Här i Sverige har vi lagar som skyddar oss konsumenter mot luriga företagare. I dagens nya quiz kan du testa om du har koll på dina rättigheter som konsument!

Quiz: Kan du dina konsumenträttigheter? https://www.byggahus.se/quiz/123-quiz-kan-du-dina-konsumentrattigheter

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och diskutera quizet i största allmänhet.

Grön och svart skruvdragare från Ryobi på butikshylla med priset nedsatt från 2000 till 950 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en vara i butik.

Hade fel på de två sista ☹️

Fråga 5 är jag inte riktigt överens med.
"5. Kan du ångra ett köp du har gjort av en privatperson på Blocket?"
Om varan inte överensstämmer med beskrivningen eller blocket paket så kan man ångra köp.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
F fixarpelle skrev:
Om varan inte överensstämmer med beskrivningen eller blocket paket så kan man ångra köp.
Jag är rätt säker på att "blocketpaket" är precis ett sånt avtal man gör innan, om ångerrätt.
Frågan förutsätter nog också att du åker till säljaren, tittar på saken, skakar hand på köpet och tar med dig saken hem.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag är rätt säker på att "blocketpaket" är precis ett sånt avtal man gör innan, om ångerrätt.
Frågan förutsätter nog också att du åker till säljaren, tittar på saken, skakar hand på köpet och tar med dig saken hem.
Det finns fortfarande tillfällen när köplagen ger dig rätt att häva ett köp (jag räknar ånga till denna termen) om varan inte överensstämmer med beskrivningen eller säljaren underlåtit att berätta om felaktigheter den borde varit medveten om.
Bara för att bilexempel är så vanliga så väljer jag ett sådant exempel.
https://www.hallakonsument.se/tips-...ordon/fel-pa-bilen-efter-kop-av-privatperson/
https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
9/10 Jag svarade fel på blocket-frågan. :giggle:

F fixarpelle skrev:
Det finns fortfarande tillfällen när köplagen ger dig rätt att häva ett köp (jag räknar ånga till denna termen) om varan inte överensstämmer med beskrivningen eller säljaren underlåtit att berätta om felaktigheter den borde varit medveten om.
Bara för att bilexempel är så vanliga så väljer jag ett sådant exempel.
[länk]
[länk]
VIlket iofs inte har något med Blocket att göra?

Fairlane
Kan jag verkligen kräva en likvärdig eller bättre tvättmaskin om den är slut?

Så här säger Hallåkonsument:
Det är inte okej att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är att varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort, kan butiken, om de vill, erbjuda en likvärdig eller bättre produkt till samma pris.
Om efterfrågan kraftigt överstiger förväntan så tolkar jag det inte som att jag kan kräva en annan vara utan att butiken får, om de vill, erbjuda en annan vara.

• Gilla
oscar_uppsala och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Fairlane Fairlane skrev:
Om efterfrågan kraftigt överstiger förväntan så tolkar jag det inte som att jag kan kräva en annan vara utan att butiken får, om de vill, erbjuda en annan vara.
Du har rätt att kräva en liknade eller bättre vara om aktuell kampanjvara är slut. Tror även SVT Plus tog upp detta för ett par år sedan.

Men idag så skyltar många butiker med "begränsat antal" invid kampanjprodukten och då gäller inte denna regeln längre.

Fairlane
Ok, då har Konsumentverket fel eller uttrycker sig slarvigt.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
VIlket iofs inte har något med Blocket att göra?
Samma regler gäller även om plattformen är blocket.
Det finns inga speciella regler i lagen för just blocket.

• Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
C
F fixarpelle skrev:
Du blandar ihop begreppen. Att ångra ett köp gör man utan att det är något köprättsligt fel på varan. Du har ändrat dig och vill inte ha varan längre helt enkelt. Om varan inte överensstämmer med beskrivningen eller om det är något annat fel på varan kan du reklamera varan och du har under vissa omständigheter rätt att t.ex. häva köpet.

• Gilla
Fario och 4 till
  • Laddar…
7 av 10, inte illa för en blåögd gubbtjyv.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du har rätt att kräva en liknade eller bättre vara om aktuell kampanjvara är slut. Tror även SVT Plus tog upp detta för ett par år sedan.

Men idag så skyltar många butiker med "begränsat antal" invid kampanjprodukten och då gäller inte denna regeln längre.
Det står det ju alltid i kanpanjerna, så svaret på frågan är alltså fel.

Sista frågan om felmärkt pris. Där finns väl lite att diskutera – hur gick det för han här på forumet som köpte 5 vinkelslipar för kaffepengar?

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.