Mobil prisjakt är ju en välsignelse.

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Tja, det är väl inte så konstigt. Kunden i fråga var antingen:
1 Inköpare på kommunen
2 En hantverkare som tillämpar Paul-Staffanstorps nya definition på prispåslag:
Paul-Staffanstorp skrev:
Fortfarande är PRISPÅSLAG något som läggs ovanpå det priset som kunden annars fått betala för materialet och inte på det priset vi som hantverkare betalar... punkt !
För honom ska ju priset i kronor vara så högt som möjligt och rabatten så stor som möjligt. Då tjänar han ju mest.

@andersMC, du glömde det mest uppenbara tredje alternativet: En ekonom.

• Gilla
orparn
  • Laddar…
Påminner om den gamla klassikern:
"Matteläraren: Ni är så dåliga på matte i den här klassen att 75% av er får underkänt på senaste provet...
En elev ser fundersam ut, räcker upp handen: Men... så många är vi ju inte ens?..."

K
andersmc skrev:
1 Inköpare på kommunen

Paul-Staffanstorp
skrev [bild]Fortfarande är PRISPÅSLAG något som läggs ovanpå det priset som kunden annars fått betala för materialet och inte på det priset vi som hantverkare betalar... punkt !

För honom ska ju priset i kronor vara så högt som möjligt och rabatten så stor som möjligt. Då tjänar han ju mest.
Jag håller med dig fullt ut. Jag tror inte alls att dessa hantverkare inte kan räkna utan att de tillämplar prispåslag enligt alternativ 2 ovan. De är därför helt ointresserade av ett längre ordinarie pris då enbart är negativt för dem i och med att det minskar deras vinst. Ett högt pris med en hög rabatt är ju det absolut bästa för hantverkaren:cool:

/Krister

Thomas Lundquist
andersmc skrev:
1 Inköpare på kommunen

Ja, för det kan ju inte ha varit en "vanlig" kund för då skulle han ju haft virket till brädgårdens inköpspris!

• Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
Ja det där med procenten lurar många...

Själv märkte jag det när hade jag ett jobb, genom min egen firma, för flera år sen på en anläggning som hade övergått i kommunal ägo.
Jag gjorde en hel del fönsterrenoveringar och på en av byggnaderna var en ruta sprucken.
Kändes som onödigt arbete att jag skulle kitta upp och måla en båge med trasigt glas, så jag tog kontakt med konsulten, som kommunen hyrt in för dyra pengar med avsikten att han skulle ta hand om och utveckla området.
Fick till svar att "-Ok, byt rutan men kolla priset med glasmästaren först. Får kommunen bättre rabatt än vad du har på firman, så ta det på vårt konto."
Sagt och gjort, jag körde in till glasmästeriet och ställde prisfrågan till chefen där.
"-Jodå, visst kan du få kommunens rabatt, men då är nettopriset högre."
"-Va???"
"-Ja, dom jagar så mycket efter rabatter så därför har jag tvingats höja priset."
Jag räknade senare för skojs skull på mina 10% mot kommunens 25% och summan av det hela var att rutan skulle vart 10-15:- billigare på mitt konto. :p

För övrigt lärde jag mig också att varorna med XL-bygg's "byggmästare-rabatt" var betydligt högre än andra kedjans priser efter att jag gjorde en egen liten prisfråga på de vanligaste dimensionerna på reglar och skivor.
Tog inte lång tid att byta affär där och jag handlar hos samma killar än idag... :thumbup:

Bästa priset som privatperson får man om man listar allt man behöver till ett projekt och begär offerter på några möjliga ställen. Sen kan man bli glatt överraskad när man upptäcker att man senare fått ett konto med 20% rakt över där man valde att handla och med det betalar lägre priser än för motsvarande dimensioner hos Byggmax även för småkvantiteter :D

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Rune var i skolan ovanligt svag i matematik. Något år efter det han slutat skolan möter han sin matematiklärare på gatan.

- Nå Rune, vad sysslar du med nu? frågar läraren.
- Jo jag köper och säljer kulspetspennor.
- Jaså, kan du leva på det?
- Javisst! Jag köper dem för 7 kronor och säljer dem för 10. Och de 3 procenten lever jag gott på.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Som idog prisjägare på byggvaror upptäckte jag den här lilla hemsidan för ett tag sedan, en eloge till den som satt samman den:
http://byggpriser.se/

• Gilla
Jante
  • Laddar…
Tyvärr är det allt för vanligt förekommande att folk inte tänker och stirrar sig blint på %-satser. Se bara utförsäljningarna som var på Expert senast, folk är som hökar när det är 20% rabatt på en tv för säg 10 000.

Denna går att köpa för 8 000 på nätet från tex Webhallen.
Det är samma pris, samt att det blir lättare med garantihantering och liknande via Webhallen. Men de har inte 20 % rabatt...

Som förra veckan på jobbet, vi har ett väldigt stort stortiment på skruv, bult, brickor och muttrar.
Dessa säljer vi för ett styckpris.

