Hej!
Jag har precis monterat in ett nytt kök hemma hos oss. Som belysning har vi LED-slingor under bänkskåpen. Just nu är dom inkopplade utan dimmer, men med DimDrivern på plats. Nu ska jag byta av/på mot vriddimmer.
Jag är totalt lost i dimmerdjungeln efter timmars googlande ... har förstått att det finns massor av varianter och det måste bli en som passar till drivern och slingorna ... behöver hjälp
please snälla nån som kan 
Kan ni rekommendera någon LED-dimmer som passar min Dimdriver med den här specen:
Dimdriver 12V Multi
12V DC 5-30W
TPY: HAL30-12VFT
Spec för drivern:
Produktblad driver:
https://www.halemeier.de/fileadmin/templates/Product/Data/2535092_DIM_EVG_12V_5-30W.pdf
LED-slinga:
Driftspänning: 12V DC
Effekt: 9,6W/m
Totala längden på mina LED-slingor är 270 cm (230 + 40). Det betyder som jag förstår det att dimmern ska klara att driva 2,7X9,6W = 26W ... eller har jag fel här?
Dimdrivern är Multi och levererades med LED-slingorna så den ska vara korrekt, vilket ju bevisas av att allt fungerar utan dimmern
Jag är ute efter en vanlig "bruksdimmer" (inget trådlöst, touch eller annat trams ;-). Den ska passa utanpåliggande eller infälld i dosa.
Jag har precis monterat in ett nytt kök hemma hos oss. Som belysning har vi LED-slingor under bänkskåpen. Just nu är dom inkopplade utan dimmer, men med DimDrivern på plats. Nu ska jag byta av/på mot vriddimmer.
Jag är totalt lost i dimmerdjungeln efter timmars googlande ... har förstått att det finns massor av varianter och det måste bli en som passar till drivern och slingorna ... behöver hjälp
Kan ni rekommendera någon LED-dimmer som passar min Dimdriver med den här specen:
Dimdriver 12V Multi
12V DC 5-30W
TPY: HAL30-12VFT
Spec för drivern:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produktblad driver:
https://www.halemeier.de/fileadmin/templates/Product/Data/2535092_DIM_EVG_12V_5-30W.pdf
LED-slinga:
Driftspänning: 12V DC
Effekt: 9,6W/m
Totala längden på mina LED-slingor är 270 cm (230 + 40). Det betyder som jag förstår det att dimmern ska klara att driva 2,7X9,6W = 26W ... eller har jag fel här?
Dimdrivern är Multi och levererades med LED-slingorna så den ska vara korrekt, vilket ju bevisas av att allt fungerar utan dimmern
Jag är ute efter en vanlig "bruksdimmer" (inget trådlöst, touch eller annat trams ;-). Den ska passa utanpåliggande eller infälld i dosa.
TackE etompau skrev:
Glömde nämna att jag ställde exakt samma fråga på "Elgrossistens" webshop, och fick då till svar:
Bäst svar på din fråga får du nog om du frågar företaget där du köpte DimDrivern.
Dom hade alltså 100% säljläge på en dimmer, men svarar med "Goddag Yxskaft" ... dom borde väl ha kunnat rekomendera något från sitt sortiment, eller har deras kundtjänst noll koll?
Kör plejd dimmer.
Du måste ha en dimmer för led typ 4-200W
En vanlig dimmer för glödljus typ 30-300W funkar inte.
Köper du en PLEJD med virdratt då är det samma kostnad som en Schneider för led.
En vanlig dimmer för glödljus typ 30-300W funkar inte.
Köper du en PLEJD med virdratt då är det samma kostnad som en Schneider för led.
Men du slipper hålla på med appar på telefonen för att ställa in den etc.L Leif i Skåne skrev:
Jag förstår dig till fullo att du inte vill ha nå konstigheter. Bara en vanlig f*uckin j*vla dimmer.
Nästan född på 90-talet trots min bakåtsträviga inställning.
Köp denna
https://www.elbutik.se/product.html...K3_kMcaZkt7TjdIRHooNMzppA574gNDQaAj8IEALw_wcB
hmm .. som sagt är jag helt nollad på det här ;-)L Leif i Skåne skrev:
Men jag ser inte varför inte det första förslaget från "etompau" funkar (VD-100). Det är ju en dimmer för både glödljus och LED. Läser man specen på den så står det:
"Vriddimmer som startar vid 1 W last! Vadsbo Transformatorers högeffektiva transistordimmer VD100 är speciellt anpassad för LED-lampor och LED-driftsdon. Den fungerar även utmärkt ihop med 230 V glödljus, halogen och elektroniska transformatorer. Dimmern startar redan vid 1 W last och klarar laster upp till 100 W. Den har trappfunktion och kan användas för både framkants- och bakkantsstyrning, vilket du väljer med byglar"
I min drivers spec (se första inlägget) står att den är gjord för min 5W, max 30W, samt passar framkants eller bakkantsdimmer.
