Idag har jag skrapat ihop 10 bilder på olika verktyg och nu undrar jag, känner du igen dem,
eller har du till och med använt dem?

Quiz: Vad heter verktyget? https://www.byggahus.se/quiz/138-vad-heter-verktyget

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och även diskutera frågorna.

Person som använder en orange och vit STIHL betongsåg för att såga i en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på en betongsåg "in action".

P
Gick bet på släggan och hyveln. Helt okända ord för mig.

Den där betongsågen väcker dock ett visst vill-ha-begär :)

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Äntligen kunde jag något om byggande. OK, jag svarade fel på borret men tittade knappt på bilden...

Fick en minnesbild av filmen "Vem älskar Yngve Frej" då jag lärde mig vad ett "orv" är.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
8 av 10. Knappt godkänt.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
9/10
Missade första frågan :sweat:

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
10/10 För en gångs skull inga gissningar. Med lite hjälp av nerd-adeln i vertygsforat går det kanske att få till ett quiz som även andra handverktygsfetishister finner svårt.
Mvh Findus

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Du fick 9 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 71 personer (66%) av de 106 som gjort quizet.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 102 personer (91%) av de 111 som gjort quizet. :whistle:

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
9 av 10, missade på knoster...

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
"Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 155 personer (90%) av de 171 som gjort quizet."

Hade haft svårt att hitta ursäkter för ett annat resultat. Men jag kan hålla med @findus42 ovan att det gott kunde ha varit svårare.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Krilleman
9/10

Missade på filen. :surprised:

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
10/10 rätt. Roligt att det är lite olika svårighetsgrad på quizen. Det är väl bara knoster och rubank som är lite speciella. Roligt när gubbsen får glänsa lite. Nästa gång föreslår jag trädgårdsquiz, då lovar jag att det inte blir många rätt! ;)

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Bara 5 av 10 rätt. Jag måste bli bättre på verktyg.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
9/10 missade knoster , det har jag aldrig hört talas om trots nästan 50 år i byggsvängen
t

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
10/10, men tog knoster bara på uteslutningsmetoden. Hade aldrig hört talas om det innan, trots att jag använt en otaliga gånger.
Skulle dock vilja påstå att betongborr inte finns, utan att det heter hammarborr. Men det är väl petitesser när man för en gång skull hade alla rätt!

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.