Intet Intet skrev:
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 417 andra personer (80%) som har gjort quizet "Kan du rörmokarens slanguttryck?"

Antingen har mer vatten än jag anar runnit under broarna sedan jag var i rörsvängen. För det var inte mycket jag kände igen.
Men mer trolig är det Stockholmsslang.😀

En "Haj" var i Göteborg en sådan här skifrnyckel och ingen polygrip.

[bild]
Även i Västerås. Har aldrig hört att polygrip kallas för haj.

J
Intet Intet skrev:
Japp. Har heller aldrig hört ”haj” användas för annat än den här. I Göteborgstrakterna, vill säga.

Skiftnyckel av märket Bahco, ofta kallad "haj" i Göteborgstrakten, med justerbara käftar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
vvsavlopp och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Japp. Har heller aldrig hört ”haj” användas för annat än den här. I Göteborgstrakterna, vill säga.

[bild]
Det där är väl en aligator?

useless useless skrev:
Det där är väl en aligator?
Det är det säkert…i andra delar av landet. 🤓😉

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är det säkert…i andra delar av landet. 🤓😉
I centralamerikas träskmarker...

Intet Intet skrev:
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 417 andra personer (80%) som har gjort quizet "Kan du rörmokarens slanguttryck?"

Antingen har mer vatten än jag anar runnit under broarna sedan jag var i rörsvängen. För det var inte mycket jag kände igen.
Men mer trolig är det Stockholmsslang.😀

[bild]
Precis, det där är en hajnyckel. Om någon har kallat något annat verktyg för en haj så har ju den personen missuppfattat vad det egentligen är för något.

Ger inte mycket för dom dära rörmokarslangen i quizzen, verkar vara slang som använts väldigt lokalt i alla fall.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.