Hej
Jag ska fästa lätt hylla i träskiva som är 10 mm tjock. Bakom träskiva bara puts. Kan således ej ha längre skruv. Räcker det med sex sådana skruvar? Den är ju inte dubbelt så lång som materialet…

• Skruv inskruvad i en träskiva, som är 10 mm tjock, med putsvägg bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stående hylla med fyra tygkorgar, fylld med föremål, stående bredvid en skoställning i en hall med randig matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det räcker för den statiska belastningen, men förmodligen inte för att någon tar tag i hyllan med jämna mellanrum.
Sen beror det också på vad det är för träskiva(plywood, spån, mdf, etc)?
Jag skulle valt fler skruv, skruvlimmat eller annan infästningsmetod.

S sblixten skrev:
Det räcker för den statiska belastningen, men förmodligen inte för att någon tar tag i hyllan med jämna mellanrum.
Sen beror det också på vad det är för träskiva(plywood, spån, mdf, etc)?
Jag skulle valt fler skruv, skruvlimmat eller annan infästningsmetod.
Tack för svar! Vad menar du med fler skruv? Alltså fler skruvar? Eller är det en särskild slags skruv?

Jonawullt Jonawullt skrev:
Tack för svar! Vad menar du med fler skruv? Alltså fler skruvar? Eller är det en särskild slags skruv?
Underlag är plywood

Kan du inte borra djupare och använda plugg, det är det vanligaste sättet? Vad är det under den putsade väggen, betong/tegel?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan du inte borra djupare och använda plugg? Vad är det under den putsade väggen, betong/tegel?
Typ vass… vet inte vad som finns där under..

Typ vass… vet inte vad som finns där under..
Är ju bara att borra och prova vad det är.

jo, men då har jag potentiellt ett mkt stort hål som jag inte vet vad jag ska göra av…

Jag menar fler skruvar(inte en särskild typ) och gärna i "grov" dimension samt förborra.
Plywood är i den bättre delen av skalan.
Men kan du göra som AndersS föreslår så är det mycket bättre.

S sblixten skrev:
Jag menar fler skruvar(inte en särskild typ) och gärna i "grov" dimension samt förborra.
Plywood är i den bättre delen av skalan.
Men kan du göra som AndersS föreslår så är det mycket bättre.
Jag är nog inte tillräckligt kunnig för att göra som AndersS föreslår tyvärr…
Det är förborrat för 6 skruvar, föreslår du att jag förborrar för 2 till? Och hur grova skruvar? 6 mm skruvar?

Jag hade nog nöjt mig med att få in dem i playwooden. Men kanske lagt till fler skruv. Det är främst i den övre delen av hylla du vill ha flera. De nedre får inte alls samma laster.

jo, men då har jag potentiellt ett mkt stort hål som jag inte vet vad jag ska göra av…
Man borrar med en mindre dimension på borret än vad din nuvarande skruv är för att konstatera material i väggen.

Jag är nog inte tillräckligt kunnig för att göra som AndersS föreslår tyvärr…
Det är förborrat för 6 skruvar, föreslår du att jag förborrar för 2 till? Och hur grova skruvar? 6 mm skruvar?
6mm är såklart bra, men gissar att 4mm räcker och 4 skruvar till i den övre delen, så tror jag det håller även för småttingar som råkar använda hyllan som stöd.
Och du ska även förborra i plywooden.

Förutsatt att plywooden sitter ordentligt fast i väggen räcker några träskruvar alldeles utmärkt så länge barnen inte får för sig att använda hyllan som ribbstol. Se bara till att skruvarna är väl förspända, dvs klämmer hyllan hårt mot väggen. Om du förborrar se till att borren är mindre än skruvens kärndiameter så gängorna får fullt grepp i materialet.

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
.....missförstår jag helt här eller pratar ni om att sätta FLER än 6st 6mm skruv i denna hylla, som ska fästas i en vägg där materialet är plywood?

Det räcker med två skruvar för detta. Man får ju anta att väggskivan sitter fast.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.