Hej!
Jag ska inom några dagar sätta igång med bygget av mitt IKEA kök och det enda jag egentligen är tveksam över är diskbänkskåpet med alla avlopp och vattenrör. Jag vill göra det korrekt enligt säkert vatten så att VVS-montören bara kan komma hit och koppla ihop grejerna utan att sucka i förtvivlan.
Bifogar en bild på hur det ser ut nu. Mitt avloppsrör går från stammen till väggen där diskbänskåpet ska stå. Vattenledningarna ligger längs golvet under de blivande stommarna. De ska också upp i diskbänkskåpet. Det som kommer tillkomma är avlopp och vattenrör för diskmaskin och tvättmaskin.
Jag har kollat igenom informationen på säkert vatten och förstår det som att de rekommenderar att man har täta genomföringar för alla för i stommen och att botten på stommen också är tätad.
Problemet hos mig är att avloppsröret kommer upp i stommen allra längst bak. Jag kan skapa en marginal på max 2 cm mellan avloppsröret och väggen innan det känns att det blir för mycket spänning på röret. Tänker därför att det kanske blir krångligt att täta i diskbänkskåpet. IKEAS metod skåp har dessutom en indragen baksida för rörgenomföring vilket i sammanhanget gör det ännu krångligare att göra det tätt om avloppsröret måste upp där. Lånad bild från någon annan.
Jag funderar därför på att föra alla rör genom den indragna baksidan och ha tätningen under diskbänkskåpet istället. Jag såg att detta var möjligt enligt säkert vatten. Tänker jag rätt eller bör jag tänka annorlunda. Hur hade du gjort?
Tacksam för svar!
Jag ska inom några dagar sätta igång med bygget av mitt IKEA kök och det enda jag egentligen är tveksam över är diskbänkskåpet med alla avlopp och vattenrör. Jag vill göra det korrekt enligt säkert vatten så att VVS-montören bara kan komma hit och koppla ihop grejerna utan att sucka i förtvivlan.
Bifogar en bild på hur det ser ut nu. Mitt avloppsrör går från stammen till väggen där diskbänskåpet ska stå. Vattenledningarna ligger längs golvet under de blivande stommarna. De ska också upp i diskbänkskåpet. Det som kommer tillkomma är avlopp och vattenrör för diskmaskin och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kollat igenom informationen på säkert vatten och förstår det som att de rekommenderar att man har täta genomföringar för alla för i stommen och att botten på stommen också är tätad.
Problemet hos mig är att avloppsröret kommer upp i stommen allra längst bak. Jag kan skapa en marginal på max 2 cm mellan avloppsröret och väggen innan det känns att det blir för mycket spänning på röret. Tänker därför att det kanske blir krångligt att täta i diskbänkskåpet. IKEAS metod skåp har dessutom en indragen baksida för rörgenomföring vilket i sammanhanget gör det ännu krångligare att göra det tätt om avloppsröret måste upp där. Lånad bild från någon annan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag funderar därför på att föra alla rör genom den indragna baksidan och ha tätningen under diskbänkskåpet istället. Jag såg att detta var möjligt enligt säkert vatten. Tänker jag rätt eller bör jag tänka annorlunda. Hur hade du gjort?
Tacksam för svar!
Klicka här för att svara