14 982 läst ·
75 svar
15k läst
75 svar
Rabatt eller inte?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Man får ju nog jämföra äpplen med äpplen också...bonnier skrev:På tal om rabatter, vad är egentligen "normala" rabatter man kan få hos en bygghandlare? Jag har aldrig iofs frågat på Bauhaus etc då jag antar att där är det kalla handen, men på XL och liknande? Jag frågade nyligen på en lokal XL butik om jag kunde få rabatter nu när jag kommer att handla en del framöver, det skulle jag få och när jag kollar kvittot så har de dragit mellan 10-15% på varorna. Kollade efteråt vad motsvarande priser var på ByggMax och där var priset ändå billigare. Nu har jag lite svårt för att pruta med det känns ändå som att det inte är värt att handla på XL, i det här fallet, om inte man kan få mer rabatt. Vilka marginaler har bygghandlare som XL egentligen, vad är en rabatt man kan begära utan att anses som girig??![]()
Kvalitén på Byggmax och utbudet där är oftast betydligt mycket sämre än hos t.ex XL...
Kvalitét kostar lite extra...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Anser ju att du verkligen är ute på lite väl hal is när du klipper ut en väldigt väldigt liten del från en annan tråd och bara väljer att citera det som passar dig själv för att kunna smutskasta andra !!andersmc skrev:
Du borde nog tänka om vad du sysslar med !!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Då kan jag ju upplysa dig om att ifall mina kunder mot förmodan hittar exakt samma sak hos en annan kakelbutik som det i detta fallet gällde så pressar jag min leverantör till att ge mig likvärdigt kundpris men då blir ju å andra sidan mina rabatter lägre också då de självfallet har en lägstagräns för hur lågt de kan gå...Krille4 skrev:Jag håller med dig fullt ut. Jag tror inte alls att dessa hantverkare inte kan räkna utan att de tillämplar prispåslag enligt alternativ 2 ovan. De är därför helt ointresserade av ett längre ordinarie pris då enbart är negativt för dem i och med att det minskar deras vinst. Ett högt pris med en hög rabatt är ju det absolut bästa för hantverkaren
/Krister
Ett exempel !!!
T.ex har kunden tittat ut en platta hos min leverantör och den kostar 140:- i butiken men sen hittar han den för 120:- hos en annan leverantör som inte jag samarbetar med och således inte har någon rabatt hos.
Men hos min leverantör har jag t.ex 30% rabatt på den plattan som jag släpper 15% av till kunden vilket gör att kunden betalar 119:- för plattan hos min leverantör genom mig.
Kunden har då följande 3 alternativ:
1. Handla hos den som säljer plattan för 120:- och transportera hem det själv.
2. Meddela mig detta och få mig att pressa min leverantör på priset till likvärdiga 120:-.
3. Handla genom mig och få hälften av mina rabatter och betala 119:- hemlevererat.
UNDRAR då vad kunden väljer !!!
Ibland har folk härinne vääääldigt svårt för saker ! :x
Dessutom blir det väldigt missvisande när personer som andersmc bara stjäler en liten liten del från en helt annan tråd och citerar detta som då får en helt annan betydelse !!!
Ber om ursäkt då det inte var kritik mot dig specifikt och att jag inte läst den tråd som du blev citerad från. Du framstår på formuet som en av de hantverkare som vi alla skulle vilja anlita - hade du inte bott så "långt bort" hade jag personligen mer än gärna anlitat dig.Paul-Staffanstorp skrev:Då kan jag ju upplysa dig om att ifall mina kunder mot förmodan hittar exakt samma sak hos en annan kakelbutik som det i detta fallet gällde så pressar jag min leverantör till att ge mig likvärdigt kundpris men då blir ju å andra sidan mina rabatter lägre också då de självfallet har en lägstagräns för hur lågt de kan gå...
Ett exempel !!!
T.ex har kunden tittat ut en platta hos min leverantör och den kostar 140:- i butiken men sen hittar han den för 120:- hos en annan leverantör som inte jag samarbetar med och således inte har någon rabatt hos.
Men hos min leverantör har jag t.ex 30% rabatt på den plattan som jag släpper 15% av till kunden vilket gör att kunden betalar 119:- för plattan hos min leverantör genom mig.
