det är dags att ta tag i källaren som är ett mörkt moln över våra huvuden.

Jag har hört från några att dränering inte rekommenderas i äldre hus och har därför dragit mig för detta..speciellt då källaren är liten (10kvm) oinredd och låg i tak, endast vår värmepanna står därnere och inga andra planer finns.

Huset är byggt 1927, troligtvis ingen dränering gjord. Bor på en sluttande tomt där det rinner bra ner för backen på gatan utanför när det regnar. På husets högsta del av tomten har jag krypgrund. Nedersta delen har jag en liten källare på ca 10 kvm i ena hörnet. Krypgrunden är torr och fin, det är den där extra metern ner i backen som ställer till det för källaren..

Under januari, februari och in mars när grundvatten och nederbörd är hög så börjar helvetet.. Det trycker in vatten i källaren längs golv/ nedre delen av ena väggen. Vi snackar ingen flod men ständigt rinnande längs ena väggen/ golvet, lyckligtvis ner i en brunn i källargolvet. Under det gjutna golvet längs denna vägg går ett tegelrör som leder ner vattnet till brunnen, men vattnet tränger alltså tidvis igenom strax ovanför golvet också.

Oavsett är miljön otrevlig, det luktar mögel och puts släpper från väggarna.

Till saken och relevant för diskussionen är att jag har en egen brunn ca 3- 4 m från källarväggen. Denna brunn används inte idag. Jag ser att under dessa problem-dagar är vatten nivån väldigt hög i brunnen och över källarväggen.

Undrar om ni tror att brunnen kan vara en delförklaring till problemet i källaren? Lutningen på tomten är alltså från källaren, så jag tänker att om inte vatten hade fastnat i brunnen så hade det runnit ner för backen..

Vad hade ni gjort? Dränerat eller gett er på brunnen till att börja med? Bara 2m från den egna brunnen går kommunen vattenledningar - ner med pump och kolla om jag får koppla mot kommunens ledning? Tänker att brunnen då borde få motsatt effekt och snarare dränera bort vatten från källarväggen..Här bara killgissar jag utan någon som helst erfarenhet av dränering, grund och mark..

Som sagt, jävligt tråkig kostnad för dränering för en källare där vi inte är.. men om det krävs för att bli av med miljön därnere så får jag bara bita i det sura äpplet..

Goda råd mottages varmt!

Tack på förhand

/ Awald

Men vem har sagt att dränering av äldre hus inte är att rekommendera?
Det finns väl inga fördelar med att ha vattensjuk mark runt ett hus?
Sen att man ska låta källaren få ha sin normala fuktnivå och låta bli att regla upp med organiskt material för att bygga gillestuga etc. är ju en annan sak...

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Testa att pumpa ur vattnet ur brunnen till normal (låg) nivå via en slang som slutar nedanför huset? Om det hjälper så vet du att du i alla fall kan lindra problemet.

Hej!

Det jag har fångat upp är risken för sättning vid dränering som enda orsak mot dränering.

Har testat att tömma brunnen, som fyller upp lika fort igen under dessa dagar. Grundvattennivån hos grannen som byggde nytt låg på 90m djup.. förvisso lite högre upp i backen..men alldeles för djupt för att vara orsak. Så det rör sig troligen om dagvatten som rinner ner för backen och fångas upp i vår brunn som säkert också pressar vatten mot källarväggen.

Markfirma kommer till helgen för utlåtande av lösningar för dränering- enda vettiga lösningen.

tack för svar!

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Träligt, men vi hoppas på markfirman:)
Vet du om man gjort några förändringar uppströms erat hus som ändrat riktning eller mängden på avrinningen, t.ex tagit ned stora eller många träd eller hårdgjort ytor p.g.a nybyggnationer? Det verkar väl inte som det alltid varit så här sen 20-talet, med fuktinträngning och så?

Cruzze Cruzze skrev:
Träligt, men vi hoppas på markfirman:)
Vet du om man gjort några förändringar uppströms erat hus som ändrat riktning eller mängden på avrinningen, t.ex tagit ned stora eller många träd eller hårdgjort ytor p.g.a nybyggnationer? Det verkar väl inte som det alltid varit så här sen 20-talet, med fuktinträngning och så?
Det står en gammal avenbokshäck ( nästan träd) nära källaren som vi har tagit ner förra året. Men redan året innan fanns problemet i källaren. Deras rötter kanske har påverkat genom åren?

Misstänker också att boven är den egna brunnen som försörjde huset och problemet uppstod när huset kopplades mot kommunalt vatten vilket säkert inte var för jättelänge sedan då detta är på landet i en mindre by med fåtal hus. Kanske något rör som gått in i källaren som påverkar etc.

Jaja, har accepterat att det blir att ta kostnaden med dränering som gäller. När man väl gräver så ser man ju också om någon av ovanstående delarna är huvudbov. Kommer 3 olika firmor i helgen och kollar.

Redigerat:
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Attitudeswe
Dränkpump med flottör som flyttar vattnet?

Hur gick det? :)

Har liknande problem..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.