Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tänkt att höja mitt garagetak och är i behov av lite tips och råd för att lyckas med detta. Har tänkt att jag ska lägga dit en ny balk ovan den befintliga för att sedan kapa av den som sitter där idag vid hammarbandet på båda sidorna. Den ny balken har måtten r 45*145 denna balk ska även skarvas på lämpligt ställe eftersom att längden på den befintliga är 6meter och det är svårt att få tag på idag. Vill försöka göra det så billigt och smidigt som möjligt. Hur hade ni gjort ?
Vad är syftet?
Syftet är att jag ska få lite högre i tak, så att jag får in mina nya portar samt att det inte känns så lågt som det gör i dag.
6 meters 195x45 finns som fingerskarvad på dom flesta bygghandlarna.......den kan du väl lägga ovanpå.....
Visst borde detta gå..... Det svåra är att dimensionera rätt. Det är svårt att beräkna vad just din förstärkning ska bli men du kan ju få en offert på nya takstolar och se om det går att "översätta" till dina takstolar. Går du upp lite i dimension samt förstärker takstolen utmed kanten så borde det funka. Bifogar en bild på just en sådan offert jag fått. Så mitt svar är att det går bra, bara en fråga om dimensionering. Rekommendationen är väl att dra upp hanbjälken max 250-300 mm. En del spikplåt blir det som jag hoppas du googlar fram skruvtips för hur tätt och nära kanten du får skruva dessa.
Hej och tack! Uppskattar all hjälp och råd jag kan få. Tror du alltså att jag kan göra en skarv på mitten av balken till vänster om det röda jag ritat på kortet? Har även tänkt att spara lite av den befintliga balken vid hammarbandet för att sedan lägga den nya balken på den biten som är kvar. Biten som är kvar är ca 25 cm och den hade jag tänkt att förankra med spikplåtar eller plywood eller båda delarna. Kommer även att sätta upp en till tvärgående balk någon meter ner från takspetsen (nocken) vet inte om det gör varken till eller från. mvh Pelle
Klicka här för att svara