Kunden har då följande 3 alternativ:
1. Handla hos den som säljer plattan för 120:- och transportera hem det själv.
2. Meddela mig detta och få mig att pressa min leverantör på priset till likvärdiga 120:-.
3. Handla genom mig och få hälften av mina rabatter och betala 119:- hemlevererat.
UNDRAR då vad kunden väljer !!!
Ibland har folk härinne vääääldigt svårt för saker ! :x
Dessutom blir det väldigt missvisande när personer som andersmc bara stjäler en liten liten del från en helt annan tråd och citerar detta som då får en helt annan betydelse !!!![]()
Tyvärr har du många kollegor som inte alls resonerar på samma ärliga sätt och jag tror inte att så många kunder upplevt en hantverkare som ger dem de alternativ du ger ovan.
Jag tror inte alls att hantverkare på något sätt är "dummare" än andra och inte förstår att ett lågt pris utan rabatt kan bli billigare än ett högt pris med hög rabatt. Jag tror att hantverkaren i exemplet i trådstarten förstår att trallen blir 6 kr billigare per meter för honom och slutkunden hos "bygghandlaren" men väljer ändå det dyrare alternativet för kunden då det ger större vinst för hantverkaren. Han vill inte ha det bästa priset utan den högsta rabatten eftersom det är bästa affären för honom.
Jag och de säkert flesta andra ser mer än gärna att hantverkaren tjänar på materialet - men inte om det är så att hantverkaren medvetet köper "för dyrt" material till mig bara för att öka sin egen lönsamhet. Ett bra exempel på det är den faktura jag fick från en de första hantverkarna som som gjorde jobb hos oss..... En "uppblåst" prislista från en stor grossist där han tyckte att han var generös som gav oss 15% rabatt, problemet var bara att priset efter rabatten ändå var minst 50% högre än om vi köpt exakt samma produkt själva. Som tur var kostade det oss bara 5 000 kr i "lärdomspeng".
Nu jobbar inte allt hantverkare på det sättet och "vår" elektriker, plattsättare, plåtslagare och grävare har alla kört med rimliga priser och då har jag inget emot att de tjänar pengar på materialet. Vi som anlitar hantverkar har inga problem med att hantverkaren tjänar pengar - bara vi inte känner oss lurade i slutändan.
/Krille
Vill ni ha mer sånt här
https://www.flashback.org/t297472
En favorit
"Jag jobbade på en bygghandel för några år sedan...
In kommer en man som vill köpa en 12 meters flaggstång och jag hjälper honom med att skriva ut en order. Jag frågar om vilken adress som stången ska köras ut till - varpå han svarar att han ska köra hem flaggstången själv.
Jag undrar lite diskret om han har en lastbil som den ska köras hem på - men nej han skulle minsann fixa det själv. Jag skriver skeptiskt ut hans order och han försvinner ut på lagret.
10 minuter senare ringer en av killarna på lagret in till mig och säger att jag bara måste komma ut och se det här. Väl ute på lagret så ser vi flaggstången liggandes under en golf och mannen i fråga håller på att knyta fast stången UNDER bilen. Jag går ut och talar om för honom att det är både olagligt och jävligt dumt att försöka köra hem en flaggstång på detta vis - men för döva öron - han ska ju bara någon mil...
Han kör ut från lagret och vid det här laget står samtlig personal i fönstren och vill se spektaklet. Vid utfarten möter han en lastbil som ska in på parkeringen och han får väja - vilket leder till att hans bil som numera har vändradie som en 24-meters lastbil fastnar i en reklamskylt. Totalt trafikkaos uppstår och han knyter i panik loss stången för att kunna komma loss med bilen.
Nu ska ni inte tro att han ger sig för det - nejdå efter att trafiken flyter på som vanligt kör han ut på gatan och börjar om hela processen igen. Folk som kör förbi gör STORA ögon och tutar med mera... Efter nån kvart åker han sakta iväg mot den rondell som leder ut till stora vägen. I rondellen är det ganska livlig trafik och han tvekar en lång stund innan han kör ut - när han väl kör ut kommer en bil bakifrån i alldeles för hög fart och han hinner inte se flaggstången som skyms av rondellen. Han kraschar givetvis in i stången i ca 40 knyck - varpå stången böjer sig som en björk i storm.
