ENSen skrev:
Om man ska köpa begagnad sänksåg, vad ska man kontrollera på den för att bedöma att den är ok?
Att bottenplattan är plan och hur det allmänna skicket är.
Följer allt som förväntas med, osv.
 
ENSen skrev:
Har tänkt tanken men det kryllar tyvärr inte av dem på blocket. Behöver ha den ganska snart men kanske ska hålla koll på blocket nån vecka först.
Tycker nog det dyker upp minst en i veckan...
 
agehall skrev:
Tycker nog det dyker upp minst en i veckan...
De kanske försvinner innan jag hinner se dem, just nu ligger det i alla fall inte någon intressant TS55 ute vad jag kan se.
Någon som har koll på Hilti WSC 55? Ligger en sån på blocket med skena för 2500?
 
ENSen skrev:
De kanske försvinner innan jag hinner se dem, just nu ligger det i alla fall inte någon intressant TS55 ute vad jag kan se.
Någon som har koll på Hilti WSC 55? Ligger en sån på blocket med skena för 2500?
Borde man inte få en ny cirkelsåg med skena för den pengen tro!?
 
ENSen skrev:
De kanske försvinner innan jag hinner se dem, just nu ligger det i alla fall inte någon intressant TS55 ute vad jag kan se.
Någon som har koll på Hilti WSC 55? Ligger en sån på blocket med skena för 2500?
Hiltigrejer är ofta gammal bygg eller hyrmaskiner via Klaravik. Man bör vara eftertänksam vid dessa köp och värdera att det kan bli några timmar och reservdelar innan de är i skick.
Just ett precisionsinstrument som en skensåg ska vara, hade jag undvikit den, om det inte går att testa ordentligt i förväg och känna så att det inte är spel i leder och skenor.
 
nanowire skrev:
En sänksåg behöver (i realiteten) skenan för att såga. Tex klättrar du nog inte på ett tak med en sänksåg.

[..]

Edit: Kom på ett moment, bygge av takstolar, där en handcirkel är bättre än både kap/ger, bordssåg eller sänksåg., dvs sneda snitt på över 45 grader i långa reglar. Alternativet är fogsvans men det är svårt att få tillräcklig precision och det är klart att även det går med en sänksåg men rätt bökigt att ställa upp.
Festools hk+fsk verkar vara gjorda för exakt den uppgiften om man nu av någon anledning behöver fler anledningar att skaffa ytterligare verktyg.

Jag har för övrigt försökt frihandssåga (skulle kapa en planka) med sänksågen exakt 1 gång och har inga planer på att göra om det.
 
  • Gilla
agehall
  • Laddar…
ENSen skrev:
Efter att ha köpt en RTS400 är jag också såld på Festool men i detta fallet känns utgiften lite för stor för det lilla jag kommer att använda den. Inser också att det blir bättre med skena men jag ska inte göra något med större krav på precision. En TS55 kostar strax under 5000 med skena och C6BU2 runt 2000 + några hundralappar i material till jiggen.

Om jag bara ska kapa skivor rakt av, har jag någon nytta av sänkfunktionen då?
Jag har en RTS 400 också och ser inte att festool hysterin har någon merit. Inte är den dålig men inte är det värt festoolavgiften heller.
 
ENSen skrev:
De kanske försvinner innan jag hinner se dem, just nu ligger det i alla fall inte någon intressant TS55 ute vad jag kan se.
Någon som har koll på Hilti WSC 55? Ligger en sån på blocket med skena för 2500?
Hilti lägger jag över festool vad gäller byggkvalitét.
 
DennisCA skrev:
Jag har en RTS 400 också och ser inte att festool hysterin har någon merit. Inte är den dålig men inte är det värt festoolavgiften heller.
Har en Makita och en blå Bosch också men tycker RTS400 är grymt mycket effektivare.
 
Jag avvaktar lite eftersom vi kom på ett nytt projekt som vi eventuellt vill göra där vi måste ha en sänksåg.
 
Går säkert fortare att såga till något med cirkelsågen. En sån där dyrare maskin skall man först välja rätt låda, sen öppna och gosa lite med, plocka fram rätt skena, plocka fram mtf bordet, koppla på dammsugaren. mm
Cirkelsågen tar man ner från hyllan sätter i sladden och sågar.
 
raveper skrev:
Går säkert fortare att såga till något med cirkelsågen. En sån där dyrare maskin skall man först välja rätt låda, sen öppna och gosa lite med, plocka fram rätt skena, plocka fram mtf bordet, koppla på dammsugaren. mm
Cirkelsågen tar man ner från hyllan sätter i sladden och sågar.
Lite som ligga kontra onani. :p
 
Redigerat:
Bestämde mig för att köpa en cirkelsåg. Pratade med en snickare som jag känner och han var övertygad om att det var rätt val för mig. Det blev en Hitachi C6BU2 med tre extra klingor.

Behöver jag sänksåg någon gång så får jag hyra den.Stort tack till alla som har engagerat sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.