Hej,
Jag har en bergmansgård i dalarna från 1850.
Givetvis timmrad och helt utan panel. Allt timmer är hur fräscht som helst och väl omhändertaget.
Har bott här i 5 år nu och inomhusklimatet har aldrig bekymmrat mig men nu har vi barn och vill se till att vi har det varmt och skönt i huset.
Om vi börjar med väggarna så är alla väggar lerklinade. I salen har vi orginaltapen från 1850 i hyffsat skick Men kliningen har släppt rätt rejält och det praktiskt taget blåser in här. I resten av huset kan jag tänka mig riva kliningen men i salen vill jag ju bevara tapeten. Hur får jag tillbaka kliningen på väggen utan att förstöra tapeten??
I resten av huset funderade jag på att helt enkelt regla på 70 reglar direkt på kliningen och slippa riva den sedan isolera med passande material och skruva OSB, gips och tapetsera. Är det en jättedålig idee?
Känns ju som att det bara är bra att ha kvar kliningen under (extra tätande skikt?)....
Golven är svinkalla, och då menar jag inte 15 grader. Det är ca 14 grader i luften i kåken under vinterhalvåret. Golven ligger väl strax över nollan.
Golven är ca 40cm breda kilsågade furuplank.
Tänkte borra bergvärme så man får ett vettigt uppvärmningssystem.
Kan man helt enkelt slänga på spårade 50mm EPS-skivor och installera golvvärme i dessa och sedan ett nytt trägolv ovanpå? Trösklarna ligger på ca 70mm idag så det är inga problem där.
Jag vet att det är åt helvete att täcka över ett sådant fint gammalt golv, men jag vet fasen inte vad jag ska ta mig till annars. (Det finns gott om spån i bjälklaget).
Givetvis kan jag ju sätta radiatorer men det avhjälper ju inte de vansinnigt kalla golven.
Tyvärr har jag ingen magisk eldningsmaskin som kan elda i kakelugnarna hela dagen och heller inget tjänstefolk så att få grunden varm på det sättet är uteslutet.
Om någon har en sådan maskin eller gratis tjänstefolk att avvara så är jag öppen för förslag.
Behöver verkligen hjälp med detta. Jag är händig och gör det mesta själv men här vet jag varken ut eller in. Vi vill inte leva i ett ishotell.
Fårskinnstofflor finnes redan men vi vill inte maskera golvproblemet med tofflor, vi vill ha det varmt och skönt.
Råd som att flytta till ett modernare hus undanbedes.
Jag har en bergmansgård i dalarna från 1850.
Givetvis timmrad och helt utan panel. Allt timmer är hur fräscht som helst och väl omhändertaget.
Har bott här i 5 år nu och inomhusklimatet har aldrig bekymmrat mig men nu har vi barn och vill se till att vi har det varmt och skönt i huset.
Om vi börjar med väggarna så är alla väggar lerklinade. I salen har vi orginaltapen från 1850 i hyffsat skick Men kliningen har släppt rätt rejält och det praktiskt taget blåser in här. I resten av huset kan jag tänka mig riva kliningen men i salen vill jag ju bevara tapeten. Hur får jag tillbaka kliningen på väggen utan att förstöra tapeten??
I resten av huset funderade jag på att helt enkelt regla på 70 reglar direkt på kliningen och slippa riva den sedan isolera med passande material och skruva OSB, gips och tapetsera. Är det en jättedålig idee?
Känns ju som att det bara är bra att ha kvar kliningen under (extra tätande skikt?)....
Golven är svinkalla, och då menar jag inte 15 grader. Det är ca 14 grader i luften i kåken under vinterhalvåret. Golven ligger väl strax över nollan.
Golven är ca 40cm breda kilsågade furuplank.
Tänkte borra bergvärme så man får ett vettigt uppvärmningssystem.
Kan man helt enkelt slänga på spårade 50mm EPS-skivor och installera golvvärme i dessa och sedan ett nytt trägolv ovanpå? Trösklarna ligger på ca 70mm idag så det är inga problem där.
Jag vet att det är åt helvete att täcka över ett sådant fint gammalt golv, men jag vet fasen inte vad jag ska ta mig till annars. (Det finns gott om spån i bjälklaget).