Främre delen piskar till sidan på bilen framför så den blir helt knöglig över hela sidan och flaggstången blir till spillror. På nytt trafikkaos med mera...
Summa:
Trasig flaggstång 4390:-
Trasig egen bil
Två andra trasiga bilar total självrisk cirka 5000:-
Böter på 2500:-
Total kostnad för att inte ha någon flaggstång alls: 11890:-
Kostnad för att få flaggstången utkörd av bygghandeln: 500:-
Total besparing på detta: 7500:-
Den sista idioten är tydligen inte född
"
https://www.flashback.org/t297472
En favorit
"Jag jobbade på en bygghandel för några år sedan...
In kommer en man som vill köpa en 12 meters flaggstång och jag hjälper honom med att skriva ut en order. Jag frågar om vilken adress som stången ska köras ut till - varpå han svarar att han ska köra hem flaggstången själv.
Jag undrar lite diskret om han har en lastbil som den ska köras hem på - men nej han skulle minsann fixa det själv. Jag skriver skeptiskt ut hans order och han försvinner ut på lagret.
10 minuter senare ringer en av killarna på lagret in till mig och säger att jag bara måste komma ut och se det här. Väl ute på lagret så ser vi flaggstången liggandes under en golf och mannen i fråga håller på att knyta fast stången UNDER bilen. Jag går ut och talar om för honom att det är både olagligt och jävligt dumt att försöka köra hem en flaggstång på detta vis - men för döva öron - han ska ju bara någon mil...
Han kör ut från lagret och vid det här laget står samtlig personal i fönstren och vill se spektaklet. Vid utfarten möter han en lastbil som ska in på parkeringen och han får väja - vilket leder till att hans bil som numera har vändradie som en 24-meters lastbil fastnar i en reklamskylt. Totalt trafikkaos uppstår och han knyter i panik loss stången för att kunna komma loss med bilen.
Nu ska ni inte tro att han ger sig för det - nejdå efter att trafiken flyter på som vanligt kör han ut på gatan och börjar om hela processen igen. Folk som kör förbi gör STORA ögon och tutar med mera... Efter nån kvart åker han sakta iväg mot den rondell som leder ut till stora vägen. I rondellen är det ganska livlig trafik och han tvekar en lång stund innan han kör ut - när han väl kör ut kommer en bil bakifrån i alldeles för hög fart och han hinner inte se flaggstången som skyms av rondellen. Han kraschar givetvis in i stången i ca 40 knyck - varpå stången böjer sig som en björk i storm.
Främre delen piskar till sidan på bilen framför så den blir helt knöglig över hela sidan och flaggstången blir till spillror. På nytt trafikkaos med mera...
Summa:
Trasig flaggstång 4390:-
Trasig egen bil
Två andra trasiga bilar total självrisk cirka 5000:-
Böter på 2500:-
Total kostnad för att inte ha någon flaggstång alls: 11890:-
Kostnad för att få flaggstången utkörd av bygghandeln: 500:-
Total besparing på detta: 7500:-
Den sista idioten är tydligen inte född
"
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
För ett par år sedan var jag på den lokala VVS-butiken vid middagstid på en fredag.
In på parkeringen kommer en bil med skrikande däck och en knallröd gubbe i, gubben är ur bilen och in i butiken innan motorn stannat och skriker allt han orkar "-Ska det vara så jävla svårt att läsa en ritning!"
Stegar fram till kassan och drar ett T-rör till avloppet i bänken och skriker "-den här går ju för fan till höger och inte till vänster, jag sa ju för H-E till att ni skulle kolla ritningen ordentligt!
Bakom disken står en ung tjej som nästan inte vågar sträcka ut handen och vrida på T-röret så anslutningen hamnar på "rätt" sida.
Utan ett ljud sliter gubben åt sig röret och stormar ut.
Det är helt tyst i butiken ända tills man hör tjejen muttra för sig själv: "Kolla ritningen själv, gubbdjävel"
Varvid jag och en annan kund börjar gapskratta. Jag kan fortfarande skratta högt när jag tänker på den historian.
