Byggahus.se

Quiz: Kan du bygga attefallshus?

1. Violina
    Husägare · 2 287 inlägg

Violina

Husägare
    10 av 10 :cool:

Man skulle kanske bygga sig ett attefallshus ändå :thinking:

• Laddar…
  2. A
    Byggveteran · Trollhättan , Västra Götaland · 1 952 inlägg

anaitis

Byggveteran
    Fråga 10 är fel formulerad.
    ”Hur LÅNGT IFRÅN...”
    Det finns ingen bestämmelse om detta!
    Däremot finns det om hur NÄRA man får bygga

3. U
    Hobbysnickare · Stockholm · 103 inlägg

UffeH

Hobbysnickare
    Alla rätt! Dags att börja bygga alltså!

4. M
    Medlem · 1 747 inlägg
    Jag skulle säga att det beror på arbetsbördan på byggkontoret, på vårkanten är det t ex högtryck. Du ska få ett startbesked inom fyra veckor från det att ärendet är komplett.

5. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 9 837 inlägg

FredrikR

Tidsoptimist
    Screenshot_20210307-110755.png
    Takfot och budget får jag plugga på innan ev. bygge. ;)

6. Silver78
    Självbyggare · 1 781 inlägg

Silver78

Självbyggare
    Fråga nio. Vad kostar attefallshuset, hamnar nog i kategorin hur långt är ett snöre.
    Det finns ju så mkt materialval så man kan nog få det superbilligt men också superdyrt.

7. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 389 inlägg

pacman42

Medlem
    Surt att falla på sista frågan. Har man inte ett hus vid järnväg så har man noll koll på den.

8. pacman42

pacman42

Medlem
    Jag byggde attefallstullbyggnad på huset. Bara det tog 3 månader att få godkänt (och innan dess behövde jag planera också), sedan skulle man ju bygga också. De kräver ju ordentliga ritningar, så man kan ju inte bara bygga på känsla precis.

9. 13th Marine
    Lökodlare · Trelleborg · 8 900 inlägg

13th Marine

Lökodlare
    Äh, vi har 4km till närmaste järnväg, känns okej att kugga den då =)

10. M
    Medlem · 1 747 inlägg
    Jag skrev ”om allt klaffar” går det att få till ett attefallshus på 3 månader, även om det inte är det vanligaste.

11. pacman42

pacman42

Medlem
    Jo, men då har man inte med byggnadskontoret i min kommun att göra...

12. M
    Medlem · 1 747 inlägg
    De (kommunen) ska enligt plan- och bygglagen lämna startbesked inom 4 veckor (i krångliga ärenden 8 veckor). Tiden börjar räknas när ärendet är komplett och sökanden har lämnat in alla ritningar mm som krävs. Tar det längre tid ska du få avgiften reducerad. Fick du det eftersom byggnadsnämnden tog 3 månader på sig i ditt ärende?

13. pacman42

pacman42

Medlem
    De hittade ju naturligtvis ett antal saker som de ville ha kompletterade, dessutom sak för sak, de påpekade inte allt på en gång. De ifrågasatte även en del saker som inte hade med ärendet att göra. Dvs, de visste precis hur de skulle försena processen. Till saken hör att jag redan hade försökt få ett riktigt bygglov och de jävlades med det så pass länge (jag överklagade och fick rätt, de hittade då en ny orsak att neka mig bygglov) att jag till slut tvingades bygga till enligt Attefall för att komma framåt (det har i efterhand visat sig att jag hade rätt, men det hjälper ju inte mig nu, men nästa gång kommer det att hjälpa dock). Men inte ens Attefall gick ju smärtfritt. Byggnadskontoret i min kommun är iofs ökända för att vara svåra att ha att göra med om man är en vanlig privatperson.

14. T
    Husägare · Stockholm · 4 075 inlägg

twoody

Husägare
    Attefallshus får bara vara 25 kvm 2021 så den frågan är fel.

15. M
    Medlem · 1 747 inlägg
    En attefallsbyggnad får vara max 30 kvm, inte 25 kvm, så det är inget fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.