1 232 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Räcker det med bara ett jack?
Håller på at tfundera lite över telefon i huset vi ska bygga. Efter att ha undersökt en massa olika alternativ så verkar det som att vi är hänvisade till Telias kopparkabel. Egentligen så vill vi ha telefonen bara för bredbandets skull och är inte så intresserade av fast telefoni som vi ändå inte använt oss av de senaste 10 åren.
Räcker det då om man bara har 1 telefonjack i huset (enplans) och använder ett trådlöst nätverk eller bör vi ha fler? Enda anledningen jag kan komma på för att ha fler jack är väl egentligen för om vi eventuellt ska sälja i framtiden och köparna vill ha fler jack. Om vi vill utöka telefonin till att inte bara vara mobilt så kommer vi nog att börja använda IP-telefoni framför fasta telefoner.
Vad säger ni?
Räcker det då om man bara har 1 telefonjack i huset (enplans) och använder ett trådlöst nätverk eller bör vi ha fler? Enda anledningen jag kan komma på för att ha fler jack är väl egentligen för om vi eventuellt ska sälja i framtiden och köparna vill ha fler jack. Om vi vill utöka telefonin till att inte bara vara mobilt så kommer vi nog att börja använda IP-telefoni framför fasta telefoner.
Vad säger ni?
Det räcker med ett telefonjack, men förlita er inte på att allt ska köras trådlöst.
Sätt upp dubbla nätverksuttag i rummen. De ska vara anslutna till en patchpanel i "teknikrummet". Då kan man enkelt konfigurera varje uttag för data eller telefoni.
Förbered även med rör som rymmer 2 koaxialkablar till varje rum där en TV är tänkbar.
Då får ni full frihet att välja TV-lösning. Det ska vara ett stjärn-nät, och rören samlas lämpligen i samma utrymme som patch-panelen.
/Hasse
Sätt upp dubbla nätverksuttag i rummen. De ska vara anslutna till en patchpanel i "teknikrummet". Då kan man enkelt konfigurera varje uttag för data eller telefoni.
Förbered även med rör som rymmer 2 koaxialkablar till varje rum där en TV är tänkbar.
Då får ni full frihet att välja TV-lösning. Det ska vara ett stjärn-nät, och rören samlas lämpligen i samma utrymme som patch-panelen.
/Hasse
Läs på i Nätverksskolan som finns här i Teknikforumet. Där står det om hur ni kan använda data-uttag även för telefon. Det gör er läsning mycket flexibel då ni kan ha er telefon/adsl varsomhelst utan att vara låst vid ett speciellt jack.
/Jens
/Jens
Klicka här för att svara