Givetvis kan jag ju sätta radiatorer men det avhjälper ju inte de vansinnigt kalla golven.
Tyvärr har jag ingen magisk eldningsmaskin som kan elda i kakelugnarna hela dagen och heller inget tjänstefolk så att få grunden varm på det sättet är uteslutet.
Om någon har en sådan maskin eller gratis tjänstefolk att avvara så är jag öppen för förslag.
Behöver verkligen hjälp med detta. Jag är händig och gör det mesta själv men här vet jag varken ut eller in. Vi vill inte leva i ett ishotell.
Fårskinnstofflor finnes redan men vi vill inte maskera golvproblemet med tofflor, vi vill ha det varmt och skönt.
Råd som att flytta till ett modernare hus undanbedes.
Finns det möjlighet att komma ner under huset någonstans? Så att man kan isolera underifrån.
En anledning till att golven är kalla kan vara att spånet har satt sig så det blåser in under golvplankorna!
Det hade man kunnat lösa genom att täta mellan grundstenarna eller klä dom med xps och putsa och sedan sätta en fin zinkplåt som skydd på ovansidan så att vatten rinner av och "döljer" ingreppet.
På insidan hade jag nog kört som tänkt men med papp mellan timmer och isolering så att luften inte vandrar Samt kört med naturlig isolering som exempelvis Warm Wood eller hampa skivor eller dylikt
För det känns väldigt fel att förstöra så fina golv!
Jag personligen hade satt radiatorer och löst problemet med dom kalla istället för att "svälja ett plåster mot magsåret"
En anledning till att golven är kalla kan vara att spånet har satt sig så det blåser in under golvplankorna!
Det hade man kunnat lösa genom att täta mellan grundstenarna eller klä dom med xps och putsa och sedan sätta en fin zinkplåt som skydd på ovansidan så att vatten rinner av och "döljer" ingreppet.
På insidan hade jag nog kört som tänkt men med papp mellan timmer och isolering så att luften inte vandrar Samt kört med naturlig isolering som exempelvis Warm Wood eller hampa skivor eller dylikt
Jag personligen hade satt radiatorer och löst problemet med dom kalla istället för att "svälja ett plåster mot magsåret"
Har sett några exempel där man demonterat golvplanken, isolerat, och sedan lagt tillbaka dem med utmärkt resultat. Kräver förstås ett stort mått av varsamhet, men att isolera ovanpå befintligt golv känns inte som ett alternativ. Edit: 2:a på den ser jag! 
Antar att det inte blåser igenom tapeten? Spekulerar hej vilt, men borde det inte gå att ta upp ett litet hål och spruta in ny lera där det släppt?
Antar att det inte blåser igenom tapeten? Spekulerar hej vilt, men borde det inte gå att ta upp ett litet hål och spruta in ny lera där det släppt?
Man kan komma in i grunden men man kommer bara åt under halva huset, sedan blir det bara ca 10cm mellan mark och bjälklag. Grunden står på berg, så det går inte att gräva ut heller.Lutte skrev:Finns det möjlighet att komma ner under huset någonstans? Så att man kan isolera underifrån.
Om man tätar mellan grundstenarna, förstör man inte luftcirkulationen då? Vad skulle man isf täta med? Murbruk?
På insidan, menar du att det skulle fungera utan att riva kliningen? Helt enkelt slå upp papp, regla 70mm direkt mot pappen och kliningen( dvs skruva igenom kliningen rakt in i timret och på så sätt pressa upp den mot väggen igen) och sedan isolera med tex warm Wood, skruva OSB och gipsa?
Eller måste man riva kliningen?
Radiatorer skulle nog fungera men det är ett jäkla jobb med rördragningen och förmodligen inget jag skulle våga mig på själv = dyrt. Golvvärme lägger man ju själv utan problem. Men som sagt, det känns rätt kasst att täcka över fina gamla golv.
Skulle det ge ett vettigt resultat att täcka över golven med 50mm golvvärme EPS och sedan nytt trägolv 15mm? Eller skulle det kanske till och med inte bli bra? Isf återstår ju bara radiatorer som alternativ.
Jo, det är ju ett alternativ men frågan är hur mycket skillnad det skulle göra här. Det har inte sjunkit undan nämnvärt under golven i dagsläget och de är ändå iskalla. Är det kanske så att dagens ecofiber är mycket effektivare än spån?cpalm skrev:Har sett några exempel där man demonterat golvplanken, isolerat, och sedan lagt tillbaka dem med utmärkt resultat. Kräver förstås ett stort mått av varsamhet, men att isolera ovanpå befintligt golv känns inte som ett alternativ. Edit: 2:a på den ser jag!
Nej det blåser inte genom tapeten men lerkliningen buktar ut mer än 10cm på många ställen, runt fönster osv. Där blåser det rakt in. När det är -20 ute så sticker nog mycket värme ut där. Så att spruta in ny lera skulle nog inte fungera. Kan man blöta kliningen på plats utan att skada tapeten och sedan trycka upp den med en OSB som man lägger tryck på, för att sedan låta det torka på det viset??
olsjörs skrev:Man kan komma in i grunden men man kommer bara åt under halva huset, sedan blir det bara ca 10cm mellan mark och bjälklag. Grunden står på berg, så det går inte att gräva ut heller.
Om man tätar mellan grundstenarna, förstör man inte luftcirkulationen då? Vad skulle man isf täta med? Murbruk?
På insidan, menar du att det skulle fungera utan att riva kliningen? Helt enkelt slå upp papp, regla 70mm direkt mot pappen och kliningen( dvs skruva igenom kliningen rakt in i timret och på så sätt pressa upp den mot väggen igen) och sedan isolera med tex warm Wood, skruva OSB och gipsa?
Eller måste man riva kliningen?
Radiatorer skulle nog fungera men det är ett jäkla jobb med rördragningen och förmodligen inget jag skulle våga mig på själv = dyrt. Golvvärme lägger man ju själv utan problem. Men som sagt, det känns rätt kasst att täcka över fina gamla golv.
Skulle det ge ett vettigt resultat att täcka över golven med 50mm golvvärme EPS och sedan nytt trägolv 15mm? Eller skulle det kanske till och med inte bli bra? Isf återstår ju bara radiatorer som alternativ.
Ajdå, då är det i princip lönlöst att börja underifrån, då finns elternativet att försiktigt ta upp det gamla golvet och göra om uppifrån!
Dvs suga ut spånet och vindtäta sen lägga ny isolering som är effektivare än spånet.
Att du tätar mellan stenarna kommer inte helt stoppa ventilationen utan kommer bara bromsa in den ordentligt, men alternativet med att du isolerar grundmuren kommer göra att du kommer få en varmgrund och för att ytterligare förstärka varmgrunden så kan du sätta en fläkt som blåser ut luft från grunden.
Då kommer du dra ner varm luft från huset till grunden och så ut, det kommer ge dig varma golv fast det finns också risker med detta!
Angående isolering så hade jag knackat ner kliningen och sen pappat kanske rent av kollat över efter större springor först och drevat dessa innan pappen sätts upp sen reglat och isolerat. Osb och gips låter bra!
Att dra rör är inte raketforskning! Du kan dra huvudstammen med avsticken själv och sen överlåter det till en VVS kille, bäst är ju om du går genom jobbet först med vvs'arn så bi kan göra en plan tillsammans.
Jag må tyvärr säga att golvvärme och att förstöra gamla fina golv borde vara förlagt med fängelsestraff som påföljd
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag är ingen expert men har iaf erfarenhet av gammalt hus , kalla golv och fukt.
Jag tror du skulle vinna en hel del på att täta och avfukta grunden. För det första så har du redan (om jag får gissa) en grund som ligger på gränsen att ta skada av den fukt som varm sommarvind för in under sommarhalvåret och för det andra så kommer problemen bara bli större ju mer du isolerar huset. Att det stått i 165år är ren tur och slump. Om 15år kan det vara slut.
Med en tät och torr grund med maskinell avfuktning så bör kalldraget i golvet ha minskat betydligt och temperaturen i grunden ligga på betydligt högre nivåer än tidigare.
Fukt-tänket bör du även ha med dig när du isolerar upptill i huset. Större temperaturskillnader efter isolering ger större fuktbproblem. Läs på själv eller be om råd.
Jag tror du skulle vinna en hel del på att täta och avfukta grunden. För det första så har du redan (om jag får gissa) en grund som ligger på gränsen att ta skada av den fukt som varm sommarvind för in under sommarhalvåret och för det andra så kommer problemen bara bli större ju mer du isolerar huset. Att det stått i 165år är ren tur och slump. Om 15år kan det vara slut.
Med en tät och torr grund med maskinell avfuktning så bör kalldraget i golvet ha minskat betydligt och temperaturen i grunden ligga på betydligt högre nivåer än tidigare.
Fukt-tänket bör du även ha med dig när du isolerar upptill i huset. Större temperaturskillnader efter isolering ger större fuktbproblem. Läs på själv eller be om råd.
Att tilläggsisolera på insidan går naturligtvis, men det absolut viktigaste och därför första du ska göra är att se till att huset är lufttätt. Dvs täta grunden, (med rätt sorts elastiskt murbruk för kallmurning, samt att se till att isoleringen under golven går ända upp till planken i ytterkanterna [mullbänk]), samt knacka ner och klina upp leran på väggarna igen så det blir tätt. Annars kan du tilläggsisolera till döddagar utan att det blir varmare.
Tyvärr tvivlar jag på att du kan rädda tapeten i salen om du inte vill bo i ett isslott, men ställ gärna frågan till närmsta länsmuseeum. (Tror att de ska kunna hjälpa till med just sådant, eller guida dig till någon som vet.)
Med endast 14C inne och dragiga golv så är det inte konstigt att de är iskalla. Vi hade dragiga golv på ovanvåningen i ett gammalt hus vi hyrde här i Skåne, (pga att isoleringen satt sig). Trots att vi hade mellan 20-25C inne så var golven uppe iskalla när vinterstormarna ylade. På nedervåningens dragtäta golv var det hur skönt som helst.
Tyvärr tvivlar jag på att du kan rädda tapeten i salen om du inte vill bo i ett isslott, men ställ gärna frågan till närmsta länsmuseeum. (Tror att de ska kunna hjälpa till med just sådant, eller guida dig till någon som vet.)
Med endast 14C inne och dragiga golv så är det inte konstigt att de är iskalla. Vi hade dragiga golv på ovanvåningen i ett gammalt hus vi hyrde här i Skåne, (pga att isoleringen satt sig). Trots att vi hade mellan 20-25C inne så var golven uppe iskalla när vinterstormarna ylade. På nedervåningens dragtäta golv var det hur skönt som helst.
Det Lutte nämner om att dra ner varmluft i grunden..... visst den lösningen finns, men den bedömer jag som totalt orealistisk i ditt fall. Innan man ens kan tänka på att dra ner varmluft (FUKT) så ska hela grunden vara isolerad och hålla inomhustemperatur. Ska du ha upp din nakna berggrund i 20grader så får du elda många kilowatt. Totalt orealistiskt.
Varm luft i kall grund=vansinnigt fuktigt.
Att moderna material ibland är olämpliga i gamla hus har att göra med att tex träspån har förmåga att ta upp stora mängder vatten vilket kan vara behövligt i hus utan täta skikt. Tänk att du slår ut 1liter vatten i 1M³ sågspån. Det höjer knappt fuktigheten alls , du kan säkert slå i 10liter jämt fördelat innan det märks. Slår du ut 1liter i 1M³ gullfiber så rinner det rätt igenom och blöter ner träet under som möglar. Träfibrernas förmåga att lagra vatten gör att fukthalten jämnas ut och oftast inte hinner nå farliga nivåer innan vädret slår om och det torkar ut.
Varm luft i kall grund=vansinnigt fuktigt.
Att moderna material ibland är olämpliga i gamla hus har att göra med att tex träspån har förmåga att ta upp stora mängder vatten vilket kan vara behövligt i hus utan täta skikt. Tänk att du slår ut 1liter vatten i 1M³ sågspån. Det höjer knappt fuktigheten alls , du kan säkert slå i 10liter jämt fördelat innan det märks. Slår du ut 1liter i 1M³ gullfiber så rinner det rätt igenom och blöter ner träet under som möglar. Träfibrernas förmåga att lagra vatten gör att fukthalten jämnas ut och oftast inte hinner nå farliga nivåer innan vädret slår om och det torkar ut.
