Nog vill jag ha fyra, typ en i varje hörn. Men jag är helt enig med dig att hyllan kommer att sitta utmärkt i plywood med fyra eller sex skruvar som föreslagits. Belastas hyllan extremt går den antagligen sönder innan den lossnar.MathiasS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 070 inlägg
ja jag skulle också sätta fyra även om det räcker med två för att den inte ska trilla ner. Det är sex eller åtta jag inte förstår.Alfredo skrev:
Jag inser att jag kanske tolkat frågan fel nu när jag läser igen och det framkommit lite mer info om hur väggen är uppbyggd. Jag tolkade det som att skruven inte får penetrera putsen bakom plywooden och den får således skruvas in <10mm i plywooden, d.v.s. att den hänger i 6mm istället för 10 då jag räknar bort spetsen, men inser att det nog ska tolkas som att den får penetrera putsen och har ett utstick som är längre än 10 mm från hyllan räknat. Då räcker förmodligen 6 skruv även när småttingar använder den som stöd.
Jag har haft en liknande(kanske likadan) hylla från ikea.
Jag har haft en liknande(kanske likadan) hylla från ikea.
Håller med @MathiasS här, om plywoodskivan sitter där den ska låter det som två till max fyra skruvar ska räcka.
Dubbla materialets längd är väl dessutom en gammal regel när man spikar upp saker. När man skruvar gör de gängor som inte tar i materialet någon nytta.
Lite intressant är infon om att det är vass bakom putsen. Det får mig att tro att vi pratar om ett hus byggt före 1930 med så kallad kloasongvägg. Isåfall en innervägg uppbyggd av brädor, vass och puts.
Det innebär i så fall att med längre skruv — säg plus 30-40 millimeter så dras skruven direkt i väggens kärna av plank. Lär inte släppa.
Hur gammal är fastigheten?
//Ronnie
Dubbla materialets längd är väl dessutom en gammal regel när man spikar upp saker. När man skruvar gör de gängor som inte tar i materialet någon nytta.
Lite intressant är infon om att det är vass bakom putsen. Det får mig att tro att vi pratar om ett hus byggt före 1930 med så kallad kloasongvägg. Isåfall en innervägg uppbyggd av brädor, vass och puts.
Det innebär i så fall att med längre skruv — säg plus 30-40 millimeter så dras skruven direkt i väggens kärna av plank. Lär inte släppa.
Hur gammal är fastigheten?
//Ronnie
Alltså, det måste finnas mer än bara puts under plywooden. Reglar, med isolering mellan, och en skiva/brädor av något slag under putsen.
Hitta en regel och skruva i den.
Går inte det, har du åtminstone ett tomrum bakom, sätt ett gipsankare, de funkar på plywood också.
Hitta en regel och skruva i den.
Går inte det, har du åtminstone ett tomrum bakom, sätt ett gipsankare, de funkar på plywood också.
Förspänning av skruvar funkar enbart i skruv-mutterförband där du har tillräcklig hållfasthet i motstående material för att förspänna. Försöker du detta i trä så kommer du mosa fibrerna och sabba hålet. Men visst ska den skruvas tight mot väggen, men överdra inte då sabbar du bara.P Pettman skrev:Förutsatt att plywooden sitter ordentligt fast i väggen räcker några träskruvar alldeles utmärkt så länge barnen inte får för sig att använda hyllan som ribbstol. Se bara till att skruvarna är väl förspända, dvs klämmer hyllan hårt mot väggen. Om du förborrar se till att borren är mindre än skruvens kärndiameter så gängorna får fullt grepp i materialet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden