Hej jag har just köpt ett fritidshus byggt 79. Under heltäckningsmattorna finns masonitgolv och jag vill gärna lägga nytt trägolv över. Har ett par frågor till er kunniga.

1. Mitt hus ligger i ett område där luftfuktigheten varierar stort mellan sommar och vinter och temperaturskillnaderna kan vara mellan -20 till +30. Pga detta är det en fördel att välja lamellgolv eller massivt trägolv?

2. Eftersom jag vill lägga golvet nu i Januari, hur stora skillnader bör jag räkna med mellan vinter och sommargolv?

3. Kan jag lägga massivt trägolv flytande om mina rum är ca 4x4 meter och vardagsrummet är 9x4 meter eller bör jag skruva eller limma?

4. Om jag limmar eller skruvar behöver jag lämna rum mellan varje bräda eller lämnas detta mellanrummet endast vid väggarna?

Tacksam för svar!

A
Då du skriver fritidshus kommer det alltså stå obebott i perioder och inte vara uppvärmt?

Hej ja, vi kommer nog hålla det såpass varmt att vattenledningarna inte fryser sönder. Så 8-9 grader blir nog det kallaste.

Jag inbillar mig att du borde satsa på ett flytande parkett golv av den anledningen att det är krysslimat i sinUppbyggnad. Laminat golven brukar ha en kärnani spånskiva som är mer känslig för fukt. Se bara till att ha tillräcklig rörelsefog så borde det gå bra.
Att sedan ha värmen så att det är någon grad varmare inne än ute gör mycket för att torka ut.

A
Jag frågade om värmen då jag har massivt trägolv som limmats på masonit för ca 30 år sedan. Det har dock hållits lite varmare i huset, runt 14 grader som lägst.
Märker ingen skillnad i sprickbildningen vinter o sommar men visst har det rört sig på sina ställen. Bifogar bild på största sprickan. Sprickorna är alla fulla i damm o skräp som ej går bort när man dammsugar. På plussidan gör dock inte repor nåt utan blir nästan bara snyggare. Kommer själv försöka dämpa gula känslan men det är en smaksak.

Måttband visar storlek på spricka i massivt trägolv fyllt med damm och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle satsa på flytande (alltså bara limmat i fogarna) parkettgolv med kryssfaner som bas och som köps färdigtorkat och i inplastade paket. Krympningen och expansionen pga årstiderna tas upp i ytterkanterna så golvet är alltid helt. Laminatgolv är sämre bl.a. för att de upplevs som mycket kallare vintertid.

Chicago på vintern är ju ruskigt kallt!

Till skillnad från ovanstående skulle jag endast skruva golvet. Finns risk att limmet släpper i en skarv och sedan får man "alla" glipor i den skarven istället för fördelade mellan varje bräda. Har sett några trägolv som limmats med enorma glipor som följd efter att limmet släppt på mellan enstaka brädor :)

Vi la massiva trägolv i vårt fritidshus för sju år sen. Ser lika fina ut idag, förutom normalt slitage då. Kanske blir nån minimal glipa när det är som torrast. Vi håller ca 10-12 grader under vintern. Vi la en del i januari och en del i maj, ser ingen skillnad på dem. De var tjocka nog att vara självbärande, men vi tog bara bort befintlig plastmatta och la dem direkt på masoniten (med foam emellan). Osäker på vad som finns under, om det är brädor eller spån. Vi skråskruvade i sponten enligt beskrivning. Hiskelig massa skruv. Limmade i ändarna om jag minns rätt.
Jättesköna golv att gå på.

Man kan inte utan vidare överföra svenska erfarenheter till amerikanska förhållanden. Dels finns det ingen plats i Sverige som har lika stora årsvariationer i klimatet som t.ex. det som gäller i Illinois i USA. Dels finns heller inte samma sorters byggmaterial. "Svensk" fur finns inte alls. De flesta golvbrädor som säljs i USA är enligt min erfarenhet av lövträ som bl.a. har betydligt större längdutvidgningskoefficient än barrträ. Om man väljer att skruva golvbrädor får man räkna med att springorna mellan brädorna kommer att variera mer över året än vad vi är vana vid med furugolv i åretruntuppvärmda hus i Sverige. Därför förordar jag parkettgolv som limmas i alla sponter. Limmet skall vara av en kvalitet som tål variationerna i temperatur och luftfuktighet. Vill man ändå använda sig av massiva golvbrädor skall man försöka hitta tätvuxet barrträ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.