13th Marine 13th Marine skrev:
Tycker jag varit där inne och tyckt det var dyrt, men 85kr metern för 3mm corten är nog rätt bra :thinking:(y)
Ja du kan säkert hitta billigare någonstans, samtidigt som jag tycker man ofta hittar högre priser också..

Det som avgjorde i min efterforskning var ju den tjockare plåten samt enormt smidiga sammanfogningen. Har använt både de med bockade kanter i toppen samt helt vanliga plåtar.
 
Såg nu att det bara var för plåten, ska man ha ett komplett system med skarvar osv springer det upp i 120kr metern.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hej Forumet.

Med 2100kvm tomt och en del rabatter och odlingar blir det en hel del kanter att skära varje år, vilket jag redan är trött på efter 7år i hus.
Är inne på att sätta någon form av rabattkant, och för att göra det enkelt för sig är jag inne på en stålkant av någon form.

Jem och fix har en variant i råjärn för 57kr metern: [länk]

Medans kanske kan komma undan med 90kr metern om man svetsar corten själv (annars 110kr).
[länk]

Behöver säkert 100m, om inte mer.

Är det värt merpriset att gå på corten eller kommer råjärn funka ungefär lika bra? :thinking:
Jag gjorde cortenkanter, men med bockad 20mm 90° och ner 20mm. Detta för att jag tycker det ser finare ut. 3mm använde jag. Kom sedan på att inte klipper roboten ända in, så det fick bli dansk sjösten där som hjulen kan rulla upp på. Samt jag bytte ut rutna slipers runt huset till,,,ja även där cortenplåt.
 
  • Trädgångväg med stenplattor, gräsmatta, växter, och ett hus i övergången mellan trädgård och bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitputsad byggnad, nedrör, cortenstål blomlåda, vitmakadam, grönt gräs, höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett välvårdat enfamiljshus med grönt gräs, röda rosor och en inramad gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Patrik V.
Att rostig plåt, skulle vara snyggt, är rent av komiskt. Ser helt förjävligt ut i trädgården.
 
  • Haha
  • Gilla
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Jag jobbar rätt mycket med olika typer av stål inom industrin, och om börsen tillåter hade jag definitivt gått på corten. Vanligt svart stål som konstant är i kontakt med markfukt skiktar sig i rostiga ”kex” och äts faktiskt upp ganska fort (beroende på originaltjocklek, naturligtvis).
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Patrik V. Patrik V. skrev:
Att rostig plåt, skulle vara snyggt, är rent av komiskt. Ser helt förjävligt ut i trädgården.
Ja, uppenbarligen har vi alla olika smak och det är ju trevligt det. Tänk hur tråkigt det skulle vara om alla haft likadant som dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Sandra Persson3 och 5 till
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Jag gjorde cortenkanter, men med bockad 20mm 90° och ner 20mm. Detta för att jag tycker det ser finare ut. 3mm använde jag. Kom sedan på att inte klipper roboten ända in, så det fick bli dansk sjösten där som hjulen kan rulla upp på. Samt jag bytte ut rutna slipers runt huset till,,,ja även där cortenplåt.
Jag gillar konceptet med bockad kant, hade gärna kört det om det inte vore för att vi har många rundade former.
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.