Hallå!
Hållerpå att renovera ett badrum i vårt hus. Delen där bdrummet sitter är från -79. Idag finns det ett elelement i badrummet (ca 4m2 stort) tror ni att det blir tillräckligt varmt om man byter elelementet mot golvvärme?

tack för hjälpen
/Wilmer

Japp

ok, det låter bra :)

Har ni några tips på bra golvvärme?

Om jag renoverade att badrum idag skulle jag välja ett vattenburet system även om huset värms med el i övrigt. Direktverkande el har ingen framtid som uppvärmning i hus. Badrum renoveras så sällan att man själv eller någonannan kommer svära över att det ligger elkablar istället för rör under kaklet i badrummet.

Lite dyrare men ack så klokt.

MathiasS skrev:
Om jag renoverade att badrum idag skulle jag välja ett vattenburet system även om huset värms med el i övrigt. Direktverkande el har ingen framtid som uppvärmning i hus. Badrum renoveras så sällan att man själv eller någonannan kommer svära över att det ligger elkablar istället för rör under kaklet i badrummet.

Lite dyrare men ack så klokt.

Och hur hade du då tänkt värma upp vattnet till golvvärmen, skall man skaffa en panna bara för att värma detta, denna lösning blir enormt dyrt :o

MathiasS skrev:
Om jag renoverade att badrum idag skulle jag välja ett vattenburet system även om huset värms med el i övrigt.
Jag tror inte det är försvarbart med den extrakostnaden, i ett badrum på 4m2.

Finns det inte små pannor ämnade för denna problematik?
Jag har för mig att bla Wirsbo har en liten panna som inte är särskilt dyr.

TN skrev:
Och hur hade du då tänkt värma upp vattnet till golvvärmen, skall man skaffa en panna bara för att värma detta, denna lösning blir enormt dyrt  :o
Jag hade tänkt att man skulle använda en liten elpanna avsedd för mindre golvvärmeinstallationer. Dyrare än att lägga elgolv, men nappast "enormt" dyrt. Värt pengarna? Upp till var och en att bestämma.

Det man *åtminstone* skulle göra är att lägga rör i golvet så att man i framtiden kan börja använda dessa utan att hacka upp golvet.

För den som lägger elgolv: Dra ett rör från någon dosa ner i golvet - lägg tempgivaren i detta om sådan används. Det är ofta denna som går sönder och då är det bra om givaren är lätt att fiska upp.

En 2kWs elpanna kostar 5760SEK hos Frost Värmeteknik.

Jag har också 4 kvm badrum i kupa; uppvärms endast med litet elelement; resten av huset har vattenburen värme medelst oljepanna.

Är snål; duschar hett & snabbt i kallt badrum ... Är det ekonomiskt försvarbart att, vid totalrenovering av badrummet, lägga in vattenburen golvvärme? Blir naturligtvis en hel del rördragning till befintlig uppvärmning.

Hur stor driftkostnadsskillnad blir det med oljefyllt elelement jmft med konventionellt elelement?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.