Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: För att ställa en fråga till trädgårdsdesignern måste du vara medlem och inloggad. Gå hit för att bli medlem: https://www.byggahus.se/forum/register/ När du har loggat in går du till det här delforumets startsida och klicka på den gröna knappen Ny tråd. Då får du upp frågeformuläret för att kunna ställa din fråga. [bild]
0 svar · 965 läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: När du frågar Cajsa om trädgård behöver hon veta vilken växtzon du bor i, för att kunna ge råd om vilka växter du bör välja. Här är en bild över Sveriges växtzoner från Riksförbundet Svensk Trädgård, och här finns en digital zonkarta. [bild]
0 svar · 7,0k läst
·
H
Herr Fröjd: [citat] Hej Jag är intresserad av vad du hade för dimension på virket? Är själv iförd med att bygga en låda för buskar med samma mått på min altan.
7 svar · 5,0k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Här kommer utlovad bild, sent om sider.
2 svar · 905 läst
·
F
fribygg: [citat] Tydligen har inte TS nån partner med fordon lämpligt att transportera väldigt tunga stenar med, (Isabella Lövin hade ju det på sin tid)
14 svar · 2,0k läst
S
surfarn: Hur gick det sen? kom den igen?
6 svar · 5,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Rosor behöver sol för att blomma, vilket normalt brukar vara det man önskar av sina rosor. Så, nordöstligt läge säger inget om man inte vet hur skuggan faller. De är fullt tänkbart att nordöstligt läge på tomten erbjuder full sol också? Åtminstone halva dagen behöver de ha sol. Engångsblommande är generellt klart härdigare, mindre närings- och skötselkrävande. Storlek och
2 svar · 479 läst
M
manner: I skogen finns många växter under ekar! Många vårblommor funkar innan bladen skuggar. Scilla vitsippor mfl Vill du ha stora växter kan man ha rhododendron. Även på sommaren finns växer som trivs under ekskogar det beror lite på hur ljust du har i övrigt. Ängs blommor funkar om det är ljust. Tänk på en ängsmark som hålls öppen med slåtter eller betande djur med enstaka ekar och
2 svar · 682 läst
·
Totte_S
Totte_S: Klätterhortensia. O välkommen hit! 🤗
3 svar · 581 läst
S
Staffan-N: Generellt så har högförädlade sorter med "fyllda" blommor lågt värde för pollinerare (tätt med kronblad att det kanske inte ens finns ståndare och pistiller kvar). Vill man ändå ha klassiker som rosor, pioner, dahlior o.s.v. så kan man välja sorter med enkla eller halvfyllda blommor, så finns det i alla fall lite mat.
3 svar · 345 läst
P
Potatis1: Håller med dom andra svaren att murgröna passar bra men också att det växer som ogräs. Hos mig i zon 1 är det svårt att hålla efter. Jag rekommenderar kanter runt om så att det inte växer ut i gräsmatta osv.
6 svar · 1,0k läst
Brainspace
Brainspace: [citat] Tack för dina tankar. Jag känner dock att om jag kan undvika det så bör jag undvika det. Det är svårare med ledningar och avlopp än med en uppfart. Jag ska nog testa juteväv för att kväva så mycket som möjligt so finns i jorden på platsen och sedan köra på ett tjock lager 0-8 och kompaktera det tills det går att åka skridskor på det. 😅
9 svar · 1,4k läst
A
AnMaNo: Tack! Ja, det är det där med rötterna man har respekt för. Tänker att det kan dra på igen. Men tack för bra förslag! Mvh
7 svar · 898 läst
H
Hansalar: Jag bor i Stockholm och har en tomt med lerjord (gammal sjöbotten). Gräset växer dåligt bakom häcken (sydvästläge) men några olika marktäckare vi testat att plantera precis bakom häcken växer bra. Jag är inte intresserad av att göra om gräsmattan från grunden, gräva ur en massa och fylla med "riktig" jord utan vill hitta någon enklare lösning. Har du några kreativa förslag?
0 svar · 405 läst
Ellsam
Ellsam: Hej Vi har under flera år köpt planterat ändrat om frågat personal på olika blomm och trädgårds butiker mm. Om råd men det har alldrigt blivit bra har något sätt eller förslag på blommor och växter som passar och hur dom ska placeras? Sluttning kom med huset 😀😅
0 svar · 494 läst
·
BirgitS
BirgitS: Om en månad eller så kommer trädgårdsbutikerna att ha många perenner som blommar i maj och juni. Sen vilka som blommar just en vecka in i juni beror på var du bor och hur vädret är de närmsta veckorna innan. Mycket sol och värme gör att perenner växer och blommar tidigare medan om det är kallt och mulet så förskjuts blomningstiden.
2 svar · 542 läst
M
Mikaela E: Hej! Vår trädgård ligger intill ett berg där det rinner väldigt mycket vatten, vilket gör att jorden vid plana ytor och de hålor i berget där jag önskat plantera blir väldigt blött. Har du något tips vad man kan plantera, som t.ex blommor/buskar, här? Tack på förhand!
