5 155 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Råd gällande lånebild på nytt hus
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Vi har SBAB och har genom dem ett kompletterande efterlevandeskydd, går en av oss bort så löses 50% av lånet.slacker skrev:En viktig del som jag anser man gärna glömmer och stirrar sig blind på räntan är ett fungerande efterlevande skydd - Jag kanske betalar lite mer i ränta än de som har SBAB eller dylikt - Men jag vet att OM det skulle hända mig eller min fru något så stryks 50% av lånet vilket gör att, hur tråkigt det än nu skulle vara, den ena parten kan bo kvar.
Efterlevandeskydd! Bra poäng!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jag skulle nog vilja ner en bit till för att anse det som bra just nu. Om du testar att mata in siffrorna på SBAB så får du en räntesats på 1,50% på 3-månaders, så jag skulle inte vara nöjd med säg 1,90%evergrey66 skrev:
Självklart finns det alternativt också - Trillar jag av pinn så stryker banken halva lånet och frugan får nån miljon från min livförsäkring. Med dessa pengar så kan hon lösa resten av lånet på både hus och sommarstuga och leva vidare utan för höga kostnader. Hon får dessutom min tjänstepension.ecb182 skrev:
Ett hett tips är att undvika att berätta allt det här för sin partner, finns risk att man ofrivilligt får kasta in handduken tidigare än planerat på något mystiskt sätt.
Det skulle ju vara litet synd att hamna bland ryssarna på sjöbotten
Jag har ingen egen erfarenhet att gå ut ifrån då det gäller lån eftersom jag större delen av mitt vuxna liv har varit för fattig för att få bostadslån........ men utgående från föräldrarnas strategi och vetskapen att de lyckades bra trots motgångar och lågkonjunkturer så tror jag på principen att ha besparingar så de räcker till minst ett års amortering plus efterlevandeskydd/livförsäkring plus så hög amorteringsgrad som man på något vis klarar ovanpå det.
De betalade bort alla sina lån på ungefär 20 år. Det var allmän praksis i Finland på den tiden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Är precis på väg att omsätta vårt byggnadskreditiv till ett bostadslån, så har exakt samma funderingar..
Jag/vi funderar så här: Vi har alltid kört med rörlig ränta tidigare, men känner att med dagens möjlighet att kunna binda räntan på 5 år på under 2% känns tilltalande utifrån att man då vet exakt hur de kommande 5 åren kommer se ut. Vi har 3 barn med aktiviteter osv. och det skulle kännas skönt att kunna göra en budget för de kommande fem åren där man vet förutsättningarna rätt klart. Diskussionen kring att man har för små marginaler om man väljer att binda osv köper jag inte riktigt eftersom banken kräver att man har utrymme för en ränta på 7,5% (förstår dock synpunkterna). Alternativet att dela upp lånet i flera delar känns inte aktuellt eftersom man då sitter i "knät" på banken så fort det första lånet ska omsättas, då har man eg ingen förhandlingsmöjlighet eftersom man sitter med lån som förfaller längre fram i tiden. Tanken är därför att antingen kör vi allt rörligt eller så låser vi hela lånet på 5 år. Håller på att försöka förhandla till mig en så bra ränta på 5 års räntan som möjligt just nu, hoppas kunna landa strax under 1,9%.
Bra synpunkter o tankar i tråden!
Jag/vi funderar så här: Vi har alltid kört med rörlig ränta tidigare, men känner att med dagens möjlighet att kunna binda räntan på 5 år på under 2% känns tilltalande utifrån att man då vet exakt hur de kommande 5 åren kommer se ut. Vi har 3 barn med aktiviteter osv. och det skulle kännas skönt att kunna göra en budget för de kommande fem åren där man vet förutsättningarna rätt klart. Diskussionen kring att man har för små marginaler om man väljer att binda osv köper jag inte riktigt eftersom banken kräver att man har utrymme för en ränta på 7,5% (förstår dock synpunkterna). Alternativet att dela upp lånet i flera delar känns inte aktuellt eftersom man då sitter i "knät" på banken så fort det första lånet ska omsättas, då har man eg ingen förhandlingsmöjlighet eftersom man sitter med lån som förfaller längre fram i tiden. Tanken är därför att antingen kör vi allt rörligt eller så låser vi hela lånet på 5 år. Håller på att försöka förhandla till mig en så bra ränta på 5 års räntan som möjligt just nu, hoppas kunna landa strax under 1,9%.
Men en del av lånet på 5år och resten rörligt då?Ingemar skrev:Är precis på väg att omsätta vårt byggnadskreditiv till ett bostadslån, så har exakt samma funderingar..
Och sen till det spara/amortera av någon procent extra.
Min tro är att så här löjligt låga räntor som vi har just nu inte kommer vara för evigt. Jag håller dock inte heller något skräckscenario med räntor på 15% som troligt.
Men en 8% kan säkert hända. De som inte sparat och/eller amorterat nu under lågräntedagarna kommer nog ångra sig när (om) räntorna går upp.
Men en 8% kan säkert hända. De som inte sparat och/eller amorterat nu under lågräntedagarna kommer nog ångra sig när (om) räntorna går upp.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Vi hade uppdelat i vår BRF för ett antal år sedan och det gick bra att förhandla ändå. Vi bytte till och med bank. Vi bytte ett lån i taget. Så omöjligt är det inte.Ingemar skrev:
Nej, hela lånet på 5 år i så fall. Risken är ju annars att de börjar dribbla med rabattsatsen på den rörliga delen efter ett år el dylikt. Kan säkert som skrivits vara möjligt att omförhandla än om man har lån som löper ut längre fram, men det blir en besvärligare situation i vilket fall.Mikael_L skrev:
Skulle tro att banken är mer villig att ha ett lån för en brf i olika delar i olika banker än vad de är att ha en privatpersons krediter på liknande sätt, är ju så mkt större volym i en BRF. Rädd att de drar åt sig öronen i någon form om man funderar på att lägga lånen i olika banker, men det är min personliga tankeFairlane skrev:
Tja, jag antar att den gamla banken erbjöd för dåliga villkor. Då är det inte omöjligt att förhandla med ny bank och då går denna bank förmodligen gärna med på att flytta över lånen efterhand som dom löper ut i den gamla banken.Ingemar skrev:Skulle tro att banken är mer villig att ha ett lån för en brf i olika delar i olika banker än vad de är att ha en privatpersons krediter på liknande sätt, är ju så mkt större volym i en BRF. Rädd att de drar åt sig öronen i någon form om man funderar på att lägga lånen i olika banker, men det är min personliga tanke. Rent praktiskt skulle det kännas omstädigt att ha det så också tycker jag.
I sikte, för den nya banken, att få en ny kund, så är väl detta varken omöjligt eller besvärligt. Den nya banken tar då hand om allt praktiskt pappersarbete.