M Murkla1949 skrev:
Jag håller precis på och förhandlar och har haft Swedbank i typ 100 år och de får det att låta som att jag får ett MYCKET förmånligt erbjudande som jag måste säga ja till på dagen och då skulle jag få 1,30 i rabatt - vilket i slutänden blir en ränta som är snäppet högre än vad andra banker erbjuder direkt på nätet... så mycket var "det långa och goda samarbetet" värt.
Att vara kund länge är tyvärr en nackdel.. så borde det inte vara kan man tycka. Dom antar att du är bekväm och kommer stanna med ett ”ok” erbjudande.
 
  • Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
B
N noone70 skrev:
Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?

Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
Kan dock hålla med om att det kunde vara bra att även ha en kolumn i byggahus-databasen där eventuell ränterabatt kan anges samt även ett förtydligande gällande om det är nominell eller effektiv ränta som angivits. Det kan ju bli ca 0,1% högre ränta om man inte angivit effektiv ränta
 
N noone70 skrev:
Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?

Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
1.25% rabatt,vi har 3m på 3 månaders
 
Gjorde ett försök med Nordea igen i somras och fick erbjudande som ändå gjorde att den effektiva räntan landade in högre än Skandiabanken och SBAB som vi även använder.

Detta med mycket bra inkomst, sparande, 60% belåning och företagskonton hos Nordea. Återigen kändes det meningslöst att ens försöka och som att de pissa på oss.
 
N noone70 skrev:
Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?

Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
1,35 rabatt hos Nordea, rörlig ränta
30 % belåningsgrad.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
1,43 på 3-månaders. 0,54% på 1,69% för de bundna. Knappt 60% belåningsgrad.

Vi pratade precis med banken för vi köpte lägenhet till grabben och de sa att det är låntagarens marknad nu. Folk är hänsynslösa och lämnar gärna sin bank :)
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Nu har ju dessutom en ny lag trätt i kraft som gör att dom inte får försvåra så kan man förvänta sig att få amorteringsunderlag digitalt
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
1,43 på 3-månaders. 0,54% på 1,69% för de bundna. Knappt 60% belåningsgrad.

Vi pratade precis med banken för vi köpte lägenhet till grabben och de sa att det är låntagarens marknad nu. Folk är hänsynslösa och lämnar gärna sin bank :)
Jaha, nu blir folk kallade hänsynslösa när dom köper samma produkt billigare någon annanstans 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Marcus_Carlsson och 1 till
  • Laddar…
E Emland skrev:
Jaha, nu blir folk kallade hänsynslösa när dom köper samma produkt billigare någon annanstans 😂
Det är ju ur bankens perspektiv och det gäller ganska många kr nu när räntorna är höga så det är väl bra. Det han också sa var att man inte längre är trogen sin bank som man var förr.
 
N noone70 skrev:
Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?

Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
0,7 % på 3- månaders med 85% belåning.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
T TuVu skrev:
0,7 % på 3- månaders med 85% belåning.
85% belåning bör ge ca4,4% efter ränterabbatt hos Skandia, med 0,7 blir det 4,79 hos Nordea
 
N noone70 skrev:
Vad har ni som har Nordea för rabatt på listräntan för 3mån, 1 och 2 åriga binndningstider?

Jag vet att det redan finns "bolånedatabasen" här på byggahus..
Jag ska nämligen förhandla ränta med Nordea på 3mån, 1 och 2 åriga bolån och eftersom de utgår från rabatt på listpriset så är man inte mycket hjälpt av Byggahus databas annat än för de som alldeles nyligen uppdaterat sina räntor.
Nordea 3 mån, 45% belåningsgrad, 1,35% rabatt sedan förra veckan då det bara gick att få fem punkter till (hade 1,30 tidigare).
 
Har bett att få in lite erbjudanden från olika banker och så här ser det ut idag mot listräntan:

Rörligt
Handelsbanken: 1,3%
Swedbank: 1,45%

1 år
Handelsbanken: 1,1%
Swedbank: 1,15%

2 år
Handelsbanken: 1%
Swedbank 1,05%
 
Man kan ju jämföra hus mycket högre dom ligger mot styrräntan för att få ett framtida hum. Eller bara gå på nettoräntan. All denna listränta och rabatter hela tiden
 
Vad tänker ni om att binda på 3 år till 3,05 % ? Visst, allt talar för fortsatta räntesänkningar framöver men riksbankens styrränta måste väl ner mot 2 % för att den rörliga räntan ska hamna runt 3%. Hur lång tid tar det månne ? Samtidigt finns ju alltid risken att något inträffar i vår omvärld som gör att räntorna börjar klättra uppåt istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.