9 654 läst ·
45 svar
10k läst
45 svar
Räcker paxfläktar för att få igång ventilation?
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
Det låter lovande! Jag är lite orolig för att arbeta med enternitplattorna påOssian K Olsson skrev:
Jo den rekommendationen har jag fått här, den enda jag undrar är ju med mitt skorsten som verkar ha flera rör i sig. Ett av dessa verkar ju vara köksläkten. Kan det bli problem om det blir sug i det röret när köksfläkten är av? Sedan går ju gästtoalett i eget rör så att då behöver jag ju två om jag inte kan koppla även det på den stora skorstenen.Bart skrev:
Kan du utbilda mig och förklara närmre?I Installation skrev:
Har 3 st pax fläktar på varje våning; ovanvåning, entreplan och källare. Iallafall 2st fläktar har en bit för luften att vandra.
Skulle detta vara dåligt menar du och varför
På sjukhus och labb som MÅSTE saker gå 24/7 och kanske brand detektering i avluften tjänar ett syfte?I Installation skrev:Platsbyggdaggregat med plattväxlare i plast är väl Energymachines specialitet. Deras prylar är svinbbra. Sen kan detta mycket väl vara något annat.
Sen att stänga av fläktar innan man går in i en fläktkammare är väl typ lektion 1 i säkerhetsutbildningen, på såväl serviceomkopplare och att låsa säkerhetsbrytaren.
Men jag förstår inte vitsen med att ha rökdetektering i avluften. Oftast vill man ha det innan växlingen på frånluft för eventuell styrning för fläkt i drift eller stopp av aggregat och efter fläkten i tilluften alternativt i samlingslådan för att stoppa aggregatet. har man det efter en platt eller rotorväxlare finns risk för överföring av rök. nog för att det är litemn risk i en platväxlare. Därav min fundering på vad den kan göra för nytta i avluftskammare/kanal.
Avluften är efter aggregatets spjäll men det är inte spjället som definierar om det är avluft eller inte.Spjällets fubnktion är att skydda aggregatet vid driftstopp och i förlängningen inte suga luft bakvägen.
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
L Lechuza skrev:
Jag har inte sett det i detektering i avluften på de sjukhus och lab jag varit involverad i. Sjukhus har väl oftast fläktar i drift då känns det meningslöst. Om det nu inte kan förekomma som märkligt krav från brandkonsulten. Däremot bör det då inte varit kopplat mot aggregat mer än en signal till BLC och vidare till fastighetsautomationen för branddrift eller liknande. Lab är det väl eventuella frånluftsfläktar från atex klassade ytor eller där brandfarligt gods placeras. Men det känns mysko.A aka_the_barf skrev:
Husägare
· Stockholm
· 714 inlägg
Är de täta är det ett mindre problem. Däremot skall en PAX inte trycka mot ett kanalsystem. Det bör vara rakt ut i det fria. En vill ha frånluftsfläkten så nära avluftshuven/donet som möjligt. Dels för att fläkten skall jobba mindre men också för att inte trycka ut förorenad fuktig luft genom eventuella otäta kanaler.L Lechuza skrev:
Vet inte varför det sitter där jag varit. Finns även andra system de är kopplade till för väldigt detaljerad information.I Installation skrev:Jag har inte sett det i detektering i avluften på de sjukhus och lab jag varit involverad i. Sjukhus har väl oftast fläktar i drift då känns det meningslöst. Om det nu inte kan förekomma som märkligt krav från brandkonsulten. Däremot bör det då inte varit kopplat mot aggregat mer än en signal till BLC och vidare till fastighetsautomationen för branddrift eller liknande. Lab är det väl eventuella frånluftsfläktar från atex klassade ytor eller där brandfarligt gods placeras. Men det känns mysko
Hej! Jag har inte läst supernoga men har funderat en del på detta i mitt gamla hus. Tror att den bästa lösningen är denna: https://trygghetsvakten.se/sanera-radon/alla-hus-behover-ventilation
Det är liksom en suglåda du sätter över skorstenen som suger i husets befintliga självdragskanaler. Eller du kanske redan har löst det på något vis?
Det är liksom en suglåda du sätter över skorstenen som suger i husets befintliga självdragskanaler. Eller du kanske redan har löst det på något vis?
Rätt justerad så kan det vara en riktigt bra lösning för att säkerställa ventilationen.E emilpelle skrev:
Nackdelen är väl främst att man inte får någon värmeåtervinning. Men det finns ju inte nu heller.
Ja, värmeåtervinningen är ju en verklig baksida. Tog in offert och då sa de att många upplever huset som varmare efter installation då värmen cirkulerar bättre. Men det vet man ju inte!Ulltand skrev:
@Ulltand, har du någon erfarenhet av denna?
Jag arbetar med hus så det är en inte allt för ovanlig lösning. Viktigt att kunna styra den så du inte får för stort luftflöde på vintern. Det är också tänkbart att du behöver se över hur luften tas in i huset och kanske sätta in springventiler i vissa fönsterE emilpelle skrev:
Beträffande avsaknaden vämeåtervinning så avspeglas den kostnaden så klart av hur du värmer huset idag. Men en bra värmepump blir det det nog inte allt för kostsamt men med ren elvärme blir det dyrare.
Okej, jag har knappt hittat någon referens kring produkten men då menar du att det är rätt vanligt? Och att de som har den är nöjda?Ulltand skrev:
Jag arbetar med hus så det är en inte allt för ovanlig lösning. Viktigt att kunna styra den så du inte får för stort luftflöde på vintern. Det är också tänkbart att du behöver se över hur luften tas in i huset och kanske sätta in springventiler i vissa fönster
Beträffande avsaknaden vämeåtervinning så avspeglas den kostnaden så klart av hur du värmer huset idag. Men en bra värmepump blir det det nog inte allt för kostsamt men med ren elvärme blir det dyrare.
Har fjärrvärme så det är väl något mellanting i pris mellan värmepump och elpanna