In på parkeringen kommer en bil med skrikande däck och en knallröd gubbe i, gubben är ur bilen och in i butiken innan motorn stannat och skriker allt han orkar "-Ska det vara så jävla svårt att läsa en ritning!"
Stegar fram till kassan och drar ett T-rör till avloppet i bänken och skriker "-den här går ju för fan till höger och inte till vänster, jag sa ju för H-E till att ni skulle kolla ritningen ordentligt!
Bakom disken står en ung tjej som nästan inte vågar sträcka ut handen och vrida på T-röret så anslutningen hamnar på "rätt" sida.
Utan ett ljud sliter gubben åt sig röret och stormar ut.
Det är helt tyst i butiken ända tills man hör tjejen muttra för sig själv: "Kolla ritningen själv, gubbdjävel"
Varvid jag och en annan kund börjar gapskratta. Jag kan fortfarande skratta högt när jag tänker på den historian.
Frågan nu är hur man länkar ut denna tråd till FB för att skänka glädje till sina vänner?
Finns totala längdregler... En lastbil med släp är 24 meter, vissa andra kombinationer får vara 25,25 m, men då måste dom vara 5 cm smalare, om dom inte har kyl/frys aggregat ( måste vara nån på kontor som kommit på det). Sticker det ut så får du aldrig överstiga totallängden, finns exempel på lastbilar som fått montera ned extraljus och viltstaket bl a.
Sent from my LT15i using Byggahus
Sent from my LT15i using Byggahus
Hittade denna på flashback och ja, jag låg dubbel 
Klipper in...
/Kent
Ursprungligen postat av Mr_Ewing
In kommer en händig man i sina bästa år och springer fram till mig och säger att han vill köpa gipsskivor - fast de måste vara smala.
- Ok säger jag - vi har ju 90cm breda istället för 120cm om det kan vara något.
- Det är ju skitbra, vad kostar dem?
- Hmm vi ska se... 78:-
- Vad kostar 120cm breda??
- De kostar 69:-, vi har kampanj på dem just nu.
- Men ni kan ju inte ta mer betalt för mindre skivor!!!!! (kunden blir mycket upprörd)
- Så är det i alla fall, inte jag som sätter priserna vettu...
- Jaha va faan så dåligt, har du en knivjävel då så ska jag skära av gipsen själv?
- Jo fast jag har ingen riktig gipskniv dock.
Jag ger kunden en morakniv och han försvinner ut på lagret.
En stund senare kommer en av killarna från lagret in och undrar om jag gett kunden lov att kasta spillet på golvet så att de skulle ta hand om det.
-Eeeh näää jag gav honom en kniv bara.
- Jaha va faan då får väl du gå ut och kasta skräpet själv då...
Han försvinner ut igen för att alldeles strax komma springande in genom dörren.
- Det är nog bäst du ringer efter en ambulans!!
- VA??!!
- Idioten med gipsskivorna har skurit sig ordentligt!!
- VA??!!
- VART?
- På lagret... IDIOT!
- Ja det fattar jag väl men vart skar han sig?
- Han skar sig....
Ungefär här blir vi avbrutna av en svärande och blödande kund som håller en stor handduk framför ansiktet.
Han blodar ner överallt och undrar om vi kan ringa en ambulans till honom.
- Ja självklart, vad har du gjort??
- Era jävla gipsskivor är ju så förbannat hårda så det inte går att skära i dem!
Här påpekar killen från lagret att han tagit fel skivor, han har tagit hårdgips istället för vanlig gips. Vilka är skitsvåra att bearbeta.
- Ja men hur lyckades du skära dig i näsan när du skulle skära gipsen????
- Jag slant ser du väl, JÄVLA IDIOT!!!
Här bryter jag och lagerkillen ihop fullständigt och jag skrattar så jag tjuter när jag ringer till SOS och ber dem skicka en ambulans. Tjejen jag pratar med har klart svårt att hålla sig för garv när jag berättar vad som hänt.
Kunden åker iväg med ambulansen och kommer tillbaka några timmar senare - något generad och ganska förbannad.
- Jag ska hämta mina gipsskivor...
- Ja de ligger nog där du lämnade dem..
