Hej!
Har börjat rinna vatten under tvättmaskinen. Tänkte att det det får bli en ny julklapp till familjen...
Men nu har jag dragit ut den och ser att det droppar från ett rör/koppling. Tänkte ge mig på att försöka täta den, men blir lite osäker på om det räcker att jag stänger ballofixerna som sitter på de grova rören? Antar att de är "in-vatten" för kall/varm? Går det att uttyda från bilden?
Hoppas det inte blir en dyr jul
/Anders

• Vattenläckage märkt med röd cirkel vid koppling till rör under tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Det ser ut som att det är avstängningar på inkommande vatten! (y)

• Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Jag hade börjat med att stänga av och släppa trycket på vattnet. Sen känt på klämringskopplingen. Har du tur så räcker det kanske att dra åt den lite. Vulktejp hade jag inte satsat på. Kanske på avloppsrör utan tryck i som en tillfällig lösning. Enklare att ställa en balja under och ringa rörmokare istället.

• Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Om du vill vara helt säker :
1. Tag reda på vad som är anslutet vid blå pilen. Gissar på någon vattenkran. Om så, öppna litet på den och stäng Ballofix "A".
2. Konstatera att "A" stänger av vattnet.
3. Känn på kopplingen om den sitter lös, dra åt lite eller alternativt öppna upp helt och gör rent.
4. Öppna "A" sakta och kolla efter ev. kvarvarande läckage.

VVS-installation med märkta kranar och kopplingar för felsökning, markerade med blå och röd pil.
Skapa konto

• Gilla
beqen och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Så här hade rörmokaren gjort: satt en skiftnyckel på mittensexkanten och en på den högra. Dragit åt lite och kollat om det fortfarande läcker. Läcker -dragit lite till, beroende på motstånd. Tätt: Nöjd!
Det är gott att leva.

Om inte det hjälper -gör enligt ovan. Men för guds skull skippa vulktapen!!!:mad:

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
A Ankan_77 skrev:
Toppen!
Tänkte först ta isär, men skulle det funka att låta det sitta och dra på typ [länk]
Det kommer inte att funka med vulktape på en läckande koppling.
Lägg upp en bild på den läckande kopplingen istället.

• Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Det kommer inte att funka med vulktape på en läckande koppling.
Lägg upp en bild på den läckande kopplingen istället.
Tvåa på bollen om vulktape...
Nu såg jag att röda ringen var läckan...

• Gilla
Ankan_77
  • Laddar…
Har inte direkt till frågeställningen men jag funderade lite kring hur läckan uppstått(?) Kopplingen som läcker ser ut att ha en rörböj som ligger utanför resterande rör i bild. Kan det vara så att tvättmaskinen stått för nära rören så att den haft kontakt och vibrerat röret vid tvättning och på så vis fått kopplingen att börja läcka?

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Har inte direkt till frågeställningen men jag funderade lite kring hur läckan uppstått(?) Kopplingen som läcker ser ut att ha en rörböj som ligger utanför resterande rör i bild. Kan det vara så att tvättmaskinen stått för nära rören så att den haft kontakt och vibrerat röret vid tvättning och på så vis fått kopplingen att börja läcka?
Bra tanke. Den ligger inte dikt an, men 2-3 cm utanför. Den kan inte komma närmare . Det borde väl inte vibrera så mycket att den slår emot?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du vill vara helt säker :
1. Tag reda på vad som är anslutet vid blå pilen. Gissar på någon vattenkran. Om så, öppna litet på den och stäng Ballofix "A".
2. Konstatera att "A" stänger av vattnet.
3. Känn på kopplingen om den sitter lös, dra åt lite eller alternativt öppna upp helt och gör rent.
4. Öppna "A" sakta och kolla efter ev. kvarvarande läckage.

[bild]
Tack! Ska testa när ungarna somnat

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så här hade rörmokaren gjort: satt en skiftnyckel på mittensexkanten och en på den högra. Dragit åt lite och kollat om det fortfarande läcker. Läcker -dragit lite till, beroende på motstånd. Tätt: Nöjd!
Det är gott att leva.

Om inte det hjälper -gör enligt ovan. Men för guds skull skippa vulktapen!!!:mad:
Hehe, förstår vinken om vulktape
Tack för svar. Ska testa ikväll när ungarna somnat

En tanke : Om röret ut till vänster om "A" är anslutningen till tvättmaskinen, så kan det vara så att tvättmaskinens inloppsventil slår ( främst stänger ) för tvärt och att det är tryckvågor från detta, som fått läckan att uppstå.
Brukar det "smälla" i rören när tvättmaskinen slår på/av vattenpåfyllningen?

Krilleman
Fast många av kopplingarna ser ju rent okulärt ut att vara mot tendensen till överdragna.

Även den som läcker.

Och stödhylsor är ju inget som var ett krav på förkromade kopparrör tidigare.

:thinking:

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En tanke : Om röret ut till vänster om "A" är anslutningen till tvättmaskinen, så kan det vara så att tvättmaskinens inloppsventil slår ( främst stänger ) för tvärt och att det är tryckvågor från detta, som fått läckan att uppstå.
Brukar det "smälla" i rören när tvättmaskinen slår på/av vattenpåfyllningen?
Inte som jag kan påminna mig i alla fall, men här har du ett kort som visar att tvättmaskinen är kopplad på den så det är väl möjligt. Har stängt balofix A nu och den var kallvattnet i köket och badrum. Återkommer

• Anslutningsrör och slangar för tvättmaskin bredvid ett eluttag på kaklad vägg och kaklat golv.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.