4 692 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Räcke och överliggare till trappa?
Hej,
Vi är i slutfasen av att renovera vår Furu trappa.
Det är dock lite problem att hitta passade räcke och överliggare. De flesta färdiga delarna är max 2300mm vilket inte riktigt når hela vägen. Man kan såklart skarva man jag tror inte det blir vidare bra?
Måtten är :
Trappa ner från första till sista spaljén : 370 cm
Spaljé uppe : 300 cm
Spaljé uppe kortsida : 95 cm
Spaljé uppe, höjd : 103 cm
Vi har än så länge inte lyckat hitta någon lokal tillverkare runt Kristianstad.
Någon som har förslag på lösning?
Vi är i slutfasen av att renovera vår Furu trappa.
Det är dock lite problem att hitta passade räcke och överliggare. De flesta färdiga delarna är max 2300mm vilket inte riktigt når hela vägen. Man kan såklart skarva man jag tror inte det blir vidare bra?
Måtten är :
Trappa ner från första till sista spaljén : 370 cm
Spaljé uppe : 300 cm
Spaljé uppe kortsida : 95 cm
Spaljé uppe, höjd : 103 cm
Vi har än så länge inte lyckat hitta någon lokal tillverkare runt Kristianstad.
Någon som har förslag på lösning?
Redigerat av moderator:
Trappor är en vanlig företeelse ändå är detta med överliggare och räcka inte helt enkelt att hitta information om. Har pratat med ett par återförsäljare till som säger att allt de har är 2300mm, de har ingen annan information om hur man brukar lösa detta. Hur gör folk som renoverar sina trappor? Väljer man verkligen att skarva?
Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
Va vill ni ha för modell på handledaren? Man hade ju kanske kunnat köpa nått virke som är längre och sen fräsa spår med en handöverfräs för att få lite liv i handledarn om ni inte vill skarva? Finns ju en uppsjö av olika frässtål att välja mellan. Jag själv skarvade handledarn i min trapp och det blev bra så de funkar ju det oxå.
Vi är nog egentligen ganska flexibla med utseendet men EK vill vi ha iallafall och det vi först tittade in oss på var detta men de fanns som sagt inte i rätt längder :S Snickarkirre skrev:Va vill ni ha för modell på handledaren? Man hade ju kanske kunnat köpa nått virke som är längre och sen fräsa spår med en handöverfräs för att få lite liv i handledarn om ni inte vill skarva? Finns ju en uppsjö av olika frässtål att välja mellan. Jag själv skarvade handledarn i min trapp och det blev bra så de funkar ju det oxå.
Ledstång ner i trappan :

