28 681 läst ·
92 svar
29k läst
92 svar
Råd kring val av värmepump, luft-vatten eller bergvärme
Ja har man tidigare bara värmt med kamin och självdrag kan det bli jobbigt att byta till vattenburet.F Fuktskadad09 skrev:Kan vara bra att köpa en bok som behandlar byggnaden som ett system och byggnadsfysik innan du bestämmer dig.
Jag trodde att bergvärme var en gudagåva tills jag lärde mig att man helst ska ha ett hyfsat modernt hus som ät tätt och har mekanisk ventilation om man ska slippa eventuella fuktskador i väggarna.
"Byggteknik och installationsteknik måste harmoniseras och denna balansakt kräver kunskaper i båda ämnena."
[länk]
Köpa BVP för att den håller mycket bättre än en LVVP och därmed slippa dyra reparationer. BVP mycket bättre val även om det på pappret inte skiljer så mkt. En BVP håller va 20år. En LVVP håller kanske 12 år. Farsans gick sönder efter 5...E elloffo skrev:
Saker kan gå sönder på en bvp också. Jag fick byta cirkulationspump på kalla sidan efter ca 8 år. Med det sagt, jag ångrar knappast valet och skulle välja samma igen. Ingen utedel och troligen längre livslängd totalt sett. Om den havererar är borrhålet kvar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden