14 097 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Räcker 2 milj till totalrenovering?
Jodå det finns de också. Fastigheter här i mina trakter är värda 3-600 000 kr. Även om du får en brandskada och försäkringsbolaget gör en totaluppbyggnad med produktionskostnad på 1,8 miljoner så värderades fastigheten endast till 780 000 kr.Jugend skrev:Exakt. Skrivs aldrig om de som gör dåliga investeringar. De är många och i samtliga fall som jag har talat med så har banken hejat på och hävdat att de gjort värdehöjande investeringar. Gör man investeringar som inte är värdehöjande i samma grad som investeringens värde så skall man likställa det med tex en Thailandstur. Hittills inte träffat någon som resonerat så dock ...
Vi har investerat ca 300 % av köpesumman på vårt hus trots att det var i ok skick bara för att vi vill leva på det viset. Konsumtion och definitivt inget värdehöjande - dock utan lån förvisso.
I vilket fall är frågan som ställdes i första inlägget egentligen väldigt svår att svara på.
Det är ungefär som om jag frågar "Räcker 0,4mm fiskelina för att dra upp en lax?"
För det korrekta svaret är väl "det beror på ...!"
Men jag tror att vi här på forumet är ganska överens att om ni sätter ett maxtak på 2 miljoner så bör det kunna gå att hålla. Men det beror på ... som sagt.
Vad jag försöker säga är att det går inte att säga något om förrän man har ett verkligt objekt framför sig och behoven är rimligt utredda och önskemål på standard och slutresultat fastställt.
Och i vilket fall, vill ni klara er på två miljoner, budgetera för 1 miljon, max 1,4 miljon. Annars spräcker ni nästan garanterat 2 mille-gränsen.
Det är ungefär som om jag frågar "Räcker 0,4mm fiskelina för att dra upp en lax?"
För det korrekta svaret är väl "det beror på ...!"
Men jag tror att vi här på forumet är ganska överens att om ni sätter ett maxtak på 2 miljoner så bör det kunna gå att hålla. Men det beror på ... som sagt.
Vad jag försöker säga är att det går inte att säga något om förrän man har ett verkligt objekt framför sig och behoven är rimligt utredda och önskemål på standard och slutresultat fastställt.
Och i vilket fall, vill ni klara er på två miljoner, budgetera för 1 miljon, max 1,4 miljon. Annars spräcker ni nästan garanterat 2 mille-gränsen.
Försök att sprida ut det över några år så kan ni spara flera 100.000 på ROT-avdrag. Plus att du kommer att inse vad som behöver göras och inte, annars kommer du garanterat att göra om massa saker i onödan. Och kanske förstöra grejor, som att bygga carport som skymmer utsikten eller liknade.
En sak du kan göra är att se till att den besiktningsman du anlitar till jordabalksbesiktningen faktiskt har koll på vad saker kostar. Då kan du få ett hum om vad det kommer bli i slutändan.
En sak du kan göra är att se till att den besiktningsman du anlitar till jordabalksbesiktningen faktiskt har koll på vad saker kostar. Då kan du få ett hum om vad det kommer bli i slutändan.
Klicka här för att svara