Jag håller inte med om att du behöver avvakta, det mesta borde redan ha visat sig om det fanns annat planterat. Det bästa med rabatter är att det går bra att "möblera om" om du inte blir nöjd nu. Mitt tips är att satsa på perenner (dom kommer tillbaka varje år) som trivs i skugga eller halvskugga. Det gjorde jag själv förra året och nu blommar både Lungört och Löjtnantshjärta i halvskugga.

A annsofian skrev:
Jag föreslår en rabattkant i metall, finns sådana du kan böja till och slå ner. Du slipper grävande och pusslande med stenar.
Jag har tittat på det också men tveksam då kanten kan vara vass och då vi har hund så är jag rädd att hon kan skada sig på den när hon är på gräsmattan.
Och dom i plast är lite för bräckliga och går sönder.

Vi har hund och använder plåtkanter, knacka senast igår ned 5m av en veckad sort.
De är ju inte vassa utan någon mm, den rostiga på bilden.
Största risken är när man knackar ned med slägghammare och en 2-årig "flat-grabb" ska vara med och titta.
Veckad rabattkantlist, rostig, 16 cm x 5 m, anger pris på 169 kr. Säljs i galvaniserad plåt och rost.

• Gilla
zally
  • Laddar…
Z zally skrev:
Jag har tittat på det också men tveksam då kanten kan vara vass och då vi har hund så är jag rädd att hon kan skada sig på den när hon är på gräsmattan.
Och dom i plast är lite för bräckliga och går sönder.
De grannen har är kanten vikt och inte vass. Tror de har på Granngården.

Jag tycker det är mycket snyggare med sådana här kanter än den rappliga varianten på 5 meter. Finns både som rostar och galvad. Går bra att böja i bågform också.

Den variant jag har är bockad upptill och inte vass vilket var ett krav för mig.

• Gräskant av varmgalvat stål, längs buskar och gräsmatta, 1mm x 3,5m x 16cm, från Hylte Jakt & Lantman, artikelnummer 7393774979508.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndersS skrev:
Vi har hund och använder plåtkanter, knacka senast igår ned 5m av en veckad sort.
De är ju inte vassa utan någon mm, den rostiga på bilden.
Största risken är när man knackar ned med slägghammare och en 2-årig "flat-grabb" ska vara med och titta.
Vet inte om det var denna som avsågs som "rapplig", men den har några mm dubbelvikning på långsidorna så den blir 1,5 mm i tjocklek och blir ingen vass klippkant.
Och 16 cm höjd som de raka, så lika stabil. Slår ned den med slägghammare och lägger en bit träregel ovanpå. Men först går jag och trycker ned ett halvt "spadblad" på sträck där den ska vara.
Däremot kan man ju inte bocka den och utseendefråga. I vårt fall så blir den till största delen överväxt från landen.

• Gilla
zally
  • Laddar…
Med en så liten trädgård/uteplats skulle jag göra så att det endast är en sammanhållen plantering och försöka lätta upp det fyrkantiga intrycket. Bind ihop hörnen med en svängd rabattkant efter tycke och smak (och plånbok). Jordförbättra och välj vackra växter för lövskugga. Till exempel, hosta/funkia, olika ormbunkar, sockblommor, spetsmössa och varför inte någon japans lön med avvikande lövfärg.

• Gilla
zally och 1 till
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Med en så liten trädgård/uteplats skulle jag göra så att det endast är en sammanhållen plantering och försöka lätta upp det fyrkantiga intrycket. Bind ihop hörnen med en svängd rabattkant efter tycke och smak (och plånbok). Jordförbättra och välj vackra växter för lövskugga. Till exempel, hosta/funkia, olika ormbunkar, sockblommor, spetsmössa och varför inte någon japans lön med avvikande lövfärg.
Ja uteplatsen är ju inte så stor men finns gräsmatta och även rabatt mot husgrunden och sidan av staketet samt bägge hörnen på kortkanten och dessa ställen skall även fyllas på med mer jord. Och från balkongen ut på andra sidan staketet så är det en gångväg med stenplattor i mitten. Långsidorna är 8.3 meter och kortsidan ca 5-6 meter.
Den svängda rabattkanten vill jag ha någon passande kant som ändå inte är för låg så tänkte först att man kan lägga till mer sten eller ta bort dom och sätta en annan stenkant eller tegelsten alternativ rabattkant av trä.
Hosta/funkia har jag så jag kan gräva upp och sätta i rabatten som är väldigt fin. Vet inte riktigt hur mycket man kan blanda utan att det ser för plottrigt ut och är kanske bäst med sammanhållning av växter för att det skall se bra ut och även kunna växa I skugga.

L Lunatuna skrev:
Jag håller inte med om att du behöver avvakta, det mesta borde redan ha visat sig om det fanns annat planterat. Det bästa med rabatter är att det går bra att "möblera om" om du inte blir nöjd nu. Mitt tips är att satsa på perenner (dom kommer tillbaka varje år) som trivs i skugga eller halvskugga. Det gjorde jag själv förra året och nu blommar både Lungört och Löjtnantshjärta i halvskugga.
Jag har varit och tittat på tomten nyligen och förutom allt gräs som har vuxit upp på gräsmattan så finns det inte mycket i rabatten förutom ogräs och ser inget som är planterat sedan tidigare eller på gång. Så det är nog bara att rensa bort allt ogräs och fylla på med mer jord och fundera på vad jag skall sätta där.
Och vilken typ av kant som kan passa.

• Tomt med träd, högt gräs, och en rabatt eller plantering med ogräs omgiven av ett trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A annsofian skrev:
Jag föreslår en rabattkant i metall, finns sådana du kan böja till och slå ner. Du slipper grävande och pusslande med stenar.
Är inte så förtjust i dessa rabattkanter i metall även om dom är lättare att sätta ner.
Så försöker hitta andra alternativ.

Ett alternativ är faktiskt att sätta en låg häck (Behöver inte vara traditionella häckväxter, smultron går bra) och bara kantskära gräsmattan ett par gånger per säsong. Med en vass kantskärare tar det inte många minuter.

Z zally skrev:
så finns det inte mycket i rabatten förutom ogräs och ser inget som är planterat sedan tidigare eller på gång.
Vad man anser är ogräs är individuellt. De som planterat växterna vi kan se håller antagligen inte med dig att det är ogräs.

Z zally skrev:
Så det är nog bara att rensa bort allt ogräs och fylla på med mer jord
Ogräs bör man ta bort.

Men någon brist på jord är det knappast. Ni som håller på och "fyller på" med jord, varför gör ni det?
Har ni någonsin sett en lantbrukare som fyller på med jord på sin åker? Det behövs bevisligen inte.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.