Min LED slinga tar max 27W (se uträkning i första inlägget)
Jag säger inte att ni har fel, försöker bara förstå hur det hänger ihop
Ska jag välja framkantsstyrning eller bakkant, vad är det för skillnad ljusmässigt? Har läst att det handlar om att bryta sinuskurvan bakkant eller framkant.
Redigerat:
En VD-100 från Vadsbo funkar troligen bra.John Smith skrev:
hmm .. som sagt är jag helt nollad på det här ;-)
Men jag ser inte varför inte det första förslaget från "etompau" funkar (VD-100). Det är ju en dimmer för både glödljus och LED. Läser man specen på den så står det:
"Vriddimmer som startar vid 1 W last! Vadsbo Transformatorers högeffektiva transistordimmer VD100 är speciellt anpassad för LED-lampor och LED-driftsdon. Den fungerar även utmärkt ihop med 230 V glödljus, halogen och elektroniska transformatorer. Dimmern startar redan vid 1 W last och klarar laster upp till 100 W. Den har trappfunktion och kan användas för både framkants- och bakkantsstyrning, vilket du väljer med byglar"
I min drivers spec (se första inlägget) står att den är gjord för min 5W, max 30W, samt passar framkants eller bakkantsdimmer.
Min LED slinga tar max 27W (se uträkning i första inlägget)
Jag säger inte att ni har fel, försöker bara förstå hur det hänger ihop
Ska jag välja framkantsstyrning eller bakkant, vad är det för skillnad ljusmässigt? Har läst att det handlar om att bryta sinuskurvan bakkant eller framkant.
Lycka till.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Den kan funka, eller så funkar den dåligt map surr, flimmer och dåligt reglerområde.John Smith skrev:
Den gamla dimmertekniken med att klippa bort en bit av sinuskurvan på 230V-matningen fungerar dåligt ihop med LED.
LED behöver så lite energi, så även om dimmern klipper bort 80% av energin så påverkas inte LEDen.
Drivdonet för LED måste istället försöka tolka hur mycket av sinuskurvan som dimmern har klippt bort, och anpassa strömmen genom LEDarna enligt det. Det fungerar tydligen lite si och så.
Så elgrossistens svar är korrekt. Man behöver prova sig fram vilken kombination av dimmer och drivdon/LED-lampa som faktiskt fungerar ihop, och det ska tillverkaren av lampa eller drívdon veta.
Ännu bättre är ju att inte använda denna gamla teknik, utan välja drivdon som har en inbyggd dimmer och som styrs utifrån med återfjädrande tryckknapp, 1-10V-vred eller trådlöst.
Här finns mer info: Dimmertråden - tekniken bakom en lyckad dimring
ojoj ... När jag skapade den här tråden skrev jag att jag var "lost i dimmerdjungeln" ... nu förstår jag varför, skulle tro att jag inte är ensam därBo.Siltberg skrev:
Nee, det blir ett glas vin nu, klarar inte mer ikväll, TACK Bo för värdefull info
Man kan även ifrågasätta Ballingslöv som levererar en driver utan dimmer, har jag förstått rätt så ska man ha en driver med inbyggd dimmerfunktion för bästa resultatet med LED ljus. Ska maila dom och påtala det här och be om att dom korrigerar leveransen till mig.
Återkommer här med en slutrapport 
Ljusslingorna är nu i funktion och dimbara. Dimmern som jag köpte, VD100 (se ovan) fungerade perfekt. Visst, det är en budget dimmer, men den gör vad den ska utan massa tramsfinesser som jag inte har någon användning för
Men skenet är helt flimmerfritt, dimmningen är steglös och snygg i alla lägen.
Kopplingen till fd vägguttaget var lite intressant. Nollan ska dras direkt till drivern, inte via dimmern. Säker självklart för er som har koll, men för mig med noll förkunskap var det en intressant läsning.
Mest bök var det med kabeldragning från kontakt till driver. Fick såga upp en del väggbitar för att få till det, men som gammal snickare hade jag koll på den biten i alla fall
Ballingslöv svarade att dom sedan någon månad tillbaka levererar en integrerad lösning inklusive dimmer, för att undvika problemen som nämnts ovan. Dom sa även att dimmern jag köpt, VD100, ska fungera, vilket den ju gjorde
Ljusslingorna är nu i funktion och dimbara. Dimmern som jag köpte, VD100 (se ovan) fungerade perfekt. Visst, det är en budget dimmer, men den gör vad den ska utan massa tramsfinesser som jag inte har någon användning för
Kopplingen till fd vägguttaget var lite intressant. Nollan ska dras direkt till drivern, inte via dimmern. Säker självklart för er som har koll, men för mig med noll förkunskap var det en intressant läsning.
Mest bök var det med kabeldragning från kontakt till driver. Fick såga upp en del väggbitar för att få till det, men som gammal snickare hade jag koll på den biten i alla fall
Ballingslöv svarade att dom sedan någon månad tillbaka levererar en integrerad lösning inklusive dimmer, för att undvika problemen som nämnts ovan. Dom sa även att dimmern jag köpt, VD100, ska fungera, vilket den ju gjorde
Klicka här för att svara