Jag vill gärna få input från er kunniga här angående vår vind där vi har upptäckt både vit- och svartmögel. Vi är nyinflyttade och försöker nu få koll på läget och göra rätt.
Bilder på mögel bifogat, tem/fukt kök, temp/fukt ute ganska nära takfot och två temp/fukt kurvår från givare en nära nock vid murstock och en ut mot takfot, båda nära taket
🏠 Bakgrund om huset:
- Byggt 1964, originaltak.
- Suterränghus med källare och övervåning.
- Självdrag i hela huset.
- Oljepanna tidigare, men bytt till bergvärme 2018.
- Nyare fönster (oklart exakt år), installerade med överventiler i fyra rum på övervåningen.
- PAX-fläkt i badrummet på övervåningen. och tvättstuga i källare
- Murstock med kamin i kök (har vad vi förstått eldats en del vintertid), öppen spis även i andra delen av huset.
🔍 Besiktning och åtgärder:
- Besiktning hösten 2024: konstaterade vitmögel på vinden. Besiktningsmannen misstänkte att detta berodde på förändrad ventilation efter fönsterbyte:
- Råd: Täta vindslucka, se över ventilationen på övervåningen.
- Inga andra ventilationsanmärkningar i huset.
🛠️ Åtgärder efter inflytt (juni 2025):
- Upptäckte att 3 ventiler från sovrum på övervåningen gick rakt upp på vinden (!) – helt öppet.
- Dessa måste ha släppt upp mycket fuktig inomhusluft mot vinden.
- Märkligt nog är det inte precis ovanför dessa som möglet är som värst.
- Missades av besqiktningsmannen....
- Tätat vindsluckan samt flera små hål och springor på övervåningen där det upp+enbarligen varit öppet mot vind. Även fogat längst lister osv i flera rum.
- Fläkten i murstocken i köket (som gick via kanal i skorstenen) togs bort vid köksrenovering. Den var troligen stängd när den inte användes. Nu sitter ett galler i hålet, och man känner tydligt drag där.
- Använder PAX-fläkten i badrummet oftare nu.
🔎 Observationer på vinden:
- Mycket vitmögel, framför allt:
- Mest ut mot takfötterna.
- Enstaka spår hela vägen upp mot nock.
- Ser ut som vissa takfötter är delvis eller helt igensatta, och möglet verkar vara mer där men även på andra delar... .
- Har satt in fuktmätare på fyra ställen – visar mellan 61–73 % RF över dygnet, ofta torrare än utomhusklimatet.
- Se bilder från två punkter på vinden
- Vindstemperaturen blir ganska hög under dagen.
- Huset ligger i Norrtälje-trakten, och det har varit fuktigt väder på sistone.
❗ Ny upptäckt:
- Vid helinspektion av vinden idag såg jag även svartmögel i ett område ovanför vardagsrummet.
- Just där verkar det vara väldigt dålig eller ingen takfotsventilation alls.
- Börjar fundera på om det kan röra sig om en takläcka, inte bara ventilation?
❓ Vad är lämpligt nästa steg?
Jag står nu i valet och kvalet om vad som är rätt väg framåt. Funderar på:- Sanera möglet, installera avfuktare och täta vinden helt för att ha full kontroll?
- Sanera, öppna upp takfötterna ordentligt, och sedan övervaka fuktnivåer under en längre tid?
- Ta hit en takfirma för att inspektera eventuella skador/läckage, särskilt där svartmöglet finns?
Bilder på mögel bifogat, tem/fukt kök, temp/fukt ute ganska nära takfot och två temp/fukt kurvår från givare en nära nock vid murstock och en ut mot takfot, båda nära taket
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Missade: Delen där det är svartmögel ligger i taket så vetter mot sydöst. DVS jag antar den delen av taket som blir varmast först på morgonen vid sol? Också är Vinden mer eller mindre original ang isolering osv.. Och pasfläkt badrum uppe går via egen kanal upp till murstock.
Såg detta idag ex. Finns det någon bra förklaring till varför kurvan ser ut såhär på vinden. När det blir varmare på FM så ökar fukten för att sedan gå ner.
En sån tydlig ökning vid samma tid sker bara på två av de 4 sensorerna på vinden. Är det konstigt eller finns det nån trolig förklaring?
En sån tydlig ökning vid samma tid sker bara på två av de 4 sensorerna på vinden. Är det konstigt eller finns det nån trolig förklaring?
Hej, min vind och förutsättningar är nästan identiska. Jag har köpt en Drybox X2 avfuktare som jag kommer placera på vinden.
Det är en sorptionsavfuktare som drar in luft och skickar ut kondensluft ut ur vinden.
2 slangar lägger man igenom vinden åt andra hållet som blåser in torr luft på vinden, då skapar du ett luftföde och utbyte av luft i hela vinden.
Vinden är lite drygt 100 m3, kapaciteten på maskinen är 250m3 per timme vilket förhoppningsvis räcker.
Jag kommer att styra detta via ett smartuttag som helt enkelt stänger av avfuktaren vid vissa nivåer, jag kommer då även att placera ut 2 stycken temp och fuktgivare i mitten av vinden och en längst in, och styr sedan avfuktaren efter det högsta RF-värdet på vinden.
Som sagt, jag kan återkomma under nästa vecka hur det funkar. Tänker att jag ska sätta upp sensorerna idag så jag får lite värden innan och efter installationen.
Det är en sorptionsavfuktare som drar in luft och skickar ut kondensluft ut ur vinden.
2 slangar lägger man igenom vinden åt andra hållet som blåser in torr luft på vinden, då skapar du ett luftföde och utbyte av luft i hela vinden.
Vinden är lite drygt 100 m3, kapaciteten på maskinen är 250m3 per timme vilket förhoppningsvis räcker.
Jag kommer att styra detta via ett smartuttag som helt enkelt stänger av avfuktaren vid vissa nivåer, jag kommer då även att placera ut 2 stycken temp och fuktgivare i mitten av vinden och en längst in, och styr sedan avfuktaren efter det högsta RF-värdet på vinden.
Som sagt, jag kan återkomma under nästa vecka hur det funkar. Tänker att jag ska sätta upp sensorerna idag så jag får lite värden innan och efter installationen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Många försäljningar men oförändrade huspriser
Artikelkommentarer -
Beskära bigaråträd för första gången
Trädgård allmänt -
Ska man ha gängtejp på dessa kopplingar till radiator från 1985?
Värme allmänt -
Förhindra mögel bakom säng placerad mot yttervägg
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Råd angående fukt och mögel i jordkällare under krypgrund
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur