Har äntligen skickat in bygglov för altan och hoppas få svar om någon vecka.
Då huset ligger på sluttningstomt så kommer högsta delen bli ca 3,5 meter ovanför mark. dock skulle jag vilja slippa ha mer än en plintrad, vet ej om detta är att rekommendera då storleken på altanen är tänkt till ca 9 x 3,3 meter, skulle kunna tänka mig att ha den djupare, typ 3,5 m men då får det bli ett överhäng från 3-3,3m då jag inte vill ha plintraden ute på gräsmattan( idag står det buskage/häck och rodedendron ca 1 - 3 meter ut från fasad som jag tänkte slita bort och gräva ner plintar på.
Finns det tummregler på avstånd från bärlina (fäst i fasad) till plintrad? sen vad bör man ha för avstånd mellan plintarna?
Då huset ligger på sluttningstomt så kommer högsta delen bli ca 3,5 meter ovanför mark. dock skulle jag vilja slippa ha mer än en plintrad, vet ej om detta är att rekommendera då storleken på altanen är tänkt till ca 9 x 3,3 meter, skulle kunna tänka mig att ha den djupare, typ 3,5 m men då får det bli ett överhäng från 3-3,3m då jag inte vill ha plintraden ute på gräsmattan( idag står det buskage/häck och rodedendron ca 1 - 3 meter ut från fasad som jag tänkte slita bort och gräva ner plintar på.
Finns det tummregler på avstånd från bärlina (fäst i fasad) till plintrad? sen vad bör man ha för avstånd mellan plintarna?
Mjo, det lutar nog åt gjutna plintar, mest för att risken är stor för bergkänning, blir nog till gräva och se, träffar man berget så får det bli några borrhål och ner med armering för att platsgjuta därefter.
Varit på 3 byggvaruhus idag och begärt in offerter, XL, Beijer samt Byggmax, får se vad resultatet blir i nästa vecka.
Varit på 3 byggvaruhus idag och begärt in offerter, XL, Beijer samt Byggmax, får se vad resultatet blir i nästa vecka.
Mellan tummen och pekfingret så tror jag 45x195 med cc60 blir ganska hyggligt som "bjälklag" för dina 3,3 meter spännvidd. Tryckt virke är ju inte känt för att vara av bästa hållfasthetsklass, så egentligen borde du kanske köra på 220.
Men däremot blir det lite häftigare dimension på din yttre bärlina, den som ligger 3,3 meter från huset. En limträbalk av någorlunda respektingivande dimension, som sen måste väderskyddas väl. Alternativt tätare med plintar och pelare.
Men däremot blir det lite häftigare dimension på din yttre bärlina, den som ligger 3,3 meter från huset. En limträbalk av någorlunda respektingivande dimension, som sen måste väderskyddas väl. Alternativt tätare med plintar och pelare.
Tätheten på yttre plintraden är inget problem, så limträbalk hoppas jag slippa. borde nog klara mig med 5 plintar. sprang över till grannen å mätte lite snabbt på hans altan, dom hade satt 1,7m mellan varje plint. så sätter jag 5st borde det bli ca 2m mellan varje för min del.
använd 2"9" som bärlina.
golvreglar 2"7"
japp en plintrad räcker gott å väl.
sen kan du kryssa mellan plintraden å plankan i väggen.
då blir det en extra bärlina.
bruka bli spillvirke av golvreglarna du kan använda.
mvh
snickar estwing
golvreglar 2"7"
japp en plintrad räcker gott å väl.
sen kan du kryssa mellan plintraden å plankan i väggen.
då blir det en extra bärlina.
bruka bli spillvirke av golvreglarna du kan använda.
mvh
snickar estwing
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad har jag hittat för brunn i trädgården?
Vatten & Avlopp -
Förslag på takbyte. Rådvill. 😱
Tak & Vind -
Förråd 15kvm lösvirke antal timmar
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Förrådsbygge med fråga om antal stolpar och avstånd.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan man hitta info om företrädare i företag och antal stämningar de skickat?
Juridik