Karrock Karrock skrev:
Måste nog invända mot att "berg" skulle vara en jordart. Det markeras på jordartskartan när jord saknas.
Extremt dålig fråga "Vilken av följande jordarter är bäst att bygga hus på?" om svaret förväntas vara berg.

Wikipedia;
Jordart är ett begrepp som används när man vill uttrycka jordens innehåll av sönderdelat berg, exempelvis morän, lera, rester av organismer exempelvis torv, dy eller kemiska utfällningar exempelvis kalkgyttja.

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 414 andra personer (94%) som har gjort quizet "Koll på geologi"

Fury
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 414 andra personer (94%) som har gjort quizet "Koll på geologi"

🌋🥃

Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 131 andra personer (29%) som har gjort quizet "Koll på geologi"

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 465 andra personer (94%) som har gjort quizet "Koll på geologi"

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 425 andra personer (79%) som har gjort quizet "Koll på geologi"

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 427 andra personer (79%) som har gjort quizet "Koll på geologi"

pdov
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 313 andra personer (57%) som har gjort quizet "Koll på geologi"

Angående fråga sex så har jag bott knappt 2 km (vägledes) ifrån Höghäll som är Ölands naturliga högsta punkt. Typ 100 meter där ifrån var det alltid majbrasa när jag var barn och typ 300 meter därifrån så låg det en soptipp (blev övertäck på 80-talet).

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 582 andra personer (94%) som har gjort quizet "Koll på geologi"

Jag fick 6/10 rätt, vilket är bättre än 142 andra personer (13%) som har gjort quizet "Koll på geologi"

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 902 andra personer (82%) som har gjort quizet "Koll på geologi"

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 131 andra personer (83%) som har gjort quizet "Koll på geologi"

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 209 andra personer (83%) som har gjort quizet "Koll på geologi"

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 1 268 andra personer (83%) som har gjort quizet "Koll på geologi"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.