15 198 läst ·
22 svar
15k läst
22 svar
Rabattkant - Corten eller råjärn?
Ja du kan säkert hitta billigare någonstans, samtidigt som jag tycker man ofta hittar högre priser också..13th Marine skrev:
Det som avgjorde i min efterforskning var ju den tjockare plåten samt enormt smidiga sammanfogningen. Har använt både de med bockade kanter i toppen samt helt vanliga plåtar.
Vi har också köpt från Rostikt till våra rabatter. Tycker de har bra priser i förhållande till vad man får. Bra med skarvarna också. Vi är mycket nöjda.M mrmlz skrev:
https://rostikt.se/rabattkant-smart-corten/rabattkant-19cm-hog/rabattkant-av-corten-19cm-hog/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Såg nu att det bara var för plåten, ska man ha ett komplett system med skarvar osv springer det upp i 120kr metern.
Jag gjorde cortenkanter, men med bockad 20mm 90° och ner 20mm. Detta för att jag tycker det ser finare ut. 3mm använde jag. Kom sedan på att inte klipper roboten ända in, så det fick bli dansk sjösten där som hjulen kan rulla upp på. Samt jag bytte ut rutna slipers runt huset till,,,ja även där cortenplåt.13th Marine skrev:
Hej Forumet.
Med 2100kvm tomt och en del rabatter och odlingar blir det en hel del kanter att skära varje år, vilket jag redan är trött på efter 7år i hus.
Är inne på att sätta någon form av rabattkant, och för att göra det enkelt för sig är jag inne på en stålkant av någon form.
Jem och fix har en variant i råjärn för 57kr metern: [länk]
Medans kanske kan komma undan med 90kr metern om man svetsar corten själv (annars 110kr).
[länk]
Behöver säkert 100m, om inte mer.
Är det värt merpriset att gå på corten eller kommer råjärn funka ungefär lika bra?![]()
Jag jobbar rätt mycket med olika typer av stål inom industrin, och om börsen tillåter hade jag definitivt gått på corten. Vanligt svart stål som konstant är i kontakt med markfukt skiktar sig i rostiga ”kex” och äts faktiskt upp ganska fort (beroende på originaltjocklek, naturligtvis).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Jag gillar konceptet med bockad kant, hade gärna kört det om det inte vore för att vi har många rundade former.T Tomasmexitegel skrev:Jag gjorde cortenkanter, men med bockad 20mm 90° och ner 20mm. Detta för att jag tycker det ser finare ut. 3mm använde jag. Kom sedan på att inte klipper roboten ända in, så det fick bli dansk sjösten där som hjulen kan rulla upp på. Samt jag bytte ut rutna slipers runt huset till,,,ja även där cortenplåt.
Klicka här för att svara