Hallon gott folk!
Det där med uppvärmning är redigt krångligt... Suck... Blir nog att börja med att bryta upp golven, vilket känns som omöjligt utan att förstöra brädorna när man drar spikarna.
Har bokat hembesök av bygdens VVSare i mellandagarna för ett proffsutlåtande, så får vi se vad han tycker. Blir helt klart bergvärme iallafall. 😄
Gällande väggarna så blir det nog som sagts tidigare i tråden, att knacka ner, klina tillbaka och sedan regla nytt innanpå det.
Dock inte i salen, kan inte riktigt tillåta mig att bygga över den tapeten. Någon kanske vet vad den heter? Isf kan man ju åtminstone köpa en nyproduktion och få lika igen. Lägger upp bild. Om någon känner igen den så hojta till.
Det där med uppvärmning är redigt krångligt... Suck... Blir nog att börja med att bryta upp golven, vilket känns som omöjligt utan att förstöra brädorna när man drar spikarna.
Har bokat hembesök av bygdens VVSare i mellandagarna för ett proffsutlåtande, så får vi se vad han tycker. Blir helt klart bergvärme iallafall. 😄
Gällande väggarna så blir det nog som sagts tidigare i tråden, att knacka ner, klina tillbaka och sedan regla nytt innanpå det.
Dock inte i salen, kan inte riktigt tillåta mig att bygga över den tapeten. Någon kanske vet vad den heter? Isf kan man ju åtminstone köpa en nyproduktion och få lika igen. Lägger upp bild. Om någon känner igen den så hojta till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev lite olika bilder. Ni ser hur kliningen släppt, på 2 bilder ser ni att jag petat i lite gullfiber provisoriskt för att det inte ska blåsa rätt in. Det är alltså runt fönster. Bilden med tavlan är meningen att visa hur mycket det buktar ut mitt på väggarna på sina ställen, dock syns det inte lika tydligt på bild.
Sedan en bild för eventuell igenkänning av tapeten.. Och en bild på ett av dalarnas kallaste golv.

Sedan en bild för eventuell igenkänning av tapeten.. Och en bild på ett av dalarnas kallaste golv.
Att jag inte tycker att det känns som ett alternativ var ur en estetisk och praktisk synpunkt snarare än teknisk. Det kommer att bygga en hel del om det skall göra någon skillnad och du bygger in ditt fina originalgolv som du vill behålla och därmed går ju hela poängen förlorad.olsjörs skrev:
Vi har ett rum som är omisolerat med modern isolering efter en vattenskada och jag kan ärligt talat inte påstå att det är någon större skillnad. Å andra sidan håller våra övriga golv hyfsad temperatur när huset är varmt. Du kanske får ställa in dig på att öka tjockleken nedåt. Hur tät är grunden idag? Att täta grunden, annat än ren dragtätning, känns riskfyllt.
Jag har sett flera bevis på att det går alldeles utmärkt att ta upp golvplank och lägga tillbaka dem utan synliga skador. Gäller bara att göra det på rätt sätt. Själv har jag aldrig gett mig på just golvplank, dock foder och lister med gott resultat. Första plankan lär vara svårast, när du väl kommer åt underifrån kan du jobba med kilar och i värsta fall såga av spikarna om huvudet tenderar att krypa ner i träet.
Ja, det var nåt i den stilen jag tänkte mig. Tvivlar dock starkt på att du skulle kunna blöta upp leran genom tapeten utan att förstöra den. Tror inte heller att det räcker med att blöta upp leran för att få den att fästa igen, därav att jag funderade på om man kunde få in ny lera bakom på något sätt. Skulle säkert gå med någon sorts lim också förstås, men det känns fel i sammanhanget.Nej det blåser inte genom tapeten men lerkliningen buktar ut mer än 10cm på många ställen, runt fönster osv. Där blåser det rakt in. När det är -20 ute så sticker nog mycket värme ut där. Så att spruta in ny lera skulle nog inte fungera. Kan man blöta kliningen på plats utan att skada tapeten och sedan trycka upp den med en OSB som man lägger tryck på, för att sedan låta det torka på det viset??
Nån här borde ha koll på detta. Lerklining har ju diskuterats med jämna mellanrum.