0 svar · 382 läst
·
A
Abies koreana: Ta en spade och gräv upp rötterna, går enkelt för Rudbeckia har inga problematiska rötter.
1 svar · 462 läst
A
Abies koreana: När du tog bort granarna förändrades samtidigt den miljö som gynnade ljung och mossa. Granarnas barr gör att jorden har ett lägre pH värde, sur jord kallas det. De stora granarna ger även en skuggig miljö där växter som föredrar en sådan plats kan etablera sig. Den biotop som fanns där är borta i och med att du fällde granarna och blir nu attraktiv för en annan typ av
1 svar · 521 läst
L
Lomi: Hej! Vi har nu byggt oss ett hus i Lindvallen i Sälen. Tomten är mycket torvrik och vissa delar är väldig fuktig. Vi vill gärna ha fruktträd och buskar på tomten där endast en ynklig liten gran har lämnats kvar i samband med husbygget. Vi har närmats huset berett en plats med granitplattor för att kunna användas året runt.
0 svar · 356 läst
·
B
bo-ca: Tack Cajsa för råd. Ett par fruktträd mildrar solen mitt på dagen. Ja det är fuktig jord. Vi tittar på detta när våren närmar sig.
2 svar · 585 läst
·
Mathildatiger
Mathildatiger: Måbär blir tät och lätt att formklippa
2 svar · 558 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Infarter blir av naturliga skäl platta och hårda, samt möter en vertikal hård husfasad. I detta fall hade jag velat ha en skalenlig tomtritning med hus och carport inritat för kunna lägga in bilar och släp och se exakt hur mkt ytor som blir "över". Där hade jag försökt få in trädkrona/kronor och/eller klätterväxter på något sätt. Just dessa ger mycket levande grönt på
1 svar · 852 läst
·
K
Kane: [citat] Mycket sand. Åk förbi närmaste golfbana och tjata lite med greenkeepern för tips och råd. Varför inte en rangematta?
1 svar · 683 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Pris får ni kolla upp själva, för olika storlekar, men dessa hör inte till dyrgriparna: Smällspirea, lagerhägg 'Etna', rysk kornell 'Ivory Halo', praktdeutzia, vidjehortensia, vipphortensia, fläder (rödbladig). Inte alla. Kolla vad ni gillar, kolla noga buskarnas bredd (och höjd) så ni ställer med lagom avstånd. Ju större ni har råd med, ju lättare blir det bra. Ställ lite
1 svar · 691 läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Då har klockan passerat 22:00 och frågestunden är avslutad. Tack för alla intressanta frågor och svar @Cajsa Lundin Önskar alla en god natt.
0 svar · 485 läst
Picad
Picad: Tips på vad man kan göra för att återskapa/behålla den lummiga känslan utan att låta trädgården växa igen? Köpte en sommarstuga med igenväxt trädgård för några år sedan och ju mer jag rensar upp det igenväxta, desto mer försvinner den lummiga/mysiga känslan jag fick när jag köpte det. Samtidigt kan jag ju inte låta det växa igen för då blir det mig övermäktigt igen.
0 svar · 621 läst
·
C
chillax: Jag har en damm under byggnation. Duk är lagt och vatten är i. Det finns även gummiduk ca en meter ut från matten, runt hela dammen. Jag är mycket osäker på hur jag ska avsluta dammduken och påbörja området runt omkring. En tanke är att ha kvar duken som något slags skydd mot andra växter och sedan lägga mossa och runda platta stenar som en stig. Tanken är att man ska kunna gå
0 svar · 381 läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: [citat] Svårt läge. Ibland funkar vissa växter under ek, men på nästa ställe funkar de inte. Men stefanandra klarar inte för torrt. När den är etablerad brukar den dock bli tålig då den skuggar av sig själv med alla sina lager av grenar med bladverk, så jorden inte torkar ur på samma sätt. De jag brukar rekommendera som klarar skuggigt och torrt är blekgul sockblomma, bergenia,
1 svar · 499 läst
S
Snäckbönan: krypen på stam! Juniperus communis Green mantle stam ser ut som en liten palm i formen och är vintergrön!
1 svar · 383 läst
K
Kisee: Bor på gränsen mellan växtzon 1 och 2. Vilka "snabbväxande" häckplantor trivs i riktig lerjord? Funderar på liguster men osäker på om de klarar leran som är dyngsur utom på sommaren då den mest är som betong.
0 svar · 266 läst
A
amandadenandra: Växtzon 4 Bilderna markerar Rött kryss=groventré Grön bock= huvudentré Gult område=parkeringsyta/ankomst Gult linje runt tomten Röd linje runt gräsytor Uteplats finns: en träaltan i söder vid huset (vänster sida bild) en stenlagd i anslutning till friggebid
2 svar · 494 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.