Skall flytta till en lägenhet med liten uteplats/skogstomt ca 40-50 kvm och vet inte riktigt vad jag skall göra samt plantera vid dessa två hörn ?
Solen står mot denna sida hela dagen men är dock skugga vid dessa platser. Vid ena hörnet är det ett träd som jag tror är hägg och en buske på den andra sidan som jag inte vet vad det är och har även några björkar precis utanför staketet som också ger skugga.
Just nu är uteplatsen lite vildvuxen då ingen har bott där på några månader så det har såklart kommit upp ogräs blandat med lite blommor och högt gräs på lilla gräsmattan.
Tar gärna emot lite tips på hur jag kan göra dessa två hörnor fina och även vilken rabattkant som kan passa ?
Funderar på att ta bort stenarna som ligger där nu och ev sätta små stenblock eller tegelsten runt för att rama in hörnen. Det är inte så stort och vid ena hörnet är det ca 5×1 meter och vid busken ca 2-3×1 meter men har inte mätt men är på ett ungefär.
Är nybörjare och har inga direkta gröna fingrar så vill helst plantera något som är lättskött och står sig bra längre tid på året.
Vet faktiskt inte alls hur jag skall göra för att det skall bli bra och få det fint vid dessa jordhögar både som kant runt och växter i rabatten.
Så har ni tips att ge en vilsen skäl.
Solen står mot denna sida hela dagen men är dock skugga vid dessa platser. Vid ena hörnet är det ett träd som jag tror är hägg och en buske på den andra sidan som jag inte vet vad det är och har även några björkar precis utanför staketet som också ger skugga.
Just nu är uteplatsen lite vildvuxen då ingen har bott där på några månader så det har såklart kommit upp ogräs blandat med lite blommor och högt gräs på lilla gräsmattan.
Tar gärna emot lite tips på hur jag kan göra dessa två hörnor fina och även vilken rabattkant som kan passa ?
Funderar på att ta bort stenarna som ligger där nu och ev sätta små stenblock eller tegelsten runt för att rama in hörnen. Det är inte så stort och vid ena hörnet är det ca 5×1 meter och vid busken ca 2-3×1 meter men har inte mätt men är på ett ungefär.
Är nybörjare och har inga direkta gröna fingrar så vill helst plantera något som är lättskött och står sig bra längre tid på året.
Vet faktiskt inte alls hur jag skall göra för att det skall bli bra och få det fint vid dessa jordhögar både som kant runt och växter i rabatten.
Så har ni tips att ge en vilsen skäl.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Vänta tills det blir sommar och du ser vad som kommit upp! Sen kan du utvärdera vad du vill göra. Men jag håller med om att de små stenarna ser lite pluttiga ut.
Har gått förbi häromdagen och trädet har slagit ut och vid rabatten så är det mest ogräs och några enstaka blommor.F fredrik.johansson skrev:
Så vill och behöver rensa ut rabatten och fylla på mer jord och plantera något som täcker och är lättskött.
Jag instämmer att stenarna är små och något dom har samlat från inliggande skog så dom har även legat där länge.
Har inte kommit på någon bra idé ännu vad som kan passa vid kanten men funderar på kantsten eller tegelsten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
När det gäller kanten så bör det vara något som blir tätt trots att det är en böjd linje och som dessutom går ned minst 5 cm för att hålla gräset ute.
Det är ju bra att veta vad det är för blomfärger på det som växer där för att kunna föreslå något som matchar i färg och blommar under andra månader.
En trädgårdsdesigner svarade på frågor i mars här: https://www.byggahus.se/forum/forums/fraga-traedgardsdesignern-soendag-16-mars-kl-20-22.170/
och det finns kanske några svar där som du kan ha nytta av. Marktäckare vid tujor är rätt likartat din fråga, liksom plantering under en ek och skuggig plantering t.ex.
Det är ju bra att veta vad det är för blomfärger på det som växer där för att kunna föreslå något som matchar i färg och blommar under andra månader.
En trädgårdsdesigner svarade på frågor i mars här: https://www.byggahus.se/forum/forums/fraga-traedgardsdesignern-soendag-16-mars-kl-20-22.170/
och det finns kanske några svar där som du kan ha nytta av. Marktäckare vid tujor är rätt likartat din fråga, liksom plantering under en ek och skuggig plantering t.ex.
