19 082 läst ·
74 svar
19k läst
74 svar
Rabatt på listränta bolån Nordea?
Att vara kund länge är tyvärr en nackdel.. så borde det inte vara kan man tycka. Dom antar att du är bekväm och kommer stanna med ett ”ok” erbjudande.M Murkla1949 skrev:Jag håller precis på och förhandlar och har haft Swedbank i typ 100 år och de får det att låta som att jag får ett MYCKET förmånligt erbjudande som jag måste säga ja till på dagen och då skulle jag få 1,30 i rabatt - vilket i slutänden blir en ränta som är snäppet högre än vad andra banker erbjuder direkt på nätet... så mycket var "det långa och goda samarbetet" värt.
Kan dock hålla med om att det kunde vara bra att även ha en kolumn i byggahus-databasen där eventuell ränterabatt kan anges samt även ett förtydligande gällande om det är nominell eller effektiv ränta som angivits. Det kan ju bli ca 0,1% högre ränta om man inte angivit effektiv räntaN noone70 skrev:Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?
Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
1.25% rabatt,vi har 3m på 3 månadersN noone70 skrev:Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?
Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
Gjorde ett försök med Nordea igen i somras och fick erbjudande som ändå gjorde att den effektiva räntan landade in högre än Skandiabanken och SBAB som vi även använder.
Detta med mycket bra inkomst, sparande, 60% belåning och företagskonton hos Nordea. Återigen kändes det meningslöst att ens försöka och som att de pissa på oss.
Detta med mycket bra inkomst, sparande, 60% belåning och företagskonton hos Nordea. Återigen kändes det meningslöst att ens försöka och som att de pissa på oss.
1,35 rabatt hos Nordea, rörlig räntaN noone70 skrev:Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?
Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
30 % belåningsgrad.
1,43 på 3-månaders. 0,54% på 1,69% för de bundna. Knappt 60% belåningsgrad.
Vi pratade precis med banken för vi köpte lägenhet till grabben och de sa att det är låntagarens marknad nu. Folk är hänsynslösa och lämnar gärna sin bank
Vi pratade precis med banken för vi köpte lägenhet till grabben och de sa att det är låntagarens marknad nu. Folk är hänsynslösa och lämnar gärna sin bank
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Nu har ju dessutom en ny lag trätt i kraft som gör att dom inte får försvåra så kan man förvänta sig att få amorteringsunderlag digitalt
Jaha, nu blir folk kallade hänsynslösa när dom köper samma produkt billigare någon annanstans 😂Kristian Ask skrev:
0,7 % på 3- månaders med 85% belåning.N noone70 skrev:Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?
Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Nordea 3 mån, 45% belåningsgrad, 1,35% rabatt sedan förra veckan då det bara gick att få fem punkter till (hade 1,30 tidigare).N noone70 skrev:Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?
Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
Har bett att få in lite erbjudanden från olika banker och så här ser det ut idag mot listräntan:
Rörligt
Handelsbanken: 1,3%
Swedbank: 1,45%
1 år
Handelsbanken: 1,1%
Swedbank: 1,15%
2 år
Handelsbanken: 1%
Swedbank 1,05%
Rörligt
Handelsbanken: 1,3%
Swedbank: 1,45%
1 år
Handelsbanken: 1,1%
Swedbank: 1,15%
2 år
Handelsbanken: 1%
Swedbank 1,05%
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Man kan ju jämföra hus mycket högre dom ligger mot styrräntan för att få ett framtida hum. Eller bara gå på nettoräntan. All denna listränta och rabatter hela tiden
Vad tänker ni om att binda på 3 år till 3,05 % ? Visst, allt talar för fortsatta räntesänkningar framöver men riksbankens styrränta måste väl ner mot 2 % för att den rörliga räntan ska hamna runt 3%. Hur lång tid tar det månne ? Samtidigt finns ju alltid risken att något inträffar i vår omvärld som gör att räntorna börjar klättra uppåt istället.