Jag har en kund som kommer in och säger att han vill ha för vikten, inte styckvis. Jag säger att vi debiterar för stycket, men eftersom vi väger för att få fram hur många det är, så är det indirekt vikten som vi går på.

Tex väga först 10st, kolla vad dessa väger, sedan ösa ner skruv på vågen tills det är vikten för 100st.

Han kunde inte för allt i världen förstå hur vårt system var uppbyggt och ville tvunget ha viktbaserat pris. Jag försökte igen att förklara men det gick inte bet.
Han sa då; "När man köper lösviktsgodis så är det minsann per hg och inte per st".

Jag besvarade med att då har de nog ganska samma inköpspris. Här är det skillnad på att köpa en liten M4-bricka kontra en M20x200 i rostfritt. Så det går inte att ha ett enhetligt pris på hela skruvsortimentet.

Har vi det som på tex Bauhaus så slutar det med att du som kund betalar mer för de billiga varorna.

Vilket som, han blir rasande och säger att han skall åka till Bauhaus.

Dock kommer han tillbaka efter 40 minuter med svansen mellan benen då det visade sig att de inte hade något sortiment på UNC-bultar...

• Gilla
sj6 och 3 till
  • Laddar…
Jag kom på en till:
En kund kom in och sa att han skulle få rabatt motsvarande momsen hon en konkurrent och ville ha det samma deal hos oss. Då han skulle handla till en hel utbyggnad tyckte jag att det var Ok att ge honom den rabatten på dom artiklar vi har den teckningsgraden på och så mycket som möjligt på övriga artiklar. Sagt och gjort, vi plockar och kör hem grejorna till honom coh skickar som brukligt är en faktura. Får sedan ett samtal av en, rent ut sagt, skogstokig man. Han skrek så mycket att jag bad honom återkomma när han lugnat ner sig. 30 sek senare ringer en ännu argare kvinna, skrikandes i falsett, att dom blivit lurade. När jag fått henne att lugna ner sig ber jag dom komma in till butike, så att vi får reda ut vad som hänt. Max 5 min senare står dom utanför kontoret, svettiga och röda i ansiktet. Här ska jävlar annama redas ut hur fan vi håller det vi lovat. Vi går upp på konoret och jag känner hur dom laddar för en rejäl utblåsning. Vi sätter oss ner och jag frågar vad problenet är`?
-Jo, du lovade oss rabatt motsvarande momsen.
-ja, och det har du ju fått, svarade jag.
Alla säkringar brann för kärringen och hon började skrikandes ifråga sätta min IQ och vilken planet jag bor på
-Momsen är 25% och du har bara gett oss 20% Alla försöker fan blåsa oss!
Jag försökte förklara skillnaden på upp och nerprocent för dom men det gick inte så bra.
Jag gav dom penna, miniräknare och papper och bad dom låtsas att dom köpt något för 10 + moms och sedan räkna ut hur mycket det motsvarade att ge dom momsen i rabatt. Sedan gick jag för att hämta kaffe till oss.
Innan jag hunnit tillbaka mötte jag dom i trappen, kärringen skällandes på gubben om hur värdelös han var att räkna och att det var hans fel att dom var där och gjorde bort sig.
Uppenbarligen fick dom fram hur mycket en rabatt motsvarande momsen är. Killen brukar vara hit och handla ibland men kärringen har jag inte sett röken av

• Gilla
larsbj och 12 till
  • Laddar…
Bästa prissänkaren för mig har varit att handla på vardagar, iförd fristadbrallor, skyddsskor och och utrustad med ett gott humör och vänligt bemötande, naturligtvis på lokala bygghandlare. Jag har aldrig nämnt ordet procent och ibland har jag inte ens bett om rabatt, likväl så slås det av på priset. "Burken till din brutna färg har ju en liten buckla, så vi slår av 20%"

Senast igår (trots civila kläder) gavs det 15% på listpriset på kaklet som vi ska ha till badrummet. Jag hade tydligen missat att de hade kampanj för en månad sedan.

Min bättre hälft jobbade under sin studietid bland annat på en bygghandel inriktad mot privatpersoner. En dag kommer det in ett ungt par som har med sig en ansenlig mängd parkettgolv i retur. De är inte direkt otrevliga men ändå förgrymmade över allt merarbete som det inneburit att släpa parkett fram och tillbaka. Första biten var ju fin, men resten är ju inte alls det samma.

Om det var min bättre hälft eller om det var hennes kollega som tog emot paret kommer jag inte ihåg, men hon försöker då förklara att parkett består av trä och att det kan finnas vissa naturliga variationer.
Jo, det kunde ju paret köpa, men det här var lite värre än variationer. Det verkar ju helt obehandlat!
Min sambo förstår först ingenting men ber dem ta fram ett paket och visa. Sagt och gjort, mannen tar upp en förpackning och pekar demonstrativt - Se, det är ju helt obehandlat!

Min sambo sträcker utan ett ord fram handen och tar i parkettbrädan, vänder på den så att sidan med golvytan kommer upp.

Ridå!

Under utskällning av sin fru/sambo/flickvän packar mannen snopet ihop sin parkett och lommar ut ur butiken.

• Gilla
cirys och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.