Nu ser man inte hela trädgården men en bänk vid trädet och längs med nuvarande rabattkanten kan bli bra. Sol vår, höst och vinter men skugga någon tid på dagen under sommaren. Ryggstöd mot insynsskyddet i båda ändar för att kunna sitta bekvämt med benen uppe på bänken. En front på (under) bänken som ser ut som insynsskyddet binder ihop det hela.
Eventuellt samma material som i sittytan som rabattkant vid den andra rabatten.
Eventuellt samma material som i sittytan som rabattkant vid den andra rabatten.
Då gäller det att lära sig det. Innan man gör något.Z zally skrev:
Kanten är inget som växer. Dvs den kan man fixa precis när som helst på året.Z zally skrev:
Det går att plantera växter när som helst. Men vissa tider är bättre än andra om man vill få bra resultat snabbt. Och det skiljer mellan olika växter.Z zally skrev:
Då är mitt grundtips: Gör inget alls med något som växer. Gräv inte i rabatterna.Z zally skrev:
Det kan finnas växter under jorden, som kommer upp efterhand. Tulpaner, mm. Risken är att man förstör av ren okunnighet.
Jag tänker som så att alla växter och buskar som redan finns på tomten har planterats där för att de är fina och passar där de är. De finns kvar för att de trivs i klimatet ni har.
Vänta ett år med att ändra är grundtipset. Efter ett år vet ni vad som är fint och om det är något ni vill/behöver ändra.
Lägg energin på att få en fin gräsmatta törsta året, skulle jag föreslå. Kantsten som funkar med gräsklipparen är smart. Finns ingen robotgräsklippare skulle jag prioritera det omgående. Den sparar tid och det är inget att vänta på.
Detta med att vänta ett år är ett generellt bra tips oavsett om man är trädgårdsexpert eller nybörjare.
Tänk på att ett träd som tog 100 år att växa klart tar mindre än 100 sekunder att fälla...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Håller med dig i princip om hela ditt inlägg men eftersom TS ska flytta in i en lägenhet med 40-50 kvm gräsmatta är nog robot lite överkurs och det går i stället bra med en handdriven gräsklippare eftersom det går fort att klippa den ytan en gång i veckan.O skrev:
Gräsmattan är inte stor och vi har mindre eldriven gräsklippare som räcker gott och väl. Har även en rabatt mot husväggen med rhondodendron så själva gräsmattan är inte stor.BirgitS skrev:
Man kan se det på olika sätt. Ju mindre gräsmatta ju skönare att slippa dra fram en handklippare för några minuters klippning. Om och om igen...Z zally skrev:
Gräsklippning är en sak som skall göras ofta, kanske varannan till var 4e dag om man vill ha en fin gräsmatta. Även när man inte är hemma. Även när man är trött. Det gäller oavsett storleken på gräsmattan 😁
Generellt sett får man en finare gräsmatta med robot.
Vi har eldriven gräsklippare till gräsmatta som vi har nu och den klipps en gång i veckan och tar sedan lite med trimmer på kanterna om det behövs. Det tar oss 10 min att klippa den plätten och den är sammanlagt lika stor eller rättare sagt liten som den vi skall flytta till nu och behövs absolut ingen robot gräsklippare till det.O skrev:
Man kan se det på olika sätt. Ju mindre gräsmatta ju skönare att slippa dra fram en handklippare för några minuters klippning. Om och om igen...
Gräsklippning är en sak som skall göras ofta, kanske varannan till var 4e dag om man vill ha en fin gräsmatta. Även när man inte är hemma. Även när man är trött. Det gäller oavsett storleken på gräsmattan 😁
Generellt sett får man en finare gräsmatta med robot.
Tanken är väl att lägga sten där eller tegelsten som ramar in.BirgitS skrev:
När det gäller kanten så bör det vara något som blir tätt trots att det är en böjd linje och som dessutom går ned minst 5 cm för att hålla gräset ute.
En trädgårdsdesigner svarade på frågor i mars här: [länk]
Tujor som du säger är ju fina.
Tänkte lägga mindre stenblock eller tegelsten som ramar in och det är ju även hållbart. Det är inte stort och bilden ser större ut än vad det är.BirgitS skrev:
En trädgårdsdesigner svarade på frågor i mars här: [länk]
Tujor är fina och skall kolla runt lite.