5 minuter senare kommer kunden in igen.
- Jag borde egentligen inte behöva betala för de här - jag fick ju pröjsa akuten!!
Tårarna rinner för han har så ont i näsan.
Kvävt fnitter från min sida och jag har sjukt svårt att hålla mig allvarlig.
- Jaha det blir 490:-
- VA!!!!!!???? Är du inte klok??
- Jo jag kan räkna; 98:- x 5 är 490:-
- Men skivorna kostade ju 69:- för helvete!!
- De vanliga gipsskivorna ja, inte hårdgipsen...
Nu vill kunden skrika högt på mig, men han har så jävla ont i näsan så han kan inte.
Han kastar 500:- på disken och rusar ut på lagret - sen dess har vi aldrig sett honom igen... Fattar inte varför
Klipper in...
/Kent
Ursprungligen postat av Mr_Ewing
In kommer en händig man i sina bästa år och springer fram till mig och säger att han vill köpa gipsskivor - fast de måste vara smala.
- Ok säger jag - vi har ju 90cm breda istället för 120cm om det kan vara något.
- Det är ju skitbra, vad kostar dem?
- Hmm vi ska se... 78:-
- Vad kostar 120cm breda??
- De kostar 69:-, vi har kampanj på dem just nu.
- Men ni kan ju inte ta mer betalt för mindre skivor!!!!! (kunden blir mycket upprörd)
- Så är det i alla fall, inte jag som sätter priserna vettu...
- Jaha va faan så dåligt, har du en knivjävel då så ska jag skära av gipsen själv?
- Jo fast jag har ingen riktig gipskniv dock.
Jag ger kunden en morakniv och han försvinner ut på lagret.
En stund senare kommer en av killarna från lagret in och undrar om jag gett kunden lov att kasta spillet på golvet så att de skulle ta hand om det.
-Eeeh näää jag gav honom en kniv bara.
- Jaha va faan då får väl du gå ut och kasta skräpet själv då...
Han försvinner ut igen för att alldeles strax komma springande in genom dörren.
- Det är nog bäst du ringer efter en ambulans!!
- VA??!!
- Idioten med gipsskivorna har skurit sig ordentligt!!
- VA??!!
- VART?
- På lagret... IDIOT!
- Ja det fattar jag väl men vart skar han sig?
- Han skar sig....
Ungefär här blir vi avbrutna av en svärande och blödande kund som håller en stor handduk framför ansiktet.
Han blodar ner överallt och undrar om vi kan ringa en ambulans till honom.
- Ja självklart, vad har du gjort??
- Era jävla gipsskivor är ju så förbannat hårda så det inte går att skära i dem!
Här påpekar killen från lagret att han tagit fel skivor, han har tagit hårdgips istället för vanlig gips. Vilka är skitsvåra att bearbeta.
- Ja men hur lyckades du skära dig i näsan när du skulle skära gipsen????
- Jag slant ser du väl, JÄVLA IDIOT!!!
Här bryter jag och lagerkillen ihop fullständigt och jag skrattar så jag tjuter när jag ringer till SOS och ber dem skicka en ambulans. Tjejen jag pratar med har klart svårt att hålla sig för garv när jag berättar vad som hänt.
Kunden åker iväg med ambulansen och kommer tillbaka några timmar senare - något generad och ganska förbannad.
- Jag ska hämta mina gipsskivor...
- Ja de ligger nog där du lämnade dem..
5 minuter senare kommer kunden in igen.
- Jag borde egentligen inte behöva betala för de här - jag fick ju pröjsa akuten!!
Tårarna rinner för han har så ont i näsan.
Kvävt fnitter från min sida och jag har sjukt svårt att hålla mig allvarlig.
- Jaha det blir 490:-
- VA!!!!!!???? Är du inte klok??
- Jo jag kan räkna; 98:- x 5 är 490:-
- Men skivorna kostade ju 69:- för helvete!!
- De vanliga gipsskivorna ja, inte hårdgipsen...
Nu vill kunden skrika högt på mig, men han har så jävla ont i näsan så han kan inte.
Han kastar 500:- på disken och rusar ut på lagret - sen dess har vi aldrig sett honom igen... Fattar inte varför

Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer