Jag vet inte om du åsyftar något av mina tidigare inlägg. Men jag kan i alla fall garantera dig att min ÅF har långt bättre marginal än 5-10% på mina köp. Jag håller med dig att det är helt absurt att tro att man kan handla något till inköpspris.henrik79 skrev:Jag vet vad en Volvo kostar att producera och vad ÅF får i rabatt. Men att tro att man kan handla något för inpris för det är ju ABSURT. Om en Festool ÅF säljer för inpris + 5-10% för att en kund prutar och råka veta rabattstegen, och i detta fall en privatperson måste jag anse som desperat försäljning. Företaget lider av något som är lätt att gissa vad det är. Jag tycker personligen att det är korkat.
Jag tycker att diskussionen tagit en något märklig utgångspunkt. Många tillverkare anger rekommenderade priser, listpriser, etc. och inte sällan avviker ÅF från detta pris. Exempelvis kostar en kyl/frys från Siemens, modell KG49NA95, 11.530:- på tretti.se (http://www.tretti.se/vitvaror/kombinerad-kyl-frys/kyl-over-frys/siemens-kg49na95). Siemens rekommenderade cirkapris är 15.790:- (http://www.siemens-home.se/produkter/kyl-frys-vinkylare/kyl-frysar/list.html). "Rabatten" uppgår i detta fall till ungefär 27%. Jag ser inget märkligt med detta. Däremot vet vi att många Festool-ÅF är trogna listprislistan. Jag har viss förståelse för den pris- och etableringspolicy som Festool anammar. Däremot tycker jag inte, och detta är något helt annat, att det är befogat att utgå ifrån att ÅF:s marginaler är så små att det inte "går" att avvika från prislistan.
Vad skullebasseman skrev:
1 st. Sänksåg TS 55 EBQ-Plus-FS
1 st. Styrskena FS 1400/2
2 st. Förbindningsstycke FSV
1 paket (2 st.) Skruvtving FSZ 120
1 st. Fintandad sågklinga 160x2,2x20 W48
kosta med frakt till Sverige?
Konstig tråd... men på något finurligt sätt handlar den nog om vilka marginaler ÅF har.
Men iaf, Festool maskiner brukar vara billigare i UK medans tillbehören oftast är bättre prissatta i Tyskland. (Kolla Tysklandstråden)
Men iaf, Festool maskiner brukar vara billigare i UK medans tillbehören oftast är bättre prissatta i Tyskland. (Kolla Tysklandstråden)
a) privat
b) förstagångshandlare på Festool (men förmodligen bygghandelns 'bästa' privatkund - är ja rädd)
c) 26% verktyg och tillbehör hoppas jag på samma, om inte mer vid köp av verktyg.
Tilläggas ska att jag inte gjort slag i saken än, men CTL26an hägrar..
Jag behövde inte heller stånga mig blodig, men visst, nog har de köpts 'brädbitar och annat' för +100k:- senaste 2åren.
b) förstagångshandlare på Festool (men förmodligen bygghandelns 'bästa' privatkund - är ja rädd)
c) 26% verktyg och tillbehör hoppas jag på samma, om inte mer vid köp av verktyg.
Tilläggas ska att jag inte gjort slag i saken än, men CTL26an hägrar..
Jag behövde inte heller stånga mig blodig, men visst, nog har de köpts 'brädbitar och annat' för +100k:- senaste 2åren.
Ja, tråden kanske blev lite konstig, men kanske ger en och annan lite mer mod inför nästa inköp. Många (hantverkare och privatpersoner) verkar fortfarande leva i tron att det inte går att avvika från Festools listpriser (och många ÅF spelar med i detta spel). Så trodde jag också att det låg till. Ett tips är att kolla runt lite bland andra ÅF. Det gjorde jag och blev minst sagt positivt överraskad och samtidigt mäkta irriterad över att tidigare handlat maskiner till listpris av en ÅF som påstod det vara en omöjlighet att köpa en maskin under listpris.Nimajneb skrev:
Ni kanske inte delar mina erfarenheter. Några av er har kanske alltid fått ett pris under listpris eller aldrig blivit informerade om att ÅF i princip är bundna vid listpriset. För er förstår jag att tråden ter sig än mer märklig, för vem bryr sig egentligen om vad någon annan erhållit för rabatter på en vanligt fungerande marknad. Slutligen vill jag bara säga att Festool, enligt min mening, tillverkar många ruskigt bra maskiner och självklart måste dem ju även kosta därefter. Men till vilket pris?
a) företagare
b) återkommande kund
c) 35-45% verktyg/tillbehör
d) 45-55% förbrukningsmaterial
e) 25-50% på klumpköp
b) återkommande kund
c) 35-45% verktyg/tillbehör
d) 45-55% förbrukningsmaterial
e) 25-50% på klumpköp
Det är helt omöjligt. Festo ger inte de rabbaterna samt att de tillåter inte ÅF att gå ut med så stora rabatter. Var en ÅF som försökte men han är inte ÅF längre. Festo är en av de som håller hårdast på %, inte som t.ex. Ahlsell som har hela skalan av rabatter.Manberg skrev:
De jag reagerar på är hur Festool får hålla på som de gör. Paralellimport inom EU är fullt tillåten men ÅF för säljer utanför landet riskerar att bli av med rättigheten att sälja Festool. Dessutom styr de priserna samt rabatterna och tar bort rättigheten att sälja om en ÅF har förlågt pris eller ger förmycket i rabatt. Hmm rätta mig om jag har fel, men det är vad jag har lyckats snappa upp om Festools affärsmetoder
Möjligt att han säljer dessa maskiner med förlust till mig det vet jag inte. Köpte nyligen en TS 55 EBQ plus. Kollade fakturan precis 2 876 kr hade jag betalt för den.Manberg skrev:
I Norge har vi kun en (ja kun en!!) forhandler av Festool, og det er Motek. De er selvsagt svært dyre på veiledende priser. Men selv som privatkunde fikk jeg 20% på mitt første kjøp der, samt damsugarposer når jeg kjøpte Damsugeren CTL26E.
Men TS55 kjøpte jeg først fra Tyskland, og sparte vel 50% på det. Festool er kvalitet, men det er priset for høyt, kunstig høyt rett og slett. 25% lavere burde de ligge på veiledende her i Norge. Flere engelske steder sender heller ikke ut festool maskiner ut av england, bare tilbehør.
Selv om Festool ikke liker offentlige rabatter, så er det null problem å få det så lenge det er bare "dine" rabatter.
Motek har forøvrig en kampanje nå med Festool og protool (for registrerte kunder) med driller fra festool blant annet til ca halv pris.
Men TS55 kjøpte jeg først fra Tyskland, og sparte vel 50% på det. Festool er kvalitet, men det er priset for høyt, kunstig høyt rett og slett. 25% lavere burde de ligge på veiledende her i Norge. Flere engelske steder sender heller ikke ut festool maskiner ut av england, bare tilbehør.
Selv om Festool ikke liker offentlige rabatter, så er det null problem å få det så lenge det er bare "dine" rabatter.
Motek har forøvrig en kampanje nå med Festool og protool (for registrerte kunder) med driller fra festool blant annet til ca halv pris.
Låter som lite råttan i pizzan... Finns många liknande skrönor. Festool vet ju naturligtvis lika väla som alla här på forumet att dom inte får styra ÅF försäljningspris... dessutom så kan dom ju aldrig veta om nisse fått 0 eller 25% rabatt.hokanp skrev:
Nu kan man förvisso bara importera in till EU. Inom EU finns naturligtvis ingen import/export då det är en öppen handelsmarknad.frohike skrev:De jag reagerar på är hur Festool får hålla på som de gör. Paralellimport inom EU är fullt tillåten men ÅF för säljer utanför landet riskerar att bli av med rättigheten att sälja Festool. Dessutom styr de priserna samt rabatterna och tar bort rättigheten att sälja om en ÅF har förlågt pris eller ger förmycket i rabatt. Hmm rätta mig om jag har fel, men det är vad jag har lyckats snappa upp om Festools affärsmetoder
Återigen så är det nog bara skrönor om att Festool på något sett skulle förhindra handel inom EU. Dom skulle aldrig våga då dom troligtvis skulle kursa direkt om dom fick EUs konkurens jägare efter sig. Böterna brukar ju hamna på miljardbelopp.
Mye ligger nok i at ÅF heller har et ønske om å beholde sin store avanse på Festool.Nimajneb skrev:Nu kan man förvisso bara importera in till EU. Inom EU finns naturligtvis ingen import/export då det är en öppen handelsmarknad.
Återigen så är det nog bara skrönor om att Festool på något sett skulle förhindra handel inom EU. Dom skulle aldrig våga då dom troligtvis skulle kursa direkt om dom fick EUs konkurens jägare efter sig. Böterna brukar ju hamna på miljardbelopp.
Eller så vill dem behålla dem ynka 15% som blir kvar när de lämnat 10% rabatt på en maskin. Vem vill bara handla på nätet? Jag vill ha kunskap och service från min handlare. Det betalar jag gärna för. Är jag själv om att tycka det?