Överliggare(gärna plattare version) :
Hade man kunnat få en rund ledare snyggt så att den går hela vägen upifrån och ner utan avbrott så hade det också kunnat vara ett alternativ.
Vad körde du för ledare? Kan du visa bilder? Kanske även på skarvarna?
Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
Okej är det ek blir de nog svårt att tillverka själv. Om ni vill ha en plattare kan ni inte bara köra den som ni skall ha i trappen som överliggare fast ni lägger den på platten så att säga?
Jag kan tyvärr inte lägga upp nån bild på det för jag är bortrest på semester och kommer inte hem förens om två veckor. Skall kika om ja kan han nån bild på när ja gjorde jobbet men tror aldrig att jag tog nån bild. Men jag har samma modell som ni tänkte montera som överliggare fast i furu.
Men jag antar att ni kommer montera konsoler till räcket? Jag köpte färdiga och så såg jag till att det hamnade en mitt under skarven så att jag skruvade fast båda handledarna i samma konsol och det blev riktigt bra. Om du vill så kan du ju dra trälim i skarven sen sätta en tving uppe och nere medans limmet torkar. Iom att det är limträ så skall det ju inte vrida sig nånting.
Jag har hittat iaf två sidor på nätet som levererar runda handledare måttbeställda med max längd på 4m om de hade kunnat vara nått?
Jag kan tyvärr inte lägga upp nån bild på det för jag är bortrest på semester och kommer inte hem förens om två veckor. Skall kika om ja kan han nån bild på när ja gjorde jobbet men tror aldrig att jag tog nån bild. Men jag har samma modell som ni tänkte montera som överliggare fast i furu.
Men jag antar att ni kommer montera konsoler till räcket? Jag köpte färdiga och så såg jag till att det hamnade en mitt under skarven så att jag skruvade fast båda handledarna i samma konsol och det blev riktigt bra. Om du vill så kan du ju dra trälim i skarven sen sätta en tving uppe och nere medans limmet torkar. Iom att det är limträ så skall det ju inte vrida sig nånting.
Jag har hittat iaf två sidor på nätet som levererar runda handledare måttbeställda med max längd på 4m om de hade kunnat vara nått?
Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
Jo, jag har funderat på det men man kommer ändå få skarva och frågan är om man kan få till det på ett bra vis.S Snickarkirre skrev:
Egentligen hade vi endast tänkt använda konsoler till ledaren ner i trappan. Överliggaren hoppades vi kunna lägga ovanpå befintligt. Men visst ska man köra rund överliggare blir det så klart problem och då skulle jag troligen också designat spaljén lite annorlunda.S Snickarkirre skrev:Jag kan tyvärr inte lägga upp nån bild på det för jag är bortrest på semester och kommer inte hem förens om två veckor. Skall kika om ja kan han nån bild på när ja gjorde jobbet men tror aldrig att jag tog nån bild. Men jag har samma modell som ni tänkte montera som överliggare fast i furu.
Kanske finns det konsoler som man kan montera rakt upp på spaljen och som håller ett runt räcke som sedan går vidare ner i trappan, kanske hade det kunnat bli snyggt. Men frågan är ju snyggt det blir med en konsol på varje spaljé.
Ja, efter lite mer letande hittade jag 2-3 st "lokala" tilverkare som dock har semester just nu. Men spontant låter det som en väldigt dyr historia att låta någon specialtillverka trappräckena, förhoppningen är att finna rimliga priser på längre räcken än vad som normalt finns i handle och att man då själv kan sätta ihop något.S Snickarkirre skrev:
Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
Tänkte att ni kanske kunde köra rundahandledare i trappen och avsluta dom längst upp och sen lägga dom som ni tänkte ha som räcke på spaljén?
Billigaste och enklaste sättet ja kan komma på utan att beställa från nån firma är att köra den där handledarn ni skall ha i trappen men liggandes på spaljén. Om du skarvar på en spaljéstolpe borde de gå att få till bra. Om du skulle borra två hål i skarven på den ena för att kunna montera träplugg i hålen sen montera den på plats och skarva på en spaljéstolpe. Sen sätter du i sånna där stift man har för att märka ut hål för träplugg i det monterade räcket, sen lägger du på den andra räckesbiten löst på spaljén och ser till så att skarven blir bra och trycker ihop dom så du får en markering på den lösa räckesbiten. Dom hålen borrar du 1-2mm större. Så får du sen limma å trycka i träplugg i den första å låta de torka sen tar du andra biten fyller hållen med antingen pu-lim eller pl800 (eller liknande) trycker ihop och passar in skarven exakt med tvingar. Kanske kan funka om du förstår hur ja menar?
Billigaste och enklaste sättet ja kan komma på utan att beställa från nån firma är att köra den där handledarn ni skall ha i trappen men liggandes på spaljén. Om du skarvar på en spaljéstolpe borde de gå att få till bra. Om du skulle borra två hål i skarven på den ena för att kunna montera träplugg i hålen sen montera den på plats och skarva på en spaljéstolpe. Sen sätter du i sånna där stift man har för att märka ut hål för träplugg i det monterade räcket, sen lägger du på den andra räckesbiten löst på spaljén och ser till så att skarven blir bra och trycker ihop dom så du får en markering på den lösa räckesbiten. Dom hålen borrar du 1-2mm större. Så får du sen limma å trycka i träplugg i den första å låta de torka sen tar du andra biten fyller hållen med antingen pu-lim eller pl800 (eller liknande) trycker ihop och passar in skarven exakt med tvingar. Kanske kan funka om du förstår hur ja menar?
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Jo, jag var lite inne på det men frågan är hur väl det passar ihop.S Snickarkirre skrev:
Alltså det hade ju kunnat bli snyggt med runt men då får det vara något i stil med detta :S Snickarkirre skrev:Billigaste och enklaste sättet ja kan komma på utan att beställa från nån firma är att köra den där handledarn ni skall ha i trappen men liggandes på spaljén. Om du skarvar på en spaljéstolpe borde de gå att få till bra. Om du skulle borra två hål i skarven på den ena för att kunna montera träplugg i hålen sen montera den på plats och skarva på en spaljéstolpe. Sen sätter du i sånna där stift man har för att märka ut hål för träplugg i det monterade räcket, sen lägger du på den andra räckesbiten löst på spaljén och ser till så att skarven blir bra och trycker ihop dom så du får en markering på den lösa räckesbiten. Dom hålen borrar du 1-2mm större. Så får du sen limma å trycka i träplugg i den första å låta de torka sen tar du andra biten fyller hållen med antingen pu-lim eller pl800 (eller liknande) trycker ihop och passar in skarven exakt med tvingar. Kanske kan funka om du förstår hur ja menar?

Det borde gå att få till på egen hand. Men jag är rädd för att det inte blir vidare snyggt när man har hållare till räcket på varje spaljé och hoppar man över någon ser det troligen inte häller så bra ut.
Att köra handledare vi tänkte liggande uppe och stående i trappan är inte dumt, då får man lite mer enhetlighet i det. Den är 80x30 mm :

Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
Ja tror det skulle kunna passa bra ihop med rund i trappen och sen den andra på spaljén. Snyggast hade ju varit att köra samma kanske. Men rund som hänger ihop hela vägen från trappen upp på spaljén måst nog måttbeställas å då drar nog priset iväg. Sen tycker ja nog som du säger att det hade sett konstigt ut med hållare på spaljén.
Kanske blir bäst att köra den där som är 80x30 både i trapp och på spaljén då måste du bara lösa skarvningen.
Kanske blir bäst att köra den där som är 80x30 både i trapp och på spaljén då måste du bara lösa skarvningen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden