Behöver en såg för att kapa skivor. Jag ska bygga lite hyllplan och liknande. Har läst en massa trådar utan att bli klokare. I de flest rekommenderas att man köper en Festool TS-55 med skena men jag vet inte om jag behöver en sån. Ser inte att jag kommer att behöva sänka ner sågen mitt i ett stycke utan bara kapa rakt av.

Hitachi C6BU2 verkar vara en bra cirkelsåg så jagfunderar på att köpa en sån och tillverka en jigg enligt de instruktioner som finns på forumet. Kommer jag att klara mig med det eller är det något jag har missat som en sänksåg med skena hade gett utifrån mina behov?

Kan tilläggas att jag har en kap/gersåg (Bosch GCM8) så jag kommer inte använda cirkelsågen till att kapa reglar och liknande.

Du klarar dig med en fogsvans om du vill, men allt blir lättare med en sänksåg och riktig skena.

Jag har visserligen investerat en smärre förmögenhet i grå lådor med grön text på, men utan dessa verktyg skulle jag nog aldrig få till mina snickerier hemma på ett bra sätt.

agehall skrev:
Du klarar dig med en fogsvans om du vill, men allt blir lättare med en sänksåg och riktig skena.

Jag har visserligen investerat en smärre förmögenhet i grå lådor med grön text på, men utan dessa verktyg skulle jag nog aldrig få till mina snickerier hemma på ett bra sätt.
Efter att ha köpt en RTS400 är jag också såld på Festool men i detta fallet känns utgiften lite för stor för det lilla jag kommer att använda den. Inser också att det blir bättre med skena men jag ska inte göra något med större krav på precision. En TS55 kostar strax under 5000 med skena och C6BU2 runt 2000 + några hundralappar i material till jiggen.

Om jag bara ska kapa skivor rakt av, har jag någon nytta av sänkfunktionen då?

Bra klinga i sågan och en välbyggd jigg med bra mtrl-val så kommer det fungera bra. Ingen tvekan.

Men ställtiden är längre, det är svårare att ställa jiggen rätt och det är svårt att såga skivor utan mer urslag i kanten.
Är du seriös titta på en sänksåg, festool om du redan har grönt. Annars finns Makita/Bosch och Dewalt till bra priser via Tyskland eller England.

Den allmänna åsikten på forumet är att du behöver alla tänkbara maskiner, och alltid av dyraste sort, för att ens bygga en enkel trädkoja med sonen. Men folk byggde hus även innan elektriska handverktyg var uppfunna, och fan vet om husen blev så mycket sämre på den tiden.

Jag har köpt en sänksåg och älskar den redan, men har klarat mig med cirkelsåg och hemgjord skena i många år. En duktig kock kan laga bra mat på en brasa i skogen, men en usel kock lagar skitmat även med en 60.000-kronorsspis.

• Gilla
Moltas och 8 till
  • Laddar…
sen beror det ju på hur mycket du ska såga? Lätt att överdriva behoven............Jag har bara en enkel gammal bosch cirkelsåg utan nå lullull alls och den drar jag bara efter nåt rakt om jag ska såga nåt rakt. Bara spänna fast med nå tvingar........en bit extra skiva, nån fin rak bräda (om man nu har turen att hitta en sån)

är det bara nåt litet hobbyprojekt typ engång så kanske det är lika enkelt att få bitar sågade på brädgårn. Den servicen brukar inte vara särskilt dyr.

• Gilla
Micro
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
är det bara nåt litet hobbyprojekt typ engång så kanske det är lika enkelt att få bitar sågade på brädgårn.
...eller hos grannen, som har alla fräna elverktyg. :)

Jag gjorde en linjal av skiva masonit. En skräpcirkelsåg och en bra klinga räcker för att få bra resultat. Det går antagligen fortare och blir något bättre med dyra maskiner.

Om du inte vill köpa flera maskiner påsikt så fundera på om inte handcirkel med riktig skena är en bra lösning för dig? Jag har en bra handcirkel/skena (Mafell), den går att sänka i materialet vid behov (max två ggr hittills för mig) och fungerar även bra som generell cirkelsåg för bygg (vilket de dedikerade sänksågarna inte gör). Fördelen med en riktig skena jmf med masonitmall, som jag också använt, är stor, lätt att det blir fel, mallen slår sig av fukt osv. Skenor finns till alla de bättre märkenas cirkelsågar.
Ett budgetalternativ är Julas egna sänksåg med skena som brukar finnas på rea ibland.

Vill gärna ha en såg av hyfsad kvalitet men ska man köpa till skena (och adapter som behövs) till C6BU2 kan man lika gärna köpa en sänksåg med skena. Ett annat krav är att det ska finnas klyvkniv.

Det var mycket enklare innan internet fanns. Då gick man till sin lokala affär, frågade säljaren som rekommenderade något som man köpte och sedan var det bra med det. Nu tar varje inköp enorm tid.

nanowire: När du säger generell cirkelsåg för bygg, vilka moment är det då mer exakt som sänksågen inte klarar?

P
Jag har både C6BU2 och TS55, och hitachin har använts mest.. dels för att jag tycker det är så tidskrävande att klyva några mm på en 45mm regel eller kapa bräder med skena.. men det är vad jag tycker. :)

Jag har också både en c6bu2 och en TS55 samt även en kap&ger.

Min cirkelsåg har varit i princip oanvänd, klöv några passbitar trall vid altanbygget i somras, sen har jag använt den lite sporadiskt när jag grovkapat lite skivor.

Har jag möjlighet så tar jag alltid fram TS55an då resultatet blir bättre och det är roligare verktyg att jobba med.
Reglar etc kapar jag på kap&ger-sågen.

Hade jag valt idag om att köpa en sänksåg eller cirkelsåg hade det blivit en sänksåg alla dagar i veckan.
Nu ska du iofs kanske inte lyssna på mig då jag är djupt nere i det gröna träsket.

Ska du såga mindre än 10 timmar effektiv tid så åkt till en välsorterad brädgård eller ett lokalt snickeri så blir det både enkelt och billigt...

Oj, många svar men ingen konsensus tyvärr :)

Att åka till någon kompis eller brädgård är inget alternativ, jag vill inte bli stående en söndagkväll när jag lyckats hitta lite tid att greja och behöva vänta till dagen efter för kunna kapa eller justera.

Att min sänksåg är näst intill spånfri till skillnad från min cirkel som lyckas att sprida spån överallt värdesätter jag